مدیر کل میراث فرهنگی مازندران ؛
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ، بااشاره به قدمت باستان شناسی درمازندران گفت؛ مازندران تنها در جنگل، کوه و دریا خلاصه نمی‌شود بلکه آن‌چیزی که روی آن بیش از همه تاکید داریم میراث و گذشته ما است و می‌خواهیم حوزه میراث از این غریبگی بیرون بیاید.
کد خبر: ۶۸۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 17 November 2018

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ، بیان کرد: نباید گردشگری را تنها در مناطق تفریحی بدانیم، باید به مقوله باستان‌شناسی بیش از گذشته توجه کنیم و آن را از این حالت خمودگی و خشکی جدا کنیم.
عضو شورای اداری استانداری مازندران با اشاره به تحقیقات یک باستان‌شناس آمریکایی از غارهای "هوتو و کمربند" با هدف یافتن بقایایی از زندگی انسان‌های نخستین در حدود 60 سال پیش، گفت: نتیجه این تحقیق نشان داد که مازندران در 11 هزار سال پیش قابل سکونت بوده است و این محقق پس از آن به یانه‌سر بهشهر نیز سفر می‌کند و در آنجا به نتایجی از زندگی انسان‌های اولیه دست می‌یابد که می‌تواند به سؤالات زیادی پاسخ بدهد.
فرزانه ادامه داد: قدمت ساکنان مازندران نه‌تنها 11 هزار سال پیش نیست، بلکه می‌تواند کهن‌تر از این زمان باشد،
فرزانه همچنین با اشاره به فرضیه های در شرق مازندران ازجمله یانه‌سر، کیاسر و رستم‎کلا به‌دلیل وجود غارهای فراوان، اظهار کرد: ابزاری که در این مناطق به‌دست آمده است، با ابزار پارینه‌سنگی میانه در زاگرس و اروپا مطابقت دارد.
این مقام مسوول تصریح کرد؛ براساس ارایه استدلالهای محققین برخی معتقدند،کشف دست‌افزارهای پارینه‌سنگی میانی و نوین در مناطق صخره‌ای شرق مازندران که براساس آن می‌توان به بسیاری از سؤالات حوزه باستان‌شناسی پاسخ داد.
این مقام مسوول با بیان اینکه براساس تحقیقات به‌دست آمده، انسان اولیه علاقه‌مند به زندگی در کوهستان بوده و مازندران نیز کریدور اروپا به آسیای میانه بوده است،
وی افزود: نوار ساحلی بین البرز و مازندران و گیاهانی که در این مناطق هستند، در حالی‌ که چنین گیاهانی در سایر مناطق مشابه منقرض شده است، نشان می‌دهد که مازندران محل حضور انسان‌های نخستین بوده است.

** 5 رشته صنایع‌دستی مازندران گواهی نشان جغرافیایی ملی دریافت کردن

فرزانه از جاجیم آلاشت، لاک‌تراشی مازندران، سفال سلیم آباد، گلیچ هزار جریب و گلیمچه متکازین به عنوان رشته های دارای نشان جغرافیایی ملی یاد کرد و افزود: «نشان جغرافیایی ملی در واقع شناسه ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص هستند و یا کیفیت و شهرت آن بواسطه یک منطقه جغرافیایی بکار می‌رود اطلاق می‌شود.»
عضو شورای اداری استانداری مازندران گفت: «این در واقع برند سازی جغرافیایی برای رشته های صنایع دستی است این علامت تجاری یا نشان ملی است که به دارنده آن این امکان را می دهد که تولید و فروش انحصاری آن را در اختیار بگیرد.»
این مدیرکل با بیان اینکه ثبت نشان جغرافیایی ملی به نوعی حفظ و حراست از محصولات بومی و منطقه ای به شمار می آید گفت: «رشته های متعدد صنایع دستی در مازندران وجود دارد که دارای شاخص های ویژه بومی و منطقه ای است که می تواند شناسه بسیار خوبی برای معرفی روستا یا شهر محل تولید یا عرضه‌اش باشد و در صورت توسعه به مقصدی برای سفر تبدیل شود.»
این مقام مسوول از معرفی رشته صنایع‌دستی برای دریافت نشان جغرافیایی تا سقف دو رشته در طول یک سال عنوان کرد: «نشان جغرافیایی ملی تنها در قالب تعاونی ثبت می شود و هنرمندان می توانند در هر رشته ای که فعالیت دارند بعد از تشکیل تعاونی مدارک مورد نیاز را به معاونت صنایع دستی اداره کل ارسال کنند.»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از بازاریابی جهت فروش صنایع دستی به عنوان مهمترین مسئله در رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره کرد و گفت: «رشته های بسیار شاخصی در مازندران وجود دارد. دریافت 48 نشان ملی و 12 نشان یونسکو توسط هنرمندان و صنعتگران مازندران در رشته های مختلف صنایع دستی نشان دهنده قابلیت بالای این هنر-صنعت ملی برای برنامه ریزی اقتصادی به ویژه در زمینه صادرات دارد.

سایت نیما یوشیج در جشنواره داروگ رونمایی شده است

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران از رونمایی سایت نیما یوشیج در جشنواره داروگ، نکوداشت مردمی یکصد و بیست و یکمین سالروز تولد نیما خبر داد.
فرزانه با اشاره به برگزاری نکوداشت نیما یوشیج تحت عنوان جشنواره داروگ افزود: این سایت توسط انجمن دوستداران نیما یوشیج به انتشار،تحلیل و بررسی آثار نیما و شاعران سبک نیمایی و همچنن آیینها و فرهنگ طبری می پردازد.
این مقام مسوول، به حضور شاعران،نویسندگان واساتیدی که در زمینه نیماشناسی و آیینهای مازنی فعالیت دارند در این روز اشاره کرد و افزود: نیما به عنوان یکی از مفاخر ملی و جهانی، ظرفیت مهم فرهنگی در حوزه گردشگری شهرستان نور به شمار می آید.عضو شورای اداری استانداری مازندران با اشاره به این مطلب که برگزاری جشنواره‌های ادبی از جمله فعالیت‌های گردشگری فرهنگی است تصریح کرد: در این نوع از گردشگری، انگیزه محوری گردشگران بازدید از مكان‌ها و آثاری است كه به زندگی و کار شاعران، ادبا، نویسندگان یا هنرمندان مرتبط است.
فرزانه یادآور شد: گردشگری ادبی که در واقع زیرشاخه گردشگری فرهنگی محسوب می شود ضمن ایجاد فضای مفرح برای گردشگران اطلاعات و دانش زیادی نیز در زمینه تاریخ،فرهنگ، ادب و هنر کشور در اختیار گردشگران قرار می دهد.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت: مقبره‌ها و آرامگاه‌های فراوانی در سرتاسر مازندران وجود دارد.که هر کدام به تنهایی می‌تواند به قطب گردشگری فرهنگی در کشور تبدیل شود.
عضوشورای اداری استانداری مازندران با بیان اینکه به جرات می‌توان گفت گردشگری ادبی می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد و در مقابل کمترین تعارض را با محیط اطراف خودش ایجاد می کند گفت: گردشگری ادبی از یک طرف درآمد سرشاری برای اقتصاد محلی و از طرف دیگر نقش بسزایی در اقتصاد کلان گردشگری کشوردارد و از آن می‌توان برای شناساندن و حفظ آثار ادبی و نوشته‌های به جا مانده از تاریخ پرافتخار کشور استفاده کرد.
این مقام مسوول با بیان اینکه برای شکلگیری و رونق انواع مختلف گردشگری در مازندران به عزم جدی استانی نیازمندیم افزود:گردشگری صنعتی است که توسعه آن منوط به توسعه خدمات و امکانات در استان و اطلاع رسانی در خصوص آن است گفتنی است نکوداشت مردمی نیما یوشیج به مناسبت یکصد و بیست و یکمین سالروز تولد نیما روز جمعه18 آبان ماه سال جاری در خانه نیما روستای ملی یوش با حضور اهالی فرهنگ و ادب دوستان ملی و استان برگزار گردید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار