بیش از ۱۳۸ هزار بیمار مبتلا به دیابت در فارس شناسایی شده است.
کد خبر: ۶۷۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ 13 November 2018

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس گفت: تاکنون در استان فارس ۱۳۸ هزار و ۲۷۰ بیمار مبتلا به دیابت شناسایی شده است که ۳۸ درصد آن‌ها مرد و ۶۲ درصد زن هستند.
دکتر عبدالرسول زارعی افزود: انتظار می‌رود که ۱۸۵ هزار بیمار مبتلا به دیابت در استان وجود داشته باشد که تاکنون ۷۴ درصد آن‌ها شناسایی و تحت خدمات پزشک خانواده قرار گرفته اند.
انسولین مثل کلیدی است که در‌های ورود قند را به سلول برای مصارف زیستی باز می‌کند، اما در بدن افراد مبتلا به دیابت، این ماده ساخته نمی‌شود یا به طور صحیح عمل نمی‌کند و در نتیجه قند نمی‌تواند وارد سلول شود و سطح قند در خون بالا می‌رود.
همتی بیان کرد: به طور کلی همه افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، ولی افرادی که دارای چاقی و اضافه وزن، بالا بودن چربی خون و فشار خون، سابقه دیابت در افراد درجه یک فامیل، سایقه به دنیا آوردن نوزاد ۴ کیلو گرم و بیشتر، سابقه ابتلا به دیابت بارداری و نداشتن فعالیت بدنی هستند بیش از دیگران در معرض خطر دیابت قرار دارند.
وی افزود: شایعترین علامت دیابت پرخوری، پرادراری و احساس خستگی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دو نوع اصلی دیابت وجود دارد، دیابت نوع یک و دیابت نوع ۲ و پنج تا ۱۰ درصد از موارد ابتلا به دیابت مربوط به دیابت نوع یک است که در این نوع دیابت لوزالمعده قادر به ساختن انسولین نیست و این نوع دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود.
همتی اظهار کرد: ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد، دیابت نوع ۲ است که در این نوع دیابت، لوزالمعده هنوز انسولین می‌سازد، ولی ترشح آن کاهش یافته یا به درستی دربدن عمل نمی‌کند، زیرا سلول‌ها نسبت به عمل انسولین مقاومت می‌کنند که دلیل اصلی این مقاومت چاقی و اضافه وزن است.
وی بیان کرد: در دیابت نوع ۲، افزایش قند خون بتدریج پیشرفت می‌کند و ممکن است مدت زیادی از ابتلا به بیماری بگذرد، ولی هیچ علائمی دیده نشود و وقتی متوجه شوند که بیماری پیشرفت کرده و از روی عوارض بیماری به پزشک مراجعه کند.
همتی تاکید کرد: در دیابت نوع دو، افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، آسیب چشمی، آسیب به کلیه و آسیب به اعصاب قرار دارند.
وی گفت: دیابت نوع دو بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال دیده می‌شود و لازم است افراد بالای ۳۰ سال وضعیت قند خون خود را بررسی کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق دستور سازمان جهانی بهداشت دیابت نوع دو تا ۸۰ درصد از طریق شیوه زندگی سالم قابل پیشگیری است و داشتن وزن مطلوب و حفظ آن، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم و خودداری از مصرف دخانیات از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند مانع از ابتلا به دیابت نوع دوم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار