کد خبر: ۶۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵ 27 July 2015
بدون شک همه ما به تاثیر فضای استانداردآموزشی بریادگیری دانش‌آموزان فکر کرده‌ایم چون اکثرمان سختی  تحصیل درپشت میزهای چوبی سه نفره را تجربه کرده‌ایم. حالا که بزرگ شده‌ایم و با میز و صندلی مدرسه خداحافظی کرده‌ایم به  خوبی درک می‌کنیم  معلمان درکلاس 40 نفره برای پاسخ به سوالات دانش‌آموزانی که ازکنجکاوی و شیطنت لبریزند، چه مشقاتی تحمل می‌کردند.حالا می‌فهمیم که شاید اگر ناچارنبودیم یک هفته صبح و هفته دیگر ظهر به مدرسه برویم، مطالب درسی را بهتر یاد می‌گرفتیم و کمتر به خاطر نمرات پایینمان از معلمان و پدر و مادر حرف می‌شنیدیم. امروز همه ما می‌دانیم همانقدر که هوش و استعداد درپیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است، محیط آموزشی هم اهمیت دارد. به همین دلیل است که اکثر پدرو مادرهای امروزی با حساسیت زیاد مدرسه‌ای که قرار است فرزندشان چند سال درآن تحصیل کنند را انتخاب می کنند.
این روزها بسیاری از والدین حاضرند با پرداخت پول‌های میلیونی فرزندانشان را در مدارس خصوصی که جمعیت کمی دارند و از امکانات و فضای مناسبی برخوردارند ثبت نام کنند اما روی دیگر سکه را هم باید نگاه کرد و پذیرفت درکناردانش‌آموزانی که درمدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند دانش‌آموزانی زیادی هستند که هنوز هم باید در مدارس دولتی قدیمی و کلاس‌های پرجمعیتی که ازکمترین امکانات برخوردارند، تحصیل کنند. دانش‌آموزانی که حق انتخاب ندارند و خواسته و ناخواسته دراستانی تحصیل می‌کنند که هزارو 380 مدرسه کم دارد.
وضعیت فضاهای آموزشی استان بحرانی است 
علی بهرامی، مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز گفت: مشکلات فضاهای آموزشی استان از حالت عادی خارج شده و به مرز بحران رسیده است.
وی افزود: معضل کمبود فضای آموزشی درجلسات شورای اداری و آموزش و پرورش استان بارها و بارها مطرح شده ولی این تکرار تا کنون به اقدامی که منجر به رفع این معضل شود منتهی نشده است.
بهرامی ادامه داد: مسئولان درطول سال‌های گذشته تنها شنوای معضل کمبود فضای آموزشی استان بوده‌اند و کمتر اقدامی برای افزایش سرانه فضای آموزشی دانش‌آموزان انجام داده‌اند.
50 درصد مدارس استان دو شیفته هستند 
وی اظهار کرد: درحال حاضربیش از 50 درصد مدارس البرز دو شیفته هستند که این دوشیفته بودن هم از عملکرد دانش‌آموزان و هم از کیفیت ارائه خدمات آموزشی از سوی معلمان می‌کاهد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز ادامه داد: طبق بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده بیشترین بازدهی مغز برای یادگیری بازه زمانی صبح تا ظهر است و بعد ازآن راندمان یادگیری پایین می‌آید.
بهرامی خاطرنشان کرد: تا زمانی که کادراموزشی درگیر تامین فضای آموزشی باشند تعلیم تربیت متعالی دانش آموز محقق نمی‌شود.
وی یادآورشد: اکنون بیش از هزار مدرسه درسراسراستان فعال است که به طور تقریبی 500 مورد ازآنها هم درشیفت صبح و هم بعد ازظهر دانش آموزان را درکلاس‌های خود جای می‌دهند، این درحالی است که دراستانی مثل اصفهان تنها پنج درصد مدارس دو شیفته هستند.
سالانه بین  9تا 11 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود 
این مسئول با اشاره به افزایش سالانه تعداد دانش آموزان استان اضافه کرد: با توجه به مهاجرپذیری و افزایش بالای جمعیت دراستان به طور تقریبی سالانه بین نه تا 11 هزار دانش آموز به محصلان اضافه می‌شوند.
بهرامی یادآورشد: در معمولی‌ترین حالت، برای این که این دانش‌آموزان بتوانند فرایند تحصیل خود را طی کنند به 30 مدرسه نیاز دارند.
وی افزود: باید پذیرفت که سرعت ساخت مدرسه به پای سرعت افزایش جمعیت دانش‌آموزی استان نمی‌رسد و محصلان مقاطع مختلف ناچارند درفضاهای محدود آموزشی ادامه تحصیل دهند.
مدیر کل نوسازی استان البرز ادامه داد: علاوه برکمبود فضاهای آموزشی، تعدادی از مدارس موجود نیز هرسال به مرمت و یا بازساری نیازدارند که این فرایند نیز زمان‌بر و هزینه‌براست.
30 درصد مدارس استان باید تخریب شوند 
وی افزود: سالانه 10درصد از مدارس استان مستهلک شده و باید تعمیرو تجهیز شوند که این مساله نیز به معضلات کمبود فضای آموزشی استان می‌افزاید.
این مسئول اظهار کرد: علاوه براین 30درصد مدارس موجود استان نیز قدیمی شده و از عمر استانداران گذشته و باید تخریب و مدارس جدیدی به جای آنها ساخته شود.
وی در ادامه با بیان این که تراکم کلاس‌های مدارس استان نیز بیش از حد استاندارد است، گفت: به دلیل کمبود فضای آموزشی و کلاس درس، تعداد دانش آموزان کلاس‌های درس بیش ازحد استاندارد و تعریف شده است به طوری که مثلا کلاسی که باید 28 دانش‌آموز داشته باشد حدود 40 دانش‌آموز را درخود جای داده است.
 ضرورت ساخت هزارو 380 مدرسه درالبرز
بهرامی تصریح کرد: اگر در شرایط موجود بخواهیم مشکل تراکم بیش از حد دانش‌آموزان در مدارس را حل کنیم باید 500 مدرسه به مدارس فعلی استان اضافه شود.
وی با اشاره به تعداد مدارس مورد نیاز برای حل مشکل فضای آموزشی استان ادامه داد: به زودی واحدهای مسکن مهر دراستان به اتمام می‌رسد و برا این که بتوانیم نیاز فضای آموزشی دانش‌آموزان این واحدها را تامین کنیم نیاز به ساخت 200 مدرسه جدید داریم.
ساخت هرمدرسه سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز در گفتگو با ایسنا افزود: برای این که وضعیت فضای آموزشی استان به حالت عادی و استاندارد در بیاید باید هزا رو 380 مدرسه دراستان ساخته شود.
این مسئول گفت: ساخت هر یک از این مدارس حدود سه میلیارد هزینه دارد که مجموع آنها به تخصیص اعتباری بالغ برسه هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود همین طور که نگاه ویژه‌ای به بخش بهداشت و درمان داشته و برای حل معضلات این بخش اعتبارات ویژه‌ای درنظرگرفته به بخش آموزش و پرورش که زیربنای همه امور جامعه است هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد و برای حل معضل کمبود فضای آموزشی دراستان‌های مختلف به طور جدی وارد عمل شود.
بهرامی یادآور شد: بدون شک اعتبارات استانی و اعتباراتی که وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه در البرز به تصویب می‌رساند به هیچ وجه کفاف کمبودهای موجود را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: برای حل مشکل فضای آموزشی استان خیرین و افراد نیکوکار باید وارد عمل شوند و نسبت به ساخت مدرسه درنقاط مختلف اقدام کنند.
70 درصد تعهد سال 93 خیرین مدرسه‌ساز محقق شده است 
وی با اشاره به تعهد امسال خیرین برای تامین بخشی از هزینه‌های ساخت فضای آموزشی دراستان اضافه کرد: امسال خیرین تعهد کرده‌اند 26 میلیارد تومان برای ساخت مدارس جدید در استان هزینه کنند.
بهرامی ادامه داد: تعهد سال گذشته خیرین 22 میلیارد بوده که تا کنون 70درصد آن محقق شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز افزود: بدون شک اگر تعامل و کمک خیرین نبود مشکلات آموزشی استان دو برابر می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: ثواب معنوی کسانی که اقدام به ساخت مدرسه می‌کنند هم در این دنیا و هم در دنیای آخرت نصیب خیرین و خانواده آنها می‌شود؛ چراکه ساخت مدرسه اثر و  نتیجه‌ای ملموس در جامعه دارد.
این مسئول در پایان گفت: درحال حاضر 23 پروژه ملی،14 پروژه استانی و 15 پروژه خیرساز نیمه‌کاره  دراستان وجود دارد که تکمیل آنها نیازمند تامین اعتبار به موقع است.
 گزارش از : المیرا اگیر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار