اگر تا همین چند روز پیش سرمایه گذاری های بزرگ و کلان بنیاد مشستضعفان و جانبازان، در حوزه ساختمان های تجاری لوکس و ساخت مال های بزرگ تجاری بود، اما طبق بخشنامه ای که از سوی رئیس این نهاد عمومی به شرکت های اقماری و زیر مجموعه خود ابلاغ شده، رویکرد سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در بخش ساخت و ساز و سایر موضوعات اقتصادی تغییر چشمگیری خواهد داشت.
کد خبر: ۶۴۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 26 August 2018
به گزارش تابناک : آنطور که از بخشنامه و مصوبه شورای معاونان بنیاد مستضعفان ابلاغ رسانه ای شده است، این مجموعه در نظر دارد تا رویکرد قدیمی خود را در مورد سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی بزرگ از حوزه ساخت و ساز گرفته تا سایر حوزه های اقتصادی؛ تعریف جدیدی از رسالت سازمان های عمومی و دولتی برای ورود به بحث های تجاری را رقم بزند.
 
اینکه سازمان بزرگی مانند بنیاد مستضعفان که سرمایه گذاری های زیادی در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی در کشور دارد؛ بخواهد رویکرد سرمایه گذاری خود را در حوزه اقتصادی تغییر دهد؛ به جای خود قابل بررسی است اما اینکه این نهاد عمومی می خواهد با تغییر روش خود به رسالت سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی نزدیک شود؛ اتفاق خوبی است که بنیاد مستضعفان در تحقق آن پیش قدم شده است.
 
طبق مصوبه شورای معاونان بنیاد مستضعفان و بخشنامه ای که توسط معاونت توسعه ساختمان این بنیاد ابلاغ شده است از این به بعد شرکت های بنیادی در ساخت و تولید پروژه های تجاری و مراکز عرضه برندهای خارجی سرمایه گذاری نخواهد کرد.
 
همین بند مصوبه نشان می دهد که با توجه به شرایط حال حاضر کشور، رسالت این موسسه بزرگ اقتصادی و اجتماعی توجه به  سرمایه گذاری برای توسعه اقتصاد داخلی است. رسالتی که بسیاری از سازمان های سرمایه گذار با هدف سوددهی بیشتر آن را فراموش کرده اند.
 
نکته دیگری که در مصوبه شورای معاونان بنیاد مستضعفان وجود دارد، این است که در جهت پرهیز از رقابت با بخش خصوصی و سیاست های کلان بنیاد، از این پس سرمایه گذاری شرکت های بنیادی در ساخت و ساز پروژه های جدید تجاری لوکس و  مراکز بزرگ تجاری (مال‌ها) که عمدتا با هدف عرضه برندهای خارجی در کلان شهر ها  مورد استفاده قرار می گیرد، متوقف می شود.
 
در قسمتی از بخشنامه معاونت توسعه ساختمان و انرژی هم تاکید شده است: در راستای رعایت شان و جایگاه بنیاد به عنوان نهادی انقلابی و در جهت پرهیز از رقابت با بخش خصوصی ترتیبی اتخاذ  شود تا از ورود و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مجتمع تجاری لوکس و مال‌ها در کلانشهر ها که عمدتا با هدف عرضه برندهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد، توسط شرکت‌های بنیاد خودداری شود.
 

سرمایه گذاری برای ساخت مجتمع های تجاری لوکس ممنوع شد/ فضای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خصوصی بازتر شد

 
در مجموع می توان به این موضوع اشاره کرد که بنیاد مستضعفان سعی کرد تا اثبات کند که در حوزه ساخت و ساز مجتمع های تجاری  می توان نگاه سرمایه گذاری خود را با هدف به دست اوردن سود بیشتر تغییر داد تا به جای ایجاد فضاهایی برای استفاده قشر مرفع جامعه، امکانی را فراهم کرد تا اقشار ضعیف و کم برخوردار نیز از آن بهره مند شوند.
 
نکته دیگری که در این مصوبه وجود دارد، این است که بنیاد سعی دارد تا در سرمایه گذاری های خود در بخش ساخت و ساز در کلانشهرها به ویژه تهران دیگر به دنبال استفاده از امکانات کمیسیون ماده 5 برای گرفتن مجوزهایی که خلاف اسناد بالادستی توسعه شهری مانند طرح جامع و تفصیلی شهر تهران است، نخواهد بود و حتی برای پیشبرد مقاصد سرمایه گذاری خود در این بخش به دنبال تبانی و لابی گری با شهرداران مناطق و حتی شهرداری تهران نیز نخواهد رفت.
 
نکته دیگری که در این میان حائز اهمیت است، این است که به نظر می رسد از این به بعد بنیاد در سرمایه گذاری های خود بخش ساخت و ساز حتما به موضوعاتی مانند توجه به حفظ محیط زیست و معماری ایرانی- اسلامی توجه ویژه ای را خواهد داشت.
 
این مصوبه سعی دارد تا به سایر سازمان های عمومی و دولتی بزرگ یاداور شد که باید به رویکرد و رسالت خود را برای ورود به بخش های اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند و با این تغییر رویکرد شان خود را به عنوان یک نهاد اقتصادی و اجتماعی حفظ کند.
 

سرمایه گذاری برای ساخت مجتمع های تجاری لوکس ممنوع شد/ فضای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خصوصی بازتر شد

 
بنیاد مستضعفان با این تغییر رویکرد به نظر می رسد که قرار است در راهی قدم بگذارد که سرمایه گذاری خود را در بخش های دیگری  به غیر از ساخت و ساز های تجاری، لوکس و مال ها  انجام دهد.
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار