شاعر، نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی گفت: تاکنون 136 نوع صدای طبیعت را در زبان مردمان کرمانشاه جمع آوری کرده ایم.
کد خبر: ۶۴۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 26 August 2018

به گزارش  تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، رضا موزونی در دومین شب از جشنواره شب های فرهنگی کرمانشاه در جزیره کیش، کرمانشاه را استان ایثار و ازخودگذشتگی در تاریخ ایران توصیف کرد و افزود: اگر بخواهیم برگ برگ تاریخ را ورق بزنیم، از هخامنشیان تا عصر حاضر آثار تاریخی متعددی را در این استان می توان یافت.

وی در ادامه به قدمت موسیقی در این استان اشاره کرد و گفت: طبیعت زاگرس و بویژه کرمانشاه با آواها و نواها پیوند خورده است.

این پژوهشگر کرمانشاهی با بیان اینکه بخش عمده ای از موسیقی کرمانشاه بدون ابزار است، اظهار کرد: قطعا این آواها پیش از ایجاد ابزارها وجود داشته اند.

وی با تاکید براینکه گوش مردمان کرد تربیت یافته برای تشخیص انواع صداهای طبیعی است که در طبیعت وجود دارد، عنوان کرد: تاکنون 136 صدای طبیعت را در زبان کردی جمع آوری کرده ایم که کمتر استانی به آن پرداخته است.

موزونی اضافه کرد: در زبان مردمان کرد صدای عبور نسیم در بین درختان، عبور باد در بین شاخه های درختان و حتی صدای آب شدن برف در دل دره ها نیز دارای صداست.

وی با بیان اینکه در کرمانشاه سه نوع آوا شامل سیاه چمانه، مور و هوره داریم، افزود: مور از مویه می آید و ازجمله آواهای غمگین است که باسابقه چندهزار ساله در بخش لک نشین کرمانشاه بکار می‌رود.

این شاعر و نویسنده کرمانشاهی سیاه چمانه را آوای مخصوص ناحیه اورامانات عنوان کرد و یادآورشد: هوره نیز سابقه ای شش هزار ساله دارد که از مجموع 14 مقام آن در طول تاریخ تنها پنج تا شش مقام باقی مانده که آن هم توسط بزرگان این عرصه حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه هوره خوان ها همه ابیات را از بر دارند، گفت: تاکنون شش هزار بیت از طریق آواهای هوره به دست ما رسیده است.

جشنواره شب‌های فرهنگی کرمانشاه از دوم تا پنجم شهریور در جزیره کیش در حال برگزاری است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار