کد خبر: ۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸ 21 February 2015

عضو هیأت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بر لزوم ورود وزارت جهادکشاورزی برای افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی در سطح کشور به‌عنوان یکی از عوامل مهم در کاهش هدرروی آب، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، ضرغام صادقی شنبه 2 اسفند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای رسیدن به این مهم ابتدا باید آمایش سرزمین را به‌جد در دستور کار قرار داد، گفت: لازمه ارتقای راندمان آب در بخش کشاورزی، جلب نظر کشاورزان و همراه کردن آنان با استفاده از شیوه‌های مدیریتی و در نظر گرفتن امکانات، تسهیلات و ... است.

صادقی با بیان اینکه آموزش در ارتقای راندمان کشاورزی اصلی بسیار مهم محسوب می‌شود، گفت: هم‌اینک در سطح ایران راندمان آب در بخش کشاورزی بسیار پایین است، باید دانش و تجربه کافی و لازم به کشاورزان منتقل و متناسب با اجرای این دانش و توانمندی، برنامه‌ریزی‌هایی برای همراهی کشاورزان انجام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید در این زمینه امکاناتی برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک و چگونگی تقویت خاک و هشدارهای زیست‌محیطی در نظر گرفته شود.

صادقی با تأکید بر اینکه باید به تقویت سرمایه در گردش در بخش کشاورزی توجه ویژه کرد، اختصاص یارانه و تسهیلات بانکی به تولید کنندگان بخش کشاورزی را راهکاری برای این مهم عنوان و اضافه کرد: یافتن راهکارها و پیش‌بینی امکانات برای حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی در شرایط تولید مازاد بر نیاز، اعم از سردخانه و انبار و سیلو، یک ضرورت است.

صادقی همچنین ایجاد صنایع تبدیلی جدید و تقویت صنایع موجود را یک الزام دانست و گفت: صنایع تبدیلی مکفی در استان فارس و شهر شیراز باید تقویت شود تا زمانی‌که امکان نگه‌داری محصولات کشاورزی در سردخانه‌ها وجود ندارد از ظرفیت صنایع تبدیلی استفاده کنیم.

وی توجه به بخش صادرات را نیز مد نظر قرار داد و با بیان اینکه ارتقای وضعیت صادرات نیازمند اقدامات مدیریتی و ایجاد انگیزه و پیش‌بینی مشوق‌هایی است، گفت: بازاریابی و کوتاه کردن دست دلالان یک اقدام ضروری است که دست‌یابی به آن نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین تأکید کرد: در کشاورزی و دامپروری باید به بیمه محصولات توجه جدی کرد تا حاشیه امنی در ذهن کشاورزان ایجاد شود و با رغبت بیشتری در این عرصه وارد شوند و گام‌های بلندتری بردارند.

وی اضافه کرد: تقویت دو بخش دامپروری و کشاورزی کمک به خودکفایی، اتصال درونی است و زمینه اجرایی اقتصاد مقاومتی را فراهم می کند و در ادامه یکی از منابع مهم اشتغال‌زایی و راه‌حل رفع بیکاری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین توجه ویژه دولت به احیای تالاب‌های استان فارس را خواستار شد و با اشاره به دست‌آوردهای سفر نوبخت به فارس در این خصوص، گفت: امیدواریم سایر تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس همانند دریاچه بختگان که با بازدید دکتر نوبخت زمینه‌ای برای اختصاص ردیف اعتباری جهت احیای آن فراهم شد، مد نظر دولت قرار گیرد.

صادقی، توجه به استان فارس را به‌واسطه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این استان در برآورده کردن نیازهای اقتصادی ایران، توجه به کل کشور توصیف کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار