حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو، محمدعلی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی، سعیده جعفری و راحله نادری در کبدی، فرزاد رستمی و علی رحیمی در هندبال، سعیدرضا کیخا در ژیمناستیک و فرانک پرتو آذر در رشته دوچرخه سواری و محمد بهروز کارگران، محمد حسن زاده در بسکتبال پنج نفره و علی الله وردی در بسکتبال سه نفره 13 ورزشکار استان فارس بودند که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا حضور داشتند.
کد خبر: ۶۵۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 04 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: کسب یک مدال طلا و یک برنز در رشته کشتی فرنگی، 2 طلا، یک نقره و یک برنز تیمی در کبدی و بسکتبال در بازی های آسیایی جاکارتا نشان می دهد که در مقایسه با بازی های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی نتیجه موفق تری به دست آمده است.
براساس برنامه اداره کل ورزش و جوانان فارس که حدود چهارسال پیش بعد از تصدی این مسئولیت توسط حیدرعلی کامیاب ترسیم شد، همه نگاه ها در این برنامه به بازی های آسیایی 2018 جاکارتا و رقابت های المپیک 2020 ژاپن بوده است.
ارتقای کمی و کیفی حضور ورزشکاران فارس در جاکارتا نسبت به دوره گذشته این بازی ها در سال 2014 اینچئون کره جنوبی که در آن ورزشکاران فارس با 6 شرکت کننده تنها یک مدال نقره تیمی در رشته کبدی به دست آوردند از اهداف برنامه چهارساله ورزش فارس بود.
در برنامه چهار ساله این اداره کل حضور 15 ورزشکار و کسب بیشترین مدال در بازی های آسیایی 2018 گنجانده شده بود که حضور 13 ورزشکار و کسب 6 مدال در جاکارتا نشان از موفقیت در این برنامه ریزی دارد.
با این وجود، باید با توجه به ظرفیت ها تلاش کرد تا افتخارهای بیشتری نصیب ورزش فارس شود و غرور ناشی از کسب 6 مدال، آفتی بر دامان ورزش استان نشود.
** نگاهی به کارنامه ورزشکاران فارس در جاکارتا
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو، محمدعلی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی، سعیده جعفری و راحله نادری در کبدی، فرزاد رستمی و علی رحیمی در هندبال، سعیدرضا کیخا در ژیمناستیک و فرانک پرتو آذر در رشته دوچرخه سواری و محمد بهروز کارگران، محمد حسن زاده در بسکتبال پنج نفره و علی الله وردی در بسکتبال سه نفره 13 ورزشکار استان فارس بودند که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا حضور داشتند.
در این رقابت ها، محمد علی گرایی در کشتی فرنگی مدال طلا گرفت و برادرش محمد رضا در همین رشته مدال برنز را از آن خود کرد.
سعیده جعفری و راحله نادری، دیگر ورزشکاران شرکت کننده از فارس بودند که مدال پُر افتخار تیمی طلا را در ورزش کبدی بانوان کسب کردند.
علی الله وردی از فارس در رشته بسکتبال سه نفره نیز مدال برنز تیمی را بر گردن آویخت و محمد حسن زاده دیگر ورزشکار این استان در بسکتبال پنج نفره مدال نقره گرفت.
سعیدرضا کیخا ورزشکار شیرازی که امید زیادی برای کسب مدال در خرک حلقه داشت سرانجام به عنوان چهارمی بسنده کرد.
فرانک پرتو آذر، بانوی دوچرخه سوار شیرازی که از امیدهای کسب مدال طلا بود هنگام مسابقه، زنجیر چرخش پاره شد و با پنج دقیقه تاخیر و با مقاومت توانست به مقام چهارم دست یابد.
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو دیگر ورزشکاران فارس بودند که نتوانستند مقامی کسب کنند و از دور مسابقات حذف شدند و در تنیس هم محمد بهروز کارگران، حذف شد.
تیم ملی هندبال ایران نیز با فرزاد رستمی و علی رحیمی از استان فارس به مقام پنجم آسیا دست یافت.
بدین ترتیب، کاروان ورزشی فارس متشکل از 13 نفر در این بازی ها موفق شدند در مجموع رقابت های تیمی و انفرادی، سه مدال طلا، یک نقره و 2 برنز کسب کنند.
محمد علی چمیانی از شیراز به عنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی در این رقابت ها حضور داشت و فاطمه اسد پور از شیراز هم سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان را در بازی های آسیایی بر عهده داشت.
همچین، عباس رضایی، رئیس هیات کبدی استان فارس به عنوان نماینده فدراسیون در بازی های آسیایی حضور داشت.
** شانس مدال آوری در ورزش های انفرادی
ملاک ارزیابی ورزش هر کشور در کسب موفقیت در بازی های آسیایی و المپیک ها است و بر همین اساس هم فدراسیون ها و هیات های ورزشی نیز ارزیابی می شوند.
دربحث ورزش انفرادی که جذابیت خاص خود دارد و بازی های آسیایی بر پایه همین اساس بنیان گذاری شده و مدال های تیمی را معادل یک مدال انفرادی محاسبه می کنند، نشان دهنده این است که نگاه به این رویداد مهم مانند المپیک بیشتر به رشته های انفرادی است.
به همین دلیل هم در هر دوره از این رقابت ها شاهد روی کار آمدن ورزش های انفرادی جدیدی همچون پنجاک سیلاک ( یک نوع ورزش رزمی ) هستیم که 15 مدال دارد.
در بازی های آسیایی در ورزش انفرادی سن مطرح نیست از این رو شاهد حضور فردی با 78 سال سن از کشور میزبان بودیم که مدال برنز رشته کارت هم کسب کرد.
** انقلاب در زیرساخت ها، اکنون نوبت ورزش قهرمانی است
سه هزار و 568 مدال در 40 رشته ورزشی در رقابت های جاکارتا توزیع شد و با توجه به ظرفیت های موجود در فارس بنظر می رسد که باید در برنامه ریزی برای بازی های آسیایی 2022 چین تجدید نظر شود تا هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی نتایج بهتری کسب شود.
رشته های تیرو کمان، ژیمناستیک، جودو، تکواندو، کشتی، دو و میدانی، کاراته، ورزش های رزمی که شامل چندین رشته است و شنا بیشترین سهمیه مدال در بازی های آسیایی نسبت به دیگر رشته ها دارد که استان فارس باید روی این رشته ها که بیشترین ظرفیت و بیشترین ورزشکار سازمان یافته و مستعد دارد، هم در رده بانوان و هم در رده آقایان سرمایه گذاری کند.
هم اینک که استان فارس در دولت تدبیر و امید در امر تهیه زیر ساخت های ورزشی حرکتی انقلابی داشته است، انتظار است در توسعه ورزش قهرمانی هم باید یک دگرگونی اساسی بوجود آورد و رشته های مدال آور باید از حالت سنتی خارج شود و به سمت علم روز با تغییر در ساختار هیات ها به ویژه در راس هرم آن اقدام و تعارفات کنار گذاشته شود.
** غایبان بزرگ جاکارتا
با وجود موفقیت نسبی ورزش فارس نسبت به دوره گذشته بازی های آسیایی، فعالان حوزه ورزش استان بر این باور هستند که این موفقیت ها گویای همه ظرفیت های ورزش فارس نیست و باید نگاهی تحول گرا به این موضوع مهم در 'ورزش قهرمانی' داشته باشیم، چرا که فارس با وجود ظرفیت های برجسته در برخی رشته ها، نماینده ای در جاکارتا نداشت.
ورزشکاران شنا استان فارس از جمله غایبان بزرگ بازی های آسیایی 2018 بودند و این در حالی است که این استان از استخر استاندارد و وجود شناگران مستعد برخوردار است. با وجود آن که یک ورزشکار اهل شیراز در راس کادر فنی تیم ملی شنا است اما چند سالی است که فارس در سطح تیم ملی شناگر ندارد و دیگر نامی از حسین زاده ها، کریم زادگان ها، جلالی ها و پیروانی ها نیست و این رشته نیاز به خانه تکانی دارد.
دو و میدانی جذاب ترین رشته ورزشی در المپیک ها و بازی های آسیایی است که نیاز به کسب رکورد ورودی دارد و همین امر موجب شده کار برای ورزشکاران فارس که اتفاقا افراد مستعدی هستند سخت شود اما این کار شدنی است و باید بیشتر سرمایه گذاری شود.
ژیمناستیک که از ورزش های پایه است و فارس در این زمینه سابقه خوبی داشته است، چندین سال است که با نام سعید رضا کیخا جولان می دهند که این ورزشکار هم در 2 دوره این بازی ها نتوانسته است مدال کسب کند از این رو نیاز به تحول اساسی دارد چرا که کیخاها در این استان زیاد هستند. البته ورزش ژیمناستیک در این مسیر، نیازمند وسایل استاندارد از جمله وسیله خرک نیز هست.
در کاراته، جودو، ووشو، جوجیتسو و رزمی نیز استان فارس برغم اینکه ورزشکاران مستعد بیشماری دارد اما در تاریخ این بازی ها تنها محمد رضا رودکی در رشته جودو در سال 2010 یک نشان نقره و یک برنز کسب کرد و پس از آن جودو به خواب رفت.
زمانی هم که مهدی فتحی، وحید بنا و برادرش شادروان حسین بنا ظهور کردند و مدال هم در رده جوانان و نوجوانان آسیا کسب کردند آنها هم به بوته فراموشی سپرده شدند که باید فکری اساسی کرد و بر روی شهرستان های، فسا و استهبان که منبع وجود استعداد های جودو است سرمایه گذاری کنیم و حتی اکادمی این رشته را تاسیس نماییم.
رشته دوچرخه سواری نیز از دیگر ورزش هایی است که هم در رده آقایان و به ویژه در رده بانوان ورزشکاران خوبی دارد اما کمبود وسایل حرفه ای و اختلاف نظر ورزشکاران با هیات موجب شده که در جایی که باید ورزشکاران این رشته نتیجه بگیرند، نتیجه نگیرند. در بازی های آسیایی جاکارتا، به ناگاه زنجیره دوچرخه فرانک پرتو آذر دچار مشکل فنی شد و دستش از مدال محروم می شود.
فاطمه یوسفی، فرزاد خدایاری و فرانک پرتو آذر و چندین ورزشکار مستعد در رشته دوچرخه سواری در فارس وجود دارند که باید نگاه حرفه ای تر به این موضوع شود و با کنار گذاشتن اختلافات شاهد درخشش این ورزشکاران در بازیهای اسیایی 2022 چین و المپیک 2020 ژاپن باشیم.
در ورزش تیمی هم مانند هندبال رشد خوبی داشته است و حضور 2 بازیکن از فارس در بازی های آسیایی و کسب مقام پنجم نشان از این است که در این رشته تیمی خوب کار شده و در رده بانوان هم با وجود تیم شهید چمران لارستان می توان امیدوار به آینده بود.
فوتبال ورزش پر طرفدار ایران سال هاست که استان فارس در سطح ملی بازیکن ندارد و نیاز به تحول اساسی دارد و والیبال هم به ویژه در رده آقایان باید دگرگون شود و در بسکتبال سه نفره و پنج نفره هم اگرچه دو بازیکن در بازی های آسیایی از فارس مدال نقره و برنز کسب کردند اما ظرفیت این رشته نیز بسیار بالاتر از این حد است و در ورزش کبدی هم نباید در خواب شیرین 2 نشان طلای کسب شده توسط بانوان فرو رویم چرا که حفظ این مدال ها بسیار سخت است.
علاوه بر این رشته هایی که نام برده شد بیش از 30 رشته دیگر نیز فعال است که می توانند در میادین مختلف افتخار کسب کنند اما این رشته ها نیاز به تحول دارد و همانگونه که در زیر ساخت ها انقلاب شد در ورزش قهرمانی هم با استفاده از بهترین ها در راس هرم و کادر هیات ها و سرمایه گذاری بیشتر می توان در اینده امیدوار شد که هم در المپیک و هم در بازی های آسیایی نتایج درخشانی حتی بیشتر از جاکارتا کسب نماییم.
** لزوم برنامه ریزی برای استمرار موفقیت در کشتی
کشتی فرنگی از دیگر رشته هایی است که فارس ظرفیت های زیادی دارد که در آن نوروزی ها،گرایی ها و ریحانی ها نیز زیاد هستند و باید در این رشته هم کاری کنیم که بصورت جرقه نباشد چرا که فارس در یک مقطع در سال 2006 پس از اینکه ریحانی برنز کسب کرد، در سال 2010 نوروزی طلا گرفت، پس از این نیز هشت سال طول کشید تا برادران گرایی ظهور کردند و یک نشان طلا و یک برنز به ارمغان آوردند.
باید روند موفقیت کشتی فرنگی در فارس تداوم داشته باشد و در دوره بعدی در سال 2022 چین هم تعداد کشتی گیران و هم تعداد مدال ها افزایش یابد که برای تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در امر قهرمانی دارد چرا که زیر ساخت های این رشته نیز وجود دارد.
** سهم فارس از مدال های بازی های آسیایی گذشته
شریف دلارام، نخستین ورزشکار استان فارس بود که در هفتمین دوره بازی های آسیایی 1974تهران در رشته بوکس موفق به کسب نشان طلا، قبل از انقلاب اسلامی شد.
پس از انقلاب اسلامی نیز در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی که در سال 2010 در گوانژو چین برگزار شد، امید نوروزی از شیراز پس از 36 سال در رشته کشتی فرنگی و در وزن 60 کیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت تا دومین ورزشکار طلایی استان فارس در بازی های آسیایی پس از شریف دلارام باشد.
حمید ریحانی، دیگر ورزشکار استان فارس است که در رشته کشتی فرنگی توانسته در بازی های آسیایی 2006 دوحه قطر به نشان برنز دست یابد.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاکارتا 27 مرداد آغاز شد و 11 شهریور ماه جاری در 40 رشته و با حضور بیش از 11 هزار ورزشکار از 45 کشور آسیایی در شهر جاکارتا پایتخت کشور اندونزی، پالمبانگ و هفت شهر در حومه جاکارتا پایان یافت .
کاروان اعزامی ایران با 280 ورزشکار مرد، 98 ورزشکار زن و در مجموع 378 ورزشکار در 42 رشته ورزشی راهی این دوره از بازی ها در جاکارتا شد.
ورزشکاران ایرانی در هفدهمین دوره این بازی ها که در شهر اینچئون کره جنوبی برگزار شد با 276 ورزشکار در 22 رشته با کسب 21 نشان طلا، 18 نقره و 18برنز به مقام پنجم آسیا دست یافتند.
بهترین مقامی که ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی تاکنون کسب کرده اند مربوط به سال 1974 تهران است که در این سال که هفتمین دوره این بازی ها بود، تیم ایران با 400 ورزشکار در 24 رشته توانست با کسب 36 نشان طلا، 28 نقره و 17برنز در رده دوم جدول رده بندی قرار گیرد.
در پایان بازی های آسیایی 2018 جاکارتا تیم چین با 132 طلا، 92 نقره و 65 برنز به مقام قهرمانی دست یافت.
کاروان اعزامی ایران هم با 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز و قرار گرفتن در رده ششم رده بندی به کار خود پایان داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار