کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام گفت: استفاده درست از وسایل حفاظت فردی در بیمارستان‌ها مانند دستکش، ماسک، عینک محافظ و محافظ صورت بسیاری از عفونت‌ها را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱ 29 July 2015

کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام گفت: استفاده درست از وسایل حفاظت فردی در بیمارستان‌ها مانند دستکش، ماسک، عینک محافظ و محافظ صورت بسیاری از عفونت‌ها را کاهش می‌دهد.

«ایناس رضایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: استفاده از این وسایل احتمال عفونت را کاهش می‌دهند ولی این احتمال را کاملاً از بین نمی‌برند و باید بدانیم که جایگزین اصلی‌ترین جزء کنترل عفونت (شستن دست) نمی‌شوند و فقط درصورتی‌که درست استفاده شوند مؤثرند .

وی با بیان اینکه تمام کسانی که با بیمار بستری در اتاق ایزوله در تماس‌اند و پزشکان، پرستاران، کارکنان رادیولوژی، آزمایشگاه، خدمات، خانواده نیز از این قاعده مستثنا نیستند، درباره دستکش به‌عنوان یکی از ابزار حفاظت فردی گفت: دستکش باید مچ آستين لباس عمل را بپوشاند و فقط یک‌بار استفاده شود و در صورت پارگی و آلودگی قابل‌مشاهده تعویض شده و بين هر بار انجام مراقبت از بيماري كه حامل ميكروارگانيسم‌هاست، تعويض شود.

این کارشناس بهداشت حرفه‌ای ادامه داد: ماسک به‌عنوان یکی دیگر از ابزار و وسایل حفاظت فردی براي حفاظت از غشاي مخاطي بيني و دهان باید روی بینی، دهان و چانه را بپوشاند و به‌وسیله بند یا کش پشت سربسته شود و در صورت مرطوب شدن تعویض شود و نباید آن را به گردن آویزان کرد، بلکه باید پس از استفاده آن را معدوم کرد.

کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام بیان کرد: لباس اتاق عمل(گان) نیز یکی دیگر از وسایلی است که براي حفاظت از پوست و جلوگيري از آلوده شدن لباس‌ها در انجام پروسیجرهايي كه احتمال پاشيده شدن خون يا ترشحات بدن وجود دارد،استفاده می‌شود. این لباس باید تميز و غير استريل استفاده کرد، نوع انتخاب شده آن بستگي به ميزان مايعي كه احتمال مواجهه با آن مي‌رود دارد و باید، يكبار مصرف و يا از جنس قابل شستشو باشد.

وی گفت: این وسیله حفاظت فردی باید یقه بسته باشد (یقه باز و یقه هفت نباشد) و اندازه آن بايد مناسب باشد و نواحی مورد نیاز بدن را بپوشاند.(بلندی آن باید تا زیر زانو باشد). باید ضدآب باشد و در غیر این صورت باید یک پیش‌بند پلاستیکی روی آن پوشیده شود و در صورت آلودگی قابل‌مشاهده بلافاصله تعویض شود. بهتر است بعد از استفاده گان را معدوم کرد و يا اگر قابل شستشو است به طريق مناسبی بدون پراكنده شدن آلودگي، به رختشوی‌خانه منتقل شود.

رضایی اضافه کرد: صرف‌نظر از تشخيص بيماري، زماني كه خطر آلودگي چشم‌ها و ملتحمه وجود دارد بايد از عینک محافظ صورت استفاده كرد. در مواقعی همچون احتمال ترشح خون يا مايعات بدن، هنگام انجام پروسیجرهاي توليدكننده آئروسل، هنگام ارائه مراقبت و در تماس نزديک با بيماري كه دچار علائم حاد تنفسي است (مانندسرفه و عطسه) و هنگام كار در فاصله يک متري و يا كمتر با فرد مبتلا به بيماري حاد تنفسي استفاده شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار