جشنواره پالوده شیرازی 14 تا 16 شهریور در مقابل بازار وکیل شیراز با هدف ایجاد تجربه‌محوری در گردشگری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۵۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰ 04 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: طعم‌هایی هست که خاطره‌انگیزند و یادآور یک شهر و دیار هستند تا جایی که به برندی شاخص برای آن شهر تبدیل می‌شوند. پالوده شیرازی یکی از همین طعم‌هاست که امسال برای نخستین بار جشنواره‌ای به مناسبت آن برپا می‌شود.

مدیر اداره گردشگری شهرداری شیراز با اشاره به زمان برگزاری نخستین جشنواره پالوده شیراز به خبرنگار فارس می‌گوید: پالوده شیرازی به عنوان یک خوراک سنتی که به ثبت ملی رسیده است به عنوان برندی برای شهر شیراز مطرح می‌شود.

علی نیری ادامه می‌دهد: در گردشگری خوراک حوزه‌های مختلفی می‌تواند مورد نظر قرار بگیرد و توجه به مواردی از آن باعث افزایش جذب گردشگر به یک منطقه می‌شود.

وی با ذکر علاقمندی گردشگران به ویژه گردشگران خارجی برای آشنایی با روش تهیه خوراک‌‌های سنتی عنوان می‌کند: این گردشگران همچنین به مشارکت در تهیه یک خوراک سنتی مخصوص مقصد سفر خود تمایل و علاقه دارند و این همان تجربه‌محوری است که صنعت گردشگری برای توسعه خود بر آن تاکید دارد.

تلاشی برای سال‌های آتی

نیری برگزاری نخستین جشنواره پالوده در شیراز را فرصتی برای توسعه گردشگری خوراک در سال‌های آتی می‌داند و می‌گوید: امسال این جشنواره به صورت آزمایشی از 14 تا 16 شهریورماه از ساعت 5 عصر در پیاده راه بازار وکیل برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: هدف از برگزاری جشنواره پالوده شیرازی این است که در سال‌های آتی این جشنواره را به عنوان یک فستیوال ملی به تثبیت برسانیم و نام پالوده شیراز را در ثبت ملی تداوم بخشیم.

این مقام مسوول با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های گردشگری با مشارکت ذینفعان مرتبط بیان می‌کند: برای اینکه ذینفعان پالوده شیرازی از اهداف این برنامه برخوردار شوند از اتحادیه صنف پالوده و بستنی شیراز نیز در این جشنواره و تهیه پالوده به صورت زنده حضور دارد.

جشنی در خور یک خوراکی ثبت شده

مسوول ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز با اشاره به قدمت پالوده شیرازی نیز عنوان می‌کند: پالوده شیرازی بیش از هشتاد سال قدمت دارد و از دیرباز در این شهر تهیه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

مژگان ثابت قدم ادامه می‌دهد: البته کرمان و یزد نیز پالوده دارند اما شهرت و کیفیت پالوده شیراز بیشتر و بهتر است و روش تهیه آنها نیز با پالوده شیرازی تفاوت دارد و همین موارد منجر شد تا این خوراکی شیرازی به ثبت ملی برسد.

کارشناس ثبت معنوی میراث فرهنگی فارس اظهار می‌کند: در حال حاضر به دلیل پرزحمت بودن برای تهیه پالوده از روش سنتی استفاده نمی‌شود و برگزاری جشنواره پالوده شیرازی فرصتی برای شهروندان و گردشگری داخلی و خارجی فراهم می‌کند تا در حد ممکن با روش تهیه پالوده به سبک سنتی و با استفاده از ظرف مسی بزرگ به نام جوتی از نزدیک آشنا شوند.

 

 

لذت لمس بیش از یک قرن با طعم شیرین سنتی

رئیس اتحادیه صنف پالوده و بستنی شیراز با ابراز رضایت از برگزاری این جشنواره می‌گوید: این برنامه با همکاری شهرداری شیراز، شورای اسلامی شهر و این اتحادیه برگزار می‌شود.

معینی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته تلاش فراوانی برای ثبت ملی پالوده شد که باید برای حفظ آن اقدامات مکمل دیگری همچون برگزاری این جشنواره اجرا شود تا ثابت کند که این خوراک سنتی شایسته این ثبت ملی است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای اجرای این جشنواره در نظر گرفته شده است، اعلام می‌کند: تهیه پالوده سنتی که اکنون به روش نیمه سنتی و با استفاده دستگاه‌های برقی انجام می‌شود با تهیه پالوده به سبک سنتی که با جوتی و فشار دست و رد کردن نشاسته پخته انجام می‌شود متفاوت است اما در این جشنواره سعی شده تا جای ممکن تهیه پالوده در مقابل دید حاضران به روش سنتی و با استفاده از جوتی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار