کد خبر: ۶۴۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱ 26 August 2018

فتوای اخیر 'یوسف القرضاوی' رییس و موسس اتحادیه جهانی علمای اسلامی درباره حج موجب شد تا مقامات و رسانه های سعودی و برخی کاربران فضای مجازی وی را هدف بی سابقه ترین حملات خود قرار دهند.

قرضاوی که از او به عنوان پدر معنوی جنبش ' اخوان المسلمین' نام برده می شود ، اخیرا در فتوایی اعلام کرد که خداوند به حج انسان ها نیاز ندارد. خداوند از عبادت مستغنی است و اگر عبادت هایی را برای انسان در نظر گرفته است تنها برای تزکیه نفس و بالا بردن مدارج روحی ، روانی و اخلاقی و رسیدن به خداست که منافع بیشماری در حیات انسانها دارد.
این فتوی در بحبوحه انجام مناسک حج در عربستان و به ویژه در سایه اختلافات دوحه و ریاض بر سر اعزام زایران قطری به خانه خدا ، اختلاف برانگیز شد.
'سعود القحطانی ' مشاور دربار پادشاهی عربستان در توئیت های متفاوتی با ' مزدور ' خواندن قرضاوی ، نوشت : هر کس گذشته این مزدور را بداند از این فتوی تعجب نخواهد کرد . من قبلا درباره او گفته بودم اما برخی به من تذکر دادند اما امروز همانها به درست بودن صحبت های من اذعان کردند.
وی در توئیت دیگری می نویسد : این فتوا مردم را به سمت و سوی خدا نمی کشاند و فقط برای رضایت 'قذاقی خلیج' ( کنایه به امیرسابق قطر) صادر شده است .
علاوه بر القحطانی ، شماری از رسانه ها ، فعالین فضای مجازی و کاربران سعودی در توئیتر به این فتوای دبیر کل اتحادیه علمای اسلامی تاختند.
روزنامه الریاض با تیتر 'قرضاوی رکن پنجم اسلام را مخدوش کرد' نوشت : اظهارات وی تنها با مسائل سیاسی قابل درک است و بویی از اسلام و مسلمانی ندارد. او شعائر اسلامی را گروگان مواضع سیاسی متحجرانه برخی کشورها مانند قطر کرد. کشوری که مانع حضور مردم کشورش در مناسک حج شد.
الریاض با متهم کردن قرضاوی به حمایت از اندیشه های تروریستی افزود : اظهارات امروز او در حالی است که پیش از تحریم های قطر او در سخنان و فتواهای متعددی لزوم حضور در حج را به مسلمانان یادآوری می کرد و به نقل از آیات و روایات می گفت در حج ارزشی نهفته است که هر انسانی قدرت درک آن را ندارد.
عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96 ) کلیه روابط خود با قطر را قطع و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی خود به روی این کشور را بستند.
عکاظ ، دیگر روزنامه سعودی هم در مطلبی تحت عنوان ' شیخ تروریست ها برای خاندان حمد ارزش حج را کاهش داد' نوشت : قرضاوی به عنوان شیخ تروریست ها در آستانه 93 سالگی همچنان به هذیان گویی و سیاسی کردن دین طبق آنچه نظام ' حمدین' – کنایه به امیر فعلی و سابق قطر – ادامه می دهد.
روزنامه الترونیکی' سبق' هم فتوای جدید قرضاوی را نشانه جدیدی از سقوط او می خواند و می نویسد : این اظهارات لطمه ای به جامعه اسلامی نمی زند چرا که همه با دغل کاری و رنگ عوض کردن قرضاوی آشنا هستند و می دانند که او حاضر است برای پول تن به هر کاری بدهد.
پایگاه اطلاع رسانی 'ارم نیوز' هم با متهم کردن دولت قطر به دست داشتن در اظهار نظر قرضاوی ، نوشت :نظام قطر بعد از آنکه نتوانست از طریق بوق رسانه ای خود یعنی الجزیره ادعای بین المللی کردن حج را پیش ببرد ، به قرضاوی پناه برد تا اهداف خود را از زبان یک مردم دینی بیان کند و قرضاوی هم که گویا فراموش کرده است حج رکن پنجم اسلام محسوب می شود سخنانی بیان کرد که موجب تنش شده است .
'عضوان الاحمری' نویسنده سعودی الشرق الاوسط هم در توئیتی نوشت : فتوای قرضاوی بیانگر عمق نگرانی و بحران روانی دولت قطر به دلیل برگزاری موفقیت آمیز مناسک حج و افزایش شمار زایران بود.
مفتی سابق مصر 'شیخ علی جمعه' هم در گفت و گو با روزنامه عکاظ عربستان ، حضور 2.5 میلیون زایر در مراسم حج امسال را دلیل محکمی برای مردود بودن فتوای قرضاوی دانست و او را متهم کرد که از دین برای اهداف سیاسی سوء استفاده می کند.
شماری از کاربران توئیتی هم با براه انداختن هشتگ #نجاح_موسم_الحج به فتوای اخیر قرضاوی واکنش نشان دادند.
'یوسف عبدالله القرضاوی' که از او به عنوان پدر معنوی جنبش اخوان المسلمین نام برده می شود بعد از کودتای نظامی در مصر و برکناری دولت 'محمد مرسی' ، از این کشور خارج شد و در قطر اقامت گزید.
او که از سال 2004 میلادی ریاست اتحادیه بین المللی علمای اسلامی را برعهده دارد بعد از بروز تنش بین قطر و کشورهای عربستان ، امارات ، بحرین و مصر ، از سوی چهار کشور تحریم کننده قطر در لیست افراد متهم به به تروریسم قرار گرفت .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار