تابناک ایلام
کیوسک استانی تابناک ایلام به مهمترین عناوین خبرگزاریها و سایتهای خبری استان ایلام می پردازد،درادامه روایت تابناک ایلام راازمهمترین سرخط خبری سایتهای خبری استان ایلام مرور می کنید
کد خبر: ۶۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 29 July 2015
کیوسک استانی تابناک ایلام به مهمترین عناوین خبرگزاریها و سایتهای خبری استان ایلام می پردازد،درادامه روایت تابناک ایلام راازمهمترین سرخط خبری سایتهای خبری استان ایلام مرور می کنید
ایسنا
خبرگزاری ایسنامنطقه ایلام ، درتیتری تحت عنوان "وقتی ترافیک به کوچه های شهرکشیده می شود"
به وضعیت ترافیک درشهرایلام پرداخته ونوشته است:

اجرای طرح‌های عمران شهری و ترافیکی در ایلام رویه‌ای مشخص و قانون‌مند ندارد چراکه در اجرای طرح‌هایی که از سوی شورای اسلامی شهر ایلام به شهرداری ابلاغ می‌شود پارامتری به‌عنوان نظرسنجی از مردم وجود ندارد.

شهرداری اگر برای مردم، شهرداری می‌کند باید نظر و خواسته مردم را در اجرای طرح‌های خود اعمال کند چون طرحی تا رضایت مردم را به همراه نداشته باشد عملاً شکست‌خورده تلقی می‌شود.

سؤالی که در ذهن هر مخاطب و شهروندی شکل می‌گیرد این است که انتخاب شهردار برای اداره امور شهری در ایلام از چه رویه‌ای پیروی می‌کند؟ آیا اعضای شورای اسلامی شهر ایلام آیتم‌های خاصی برای انتخاب شهردار دارند؟ سیمای شهر و اداره امور شهری چیزی غیرازاین را نشان می‌دهد.

با روی کار آمدن هر شهرداری در ایلام به حدی مسائل حاشیه‌ای ایجاد می‌شود که شهردار را از اصل کار دور و وی را مجبور می‌کند که جز را به کل ترجیح دهد که همین امر موجب عقب افتادن شهر ایلام از قطار توسعه و پیشرفت شده است.

در مدیریت جدید شهرداری ایلام اموری ارجحیت پیداکرده که تاکنون موردتوجه هیچ شهرداری نبوده است و اقداماتی صورت می‌گیرد که گویا شهردار و تیم کاری وی می‌خواهند با تکان دادن تعداد محدودی مهره، مردم را در انجام امور شهری مات کنند ولی دریغ از اینکه نمی‌دانند تاکنون با انتقادات مردم از نحوه اجرای برخی از طرح‌ها کیش شده‌اند.

اجرای ناموفق طرح ترافیک در سنوات گذشته تا حد بسیار زیادی نارضایتی مردم شهر ایلام را به همراه داشت ولی در یک ماه گذشته آش اجرای طرح‌های ترافیکی در ایلام از سوی شهرداری به حدی شور شده که به کوچه‌های مرکزی شهر نیز سرایت کرده است.

میدان 22 بهمن میدان مرکزی شهر ایلام و مسیر رسیدن به چهارراه سعدی در دل شهر است که در سنوات گذشته دستخوش تغییرات و کج‌سلیقگی مسئولان شهری وقت قرار گرفت و با یک‌طرفه کردن خیابان فردوسی بخشی از تردد آن به خیابان طالقانی کم شده و اکنون با هنر مدیران ارشد شهرداری ایلام ارتباط میدان مرکزی شهر با این حجم ترافیک به‌طور کامل قطع شد و مردم هیچ راهی برای رفتن به چهارراه سعدی از میدان 22 بهمن ندارند و همین امر ترافیک را به داخل کوچه‌هایی کشانده است که از روز اول رنگ ماشین را به خود ندیده‌اند.

بی‌تدبیری مسئولان شهرداری ایلام در دولت تدبیر و امید در اجرای طرح‌های عمران شهری بر همگان آشکار است، بیشترین تردد مردم در شهر ایلام از میدان 22 بهمن به چهارراه سعدی است که مسئولان شهرداری ایلام در چند هفته اخیر این مسیر را مسدود کرده‌اند. شاید شهرداری در فکر خریدن تعدادی هلی‌کوپتر برای جابجایی مردم در این مسیر باشد! یا آرزوی داشتن تل کابین مردم ایلام را که در سالیان دور توسط یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ایلام وعده داده شده بود در حال تحقق باشد.

سخن رییس شورای اسلامی شهر ایلام خوش است که گفته بود مردم برای انتخاب شهردار از ما تشکر خواهند کرد! حال این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که این صحبت رییس شورای شهر بر اساس چه معیاری بوده است؟

یکی از شاهکارهای شهرداری ایلام که می‌تواند مدعایی برای این صحبت رییس شورای اسلامی شهر ایلام باشد، قوس قمری و اصلاح هندسی بلوار فارابی است که در سطح جهان سازه‌ای بی‌نظیر است و هنوز تکمیل نشده، مردم را کلافه کرده است.

اجرای طرح روکش آسفالت در برخی از خیابان‌های شهر ایلام نیز جای تأمل دارد که آیا کارگران آسفالت شهرداری چرا باید از روی سرعت‌گیرهای پلاستیکی آسفالت را ریخته که بعد از مدتی آسفالت را پس خواهد داد.

سؤالی که همچنان باقی است اینکه آیا طرح‌های عمران شهری در ایلام قبل از اجرا با نظرسنجی شهروندان چکش‌کاری خواهد شد؟

همین خبرگزاری در تیتری دیگر باعنوان "تخلفات بی پایان بنگاههای ملکی وخواب دورودراز اتحادیه واصناف"به موضوع تخلفات صنفی بنگاه داران ایلام پرداخته است در این گزارش آمده است:

چرا اتحادیه املاک ملکی و اصناف و تعزیرات استان بر روند کار و تخلفات بی‌پایان بنگاه‌های معاملات ملکی ایلام نظارت کافی و مؤثر ندارند؟

گرفتن ارقام کلان و نجومی از طرفین معامله به شکل غیرقانونی، اقدام به پیش‌فروش واحدهای آپارتمانی به‌رغم ابلاغ آیین‌نامه اخیر 22 ماده‌ای پیش‌فروش، فروش زمین‌های مربوط به اراضی ملی و دولتی، پیش‌فروش واحدهایی که وجود ندارند، مسئولیت‌ناپذیری در قبال زیان‌های احتمالی و کلاه‌برداری و ... در بسیاری از بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر ایلام به‌صورت رویه درآمده است.

درجایی خواندم که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، مردم دلالان معاملات ملکی و خودرو و دیگر افرادی که شغل‌های واسطه‌گری داشتند را با عنوان «زالوهای خون‌آشام» یاد می‌کردند و معتقد بودند این افراد حقوق اقشار ضعیف را پایمال می‌کنند و فقط به فکر جیب خود هستند آن زمان شاید اطلاق این کلمات را تندروی می‌پنداشتم اما از زمانی که از نزدیک در جریان اقدامات برخی از این افراد قرار گرفتم به فهم و درک و هوش مردم انقلابی‌مان در کاربرد این چند کلمه آفرین می‌گویم.

هرازگاهی در تهران و قم و برخی شهرهای دیگر می‌دیدم و می‌شنیدم که برخی از کسبه و بازاریان برایشرکتدر جلسات درس «مکاسب» در حوزه‌های علمیه حاضر می‌شوند تا پس از فراگیری روش‌های اسلامی و شرعی انجام معامله به بازار بروند و به بیع مبادرت ورزند، از خود سؤال می‌کنم اتحادیه‌ها و اصناف ما در ایلام که تاکنون کوچک‌ترین اقدامی برای برگزاری این‌گونه کلاس‌ها نکرده‌اند چگونه به خود اجازه می‌دهند هر کس از راه رسید و درخواست مجوز یک بنگاه معاملات ملکی کرد به او مجوز ‌دهند درحالی‌که از کمترین مناسبات بازار و خریدوفروش و کار اطلاعی ندارد؟ حالا شرکت در دروس مکاسب که از ضروری‌ترین امور کسبه محسوب می‌شود پیشکش.

مجوز توسط اتحادیه صادر می‌شود چون صدور مجوز درآمدی برای اتحادیه دارد، دلال تازه‌وارد اگر یک کلاه‌بردار حرفه‌ای نباشد و فقط یک شخص عادی باشد، بی‌آنکه خود بداند یا بخواهد مردم را در دامی از معاملات غیرشرعی، غیرمجاز و غیرقانونی گرفتار می‌کند، چون کار را نمی‌داند و از آن جز صورتی مقلدانه و پرهزینه و بیخاصیت برای جامعه، در دسترس ندارد در این میان اصناف استان، اتحادیه بنگاه‌های ملکی، اداره کل صنعت معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و دادگستری نظاره‌گر این ماجرا هستند.

شخصی را می‌شناسم که مغازه‌ای ساده در یکی از پاساژهای شهر ایلام داشت و از سود قانونی (17 درصد) که آن زمان برای اجناس مقررشده بود یک درصد هم کمتر می‌ستاند، اصناف استان که چند شخص جوان فاقد صلاحیت را به‌عنوان بازرس خود برگزیده بود هرروز با مراجعه به وی و فاکتورهایش او را به تعزیرات معرفی می‌کرد و قاضی تعزیرات آن‌چنان بر سر آن جوان پاک و بی‌تقصیر فریاد می‌کشید گویی آن جوان زالوی خون‌آشام بوده است، فرجام کار این شد که جوان مغازه را تعطیل کرد و مجوز را باطل و خانه‌نشین شد.

شگفتا! شگفتا که اصناف بر زالوهای واقعی نظارت مؤثر نمی‌کند و بر پاکان و نیکان سخت می‌گیرد و زندگی آن‌ها را به مشقت می‌اندازد و حقوق پایمال‌شده مردم را از حلقوم دلالان و واسطه‌های زیاده‌خواه و کثیف بیرون نمی‌کشد.

چرا به نص قانون عمل نمی‌شود که می‌گوید: «با توجه به ماده 8 قانون راجع به دلالان هر دلالی که معلوم شود عمل او برخلاف مقررات مربوط به دلالی است مورد تعقیب قرار می‌گیرد و از شغل دلالی ممنوع می‌شود و این امر مانع از تعقیب جزایی یا حقوقی نیست.»

با وصف اینکه می‌دانیم قانون جدید بنگاه‌های معاملات ملکی را فقط به‌عنوان دلال می‌شناسد و هیچ حق دیگری برای آن‌ها قائل نیست چرا اجازه می‌دهیم آن‌ها هر اقدام غیرقانونی را مرتکب شوند، پول مردم را ببرندو مافقط نظاره‌گر باشیم؟

ایرنا

خبرگزاری ایرنا ایلام درگزارش با تیتر "اینجا،شهری که خانه ما نیست "به معضل زیست محیطی ایلام "پرداخته است:

بطری های خالی نوشابه - آب معدنی و دلستر، پوست انواع تنقلات و میوه، جلد نایلونی پفک و چیپس، ته مانده مواد غذایی، ظروف یک بارمصرف، نایلکس و... از مناظری است که به وفور در فضای شهری چون بوستان ها و دامان طبیعت دیده می شود.


نکته تاسف برانگیز اینکه همه ما به نوعی معتقدیم اماکن عمومی مانند بوستان ها، چهارباغ ها (بلوار) و طبیعت به همگان تعلق دارد و همه باید در حفظ آن کوشا باشیم در حالیکه در واقعیت و عمل از این عقیده خوشایند بسیار دور هستیم.

سالیان سال است که شعار رنگین و با مسمای شهر ما خانه ما زینت بخش دیوارهای شهر و حتی تخته سنگ های دامان طبیعت شده و در برابر چشمان رهگذران و میهمانان بوستان ها و کوهساران خودنمایی می کند تا شاید تلنگری برای روح خفته و کم توجه آنها باشد.

زیبایی و پاکیزگی در همه جا از جمله محیط خانه و اماکن عمومی نوعی آرامش خاطر را در شهروندان ایجاد می کند چرا که پاکیزگی، آراستگی، نظافت و رسیدگی به محیط های عمومی همانند فضای خانه حس طراوت و شادابی را به شهروندان القا می کند.

اما جای سوال اینجاست که چرا بیشتر مردم این اصل مهم و پایبندی به این شعار را به بوته فراموشی سپرده اند و بجای عملگرایی، آن را همچون بسیاری از شعارهای فرهنگ ساز به کلیشه ها رانده اند.

سازندگان این جمله کوچک اما پر محتوا شهر و طبیعت بزرگ را برای عموم مردم به خانه و ماوای تشبیه کرده اند که افراد آن سرای بزرگ همه تلاش و همت خود را برای حفظ آراستگی و نظافت آن بکار بندند و محل زندگی خود را با تمام توان از آلودگی و نازیبایی ها دور کنند.

براستی چرا این افراد بی توجه و بی مهابا و بدور از هر گونه حس مسوولیت شهروندی، در رعایت نظافت و زیباسازی اماکن همگانی و عمومی کوشا نیستند.

متاسفانه گاه بسیار دیده می شود که خانواده ها در مقابل دیدگان فرزندان خود و بدون توجه به حقوق شهروندی زباله و مواد دور ریختنی را از شیشه خودرو بداخل خیابان و معابر عمومی پرتاب می کنند و یا اینکه در کمال ناباوری این ناهنجار اجتماعی را به فرزندان کوچک خود خواسته یا ناخواسته آموزش می دهند و از این موضوع مهم غافلند که این حرکت به ظاهر کوچک در بزرگسالی تبدیل به یک فرهنگ و سنت غلط در فرزندان آنها می شود.

نکته تاسف بار دیگر اینکه صاحبان مغازه ها با آسودگی و فراغت خاطر مواد دور ریختنی خود را درون کانال ها و جوی های آب شهری مقابل مغازه خود خالی می کنند و نمی دانند با همین حرکت به ظاهر بی اهمیت باعث آب گرفتگی و بالا آمدن سطح آب کانال ها و مسدود شدن مسیر جریان آب در همه فصول و بویژه فصل بارندگی می شوند.

هم اینکه آن را به محلی امن برای رشد انواع میکروب ها و جانوران موذی ناقل بیماری از جمله موش و سوسک تبدیل می کنند و نیز هزینه های دایمی و گزافی به دستگاه های خدماتی همچون شهرداری برای تمیز کردن دائمی این کانال ها تحمیل می کنند.

و نکته تامل برانگیز تر اینکه در بیشتر موارد سطل های زباله از سوی شهرداری در نقاط مختلف و جاهای پرتردد و پر ازدهام تعبیه شده تا عابران مواد دور ریختنی را درون این سطل ها بریزند ولی دیده می شود در برخی مواقع مردم بی توجه و بی تفاوت از وجود این سطل ها، مواد زاید خود را چند متر آن سوتر درون کانال های آب یا معابر و یا سنگ فرش های کف بوستان ها می ریزند.

شهرنشینی در جامعه کنونی ایلام در حالی رو به افزایش و فزونی است که رعایت آداب و حقوق شهروندی در برخی افراد از رشد قابل توجهی برخوردار نبوده و از کنار بسیاری از مسایلی که به سلامت و آرامش جسم و روان عموم جامعه مرتبط است، ساده و بی تفاوت عبور می کنند.

چه زیبا و خوشایند و چشم نواز است وقتی که همه اقشار جامعه به این درک والا برسند که جمله کوتاه و شعار گونه شهر ما خانه ما یک حقیقت محض است سلامت جسمی، روحی و فکری افراد به سلامت و اِلمان های زیبای شهری و طبیعت ارتباط مستقیم دارد.

این روزها شهری که از آن ما هست اما خانه ما نیست حال و روز خوشی ندارد و رنجور از جفای رهگذاران است چرا که دیوار های شهر به جای نقاشی های رنگین و زیبا با مزامین زیبای دلکش، متاسفانه با دیوار نویسی تبلیغاتی و لایه های کاغذی اطلاعیه و اعلامیه ها پوشیده شده و بر جای جای موزاییک فرش های پیاده رو، کانال های آب، فضاهای سبز و حتی در خیابان ها نیز رد مواد زاید گوناگون (ظروف و بطری های یک بار مصرف شیمیایی، پوست میوه و تنقلات) عیان است.

ریختن زباله و آشغال در بوستان ها و دامان طبیعت بسیار چشمگیر شده است و این ناهنجاری های اجتماعی در برخی زمان ها و مناسبت ها مانند عید نوروز، روزهای تعطیل، ماه محرم و زمان توزیع غذاهای نذری نمود بیشتری دارد.

و شاید همین روزهای مناسبتی بهترین فرصت برای اندیشیدن و توجه بیشتر از سوی افراد بی مبالاتی است که به درک عمیقی از این شعار نرسیده اند و هنوز بی مهابا کف خیابان و بوستان ها را بهترین مکان برای خلاصی یافتن از مواد دورریز خود می دانند.

هر چند استان ایلام که زیباییش را مدیون و مرهون طبیعت سحر انگیز خویش است اما سیمای شهری و روستایی این دیار نیاز به پوست اندازی اساسی دارد و نسل سوم که نسلی نواندیش، باهوش و مدرنیته است باید این انقلاب حقوق شهروندی را در جای جای استان به پا کند تا شاید در روزگاری نه چندان دور چهره فرتوت و خسته ایلام رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد.

تا شاید تنهای تنها خاطراتی از ریختن آشغال و زباله در معابر عمومی، دیوارنویسی با رنگ های نه چندان دلچسب و نازیبای تبلیغاتی، دیوارهای انباشته از کاغذها و برچسب های اطلاعیه و اعلامیه در ذهن شهر و روستای این دیار باقی بماند.

به یقین داشتن یک شهر یا طبیعت زیبا مرهون داشتن شهروندانی با افکار و رفتار زیبا و پایبندی آنها به حقوق و هنجارهای اجتماعی و عمومی است.

مهر

خبرگزاری مهرایلام  با تیتری تحت عنوان "دست ودلبازی شبکه های فرسوده دربحران آب"به بررسی اتلاف آب وشبکه فرسوده آبرسانی درایلام گزارشی تهیه نموده است که به این شرح است:

وجود ۴۶۰ کیلومتر شبکه توزیع آب فرسوده در استان ایلام باعث هدررفت بیش از ۳۰۰ لیتر آب در ثانیه در استان شده و مشکل بحران کم آبی برای تامین آب شرب در استان را مضاعف کرده است.

طبق گفته کارشناسان آب و فاضلاب استان ایلام، هم اکنون برای اصلاح شبکه های فرسوده توزیع آب در استان ایلام بیش از ۸۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، این در حالی بوده که زیان هدررفت آب از فرسودگی شبکه بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

در حال حاضر فرسودگی شبکه و انشعابات غیرمجاز در این بحران کم آبی در استان ایلام به عنوان دو معضل اساسی شناخته می شود که نیازمند توجه جدی مسئولان ارشد کشوری و استانی برای تامین اعتبار بازسازی شبکه های فرسوده و اراده برای برخورد با متخلفان در زمینه انشعابات غیرمجاز است.

این در حالیست که طبق گفته مسئولان آب و فاضلاب استان ایلام یکی از مهمترین معضلات استان ایلام وجود حاشیه نشینی در شهر ایلام بوده که باعث افزایش انشعابات غیرمجاز شده و تکلیف دستگاه های خدمات رسان برای خدمات دهی به بخشهای حاشیه شهر مشخص نیست.

طبق آمارهای اعلام شده مسئولان تاکنون بیش از ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در ایلام شناسایی شده ولی این معضل هنوز به طور کامل در استان ایلام حل نشده و الان دود این قضیه به چشم مردم می رود.

در حال حاضر دو معضل اساسی استان ایلام در بحث آب یعنی فرسودگی شبکه توزیع آب و انشعابات غیرمجاز نیازمند توجه برای حل شدن یک بار برای همیشه است که در این ارتباط با مسئولان استان ایلام به گفتگو نشسته ایم.

۶۰ کیلومتر شبکه توزیع آب اصلاح شده است

داراب بیرانوند مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در استان ایلام وجود دارد که از این میزان ۴۶۰ کیلومتر فرسوده بوده که نیازمند اصلاح است.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هر ساله میزان قابل توجهی از فرسودگی شبکه های توزیع آب طبق اعتبارات اختصاص یافته اصلاح می شود و در همین سال گذشته ۶۰ کیلومتر شبکه توزیع آب اصلاح شده است.


این مسئول با اشاره به اینکه اصلاح شبکه توزیع به نسبت به اعتبارات در نظر گرفته پیش می رود، گفت: هم اکنون بیش از ۸۵ میلیارد تومان برای اصلاح کل شبکه فرسوده توزیع آب استان نیاز است.هم اکنون بیش از ۸۵ میلیارد تومان برای اصلاح کل شبکه فرسوده توزیع آب استان نیاز است.

وی افزود: سال گذشته ۲۶ میلیارد تومان برای آبرسانی به مناطق مختلف استان ایلام هزینه شده که با توجه به کم آبی اجرای پروژه های آبرسانی در اولویت کاری است.

وی  اظهار داشت: در بحث اصلاح شبکه هم اکنون در شهرهای مختلف استان ایلام این کار در حال انجام است و انتظار داریم فرمانداران به عنوان رئیس کمیته برنامه ریزی در این بخش کمک کنند.

حاشیه نشینی معضل اصلی برای انشعابات غیرمجاز

بیرانوند افزود: یکی از مهمترین معضلات استان ایلام بحث انشعابات غیرمجاز است که متاسفانه در همه جای استان دیده می شود و در خود مرکز استان به خصوص در حاشیه شهرها نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در بحث مناطق حاشیه نشین هنوز تکلیفی برای خدمات رسانی به این مناطق مشخص نشده و همین عامل باعث افزایش انشعابات غیرمجاز در شهر ایلام شده است.در بحث مناطق حاشیه نشین هنوز تکلیفی برای خدمات رسانی به این مناطق مشخص نشده و همین عامل باعث افزایش انشعابات غیرمجاز در شهر ایلام شده است

این مسئول بیان داشت: هم اکنون برخورد و جرائم سنگینی در بحث انشعابات غیرمجاز در استان با همکاری قوه قضاییه در استان صورت گرفته ولی همچنان این معضل در استان وجود دارد.

وی گفت: در بخش انشعابات غیرمجاز فرهنگ سازی در استان نیاز است چراکه هزینه های استحصال آب در استان ایلام نسبت به دیگر مناطق کشور بسیار گران تر است و حیف است که به صورت غیرمجاز مصرف شود.

۴۵ درصد شبکه توزیع آب روستایی استان ایلام فرسوده است

نورالله تیموری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه لوله گذاری آب روستایی استان ایلام بیش از ۴۵ درصد فرسوده است.

وی بیان داشت: توپوگرافی خشن منطقه استان ایلام باعث شده فرسودگی شبکه توزیع آب در استان بیشتر از سایر نقاط کشوری باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون در بحث آب روستایی، دولت توجه خاصی کرده است، بیان داشت: یکی از مهمترین اولویتهای ما در آب و فاضلاب روستایی آبرسانی به روستاها است که البته به ۶۴ روستای استان نیز به صورت سیار آبرسانی داریم.


تیموری عنوان کرد: هم اکنون ۵۸۰ روستا در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد ۴۹۸ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۷۵ هزار نفر تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند که نیازمند توجه جدی در بحث آب به خصوص آبرسانی است.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه شهرستان دهلران و آبدانان با مشکل جدی در برخی روستاهای مواجه هستیم در حال حاضر در حوزه شهرستان دهلران و آبدانان با مشکل جدی در برخی روستاهای مواجه هستیم و تلاش داریم در سال جاری این مشکلات به حداقل برسد.

جذب اعتبارات ملی با استفاده از قدرت چانه زنی راهکار اصلی تامین اعتبارات

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر کمبود آب شرب یکی از مهمترین مشکلات امروز کشورمان و استان ایلام است که خشکسالی، تغییرات اقلیمی و ...بر این معضل افزوده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر میانگین مصرف آب در استان ایلام نسبت به میانگین کشوری بسیاری بالا بوده و این خود یکی از عوامل مهم در تشدید کم آبی در استان ایلام است.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از عوامل در بحث هدررفت آب فرسودگی شبکه های توزیع و انشعابات غیرمجاز است، گفت: هم اکنون ۳۰ درصد شبکه توزیع آب استان ایلام فرسوده است و با روند کنونی تخصیص اعتبارات بیش از پنج سال برای اصلاح زمان می برد.

پولادی با بیان اینکه ۸۵ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه های توزیع آب استان نیاز است، گفت: اعتبارات استانی جوابگوی تامین این میزان اعتبار نیست و جذب اعتبارات ملی با استفاده از قدرت چانه زنی راهکار اصلی تامین اعتبارات برای اصلاح شبکه فرسوده توزیع آب استان است.

وی افزود: یکی از مهمترین نکاتی که در فرسودگی شبکه ها توزیع آب مطرح است این بوده که  فرسودگی شبکه های توزیع سال به سال افزایش می یابد و سرعت اصلاح شبکه باید بیشتر از سرعت رشد شبکه های فرسوده باشد فرسودگی شبکه های توزیع سال به سال افزایش می یابد و سرعت اصلاح شبکه باید بیشتر از سرعت رشد شبکه های فرسوده باشد.

پولادی عنوان کرد: اعتبارات ملی باید برای اصلاح شبکه های توزیع آب در روستاها و شهرهای استان ایلام جذب شود چراکه در سالهای آینده شبکه های فرسوده توزیع آب بیشتر می شود.

پلیس آب و پایین آوردن مصرف در استان ایلام ضروری است

حاجی کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام نیز در گفتگو با مهر با اشاره به مشکلات کم آبی در استان ایلام به راهکارهای مقابله با کم آبی در استان اشاره کرد و گفت: در حاضر مصرف آب در استان ایلام بیش از ۲۷۰ لیتر در روز بوده در حالی که این میزان مطابق استانداردها ۱۵۰ لیتر در روز در است.

وی بیان داشت: در بحث انشعابات غیرمجاز در استان ایلام با توجه به افزایش این معضل در استان ایلام، باید پلیس آب در استان تشکیل شوددر بحث انشعابات غیرمجاز در استان ایلام با توجه به افزایش این معضل در استان ایلام، باید پلیس آب در استان تشکیل شود.

این کارشناس با اشاره به کاهش منابع آبی در استان ایلام اظهار داشت: باید به دنبال مدیریت کردن آبهای موجود بود که در این زمینه همکاری مردم و مسئولان می تواند از کم آبی به عنوان یک چالش بزرگ در سالهای آینده جلوگیری کند.

مجموع سخنان مطرح شده نشان می دهد با توجه به ضرر و زیانی که شبکه های فرسوده و همچنین انشعابات غیرمجاز بر پیکره منابع آبی استان ایلام وارد می کند باید چاره اندیشی جدی برای تسریع در بهسازی شبکه صورت گیرد.

روند رو به گسترش بحران آب اهمیت حفاظت از منابع موجود را دو چندان می کند و کم توجهی به بهبود و اصلاح شبکه های آبرسانی بر عمق مشکلات در این بخش می افزاید.

با این تفاسیر تامین اعتبارات لازم برای اصلاح شبکه های فرسوده و فرهنگ سازی برای نصب انشعابات مجاز در کنار استفاده از ابزارهای قانونی برای برخورد با متخلفان مواردی است که باید در دستور کار متولیان امر در سطح ملی و استانی قرار گیرد.

خبرگزاری برنا

خبرگزاری برنا درگزارشی تحت عنوان "ارابه های مرگ درکمین مردم ایلام"به تلفاتی که مین های باقیمانده از زمان جنگ به مردم ایلام تحمیل می کند پرداخته است دراین گزارش آمده است:

هر دم خبری ناگوار از  ارابه ای مرگ آفرین  که مهمان پنهانی تک تک مردم ایلام می باشد به گوش می رسد . مهمانی نامبارک که همه ی مردم ایلام ممکن است خدایی ناخواسته روزی میزبان او  شوند.

یک روز شنیدیم که چند دانش آموز  بیگناه در حین بازی فوتبال گل کوچک و با انفجار قطعه آهنی که  بجای سنگ دروازه گذاشته بودند ؛کشته یا زخمی شدند . یک روز دیگر چندین چوپان  و دهها راس گوسفند دچار حادثه شدند. قبل تر هم بمبی در یک پارک کشف شد و پیش تر از آن هم در حین خاک برداری ؛ بمبی  دیگر خنثی گردید و ...

اما امروز خبر ناگواری بر خروجی خبرگزاری ها  قرار گرفت "در خانه ی یک روستایی اهل شهرستان سیروان در استان ایلام  بمبی با وزن 250کیلو کشف گردید .وای خدای من .اگر 250 کیلو مواد محترقه در یک روستا با خانه های نه چندان مستحکم  منفجر می شد ؛ چه حادثه ی وحشتناکی رخ میداد. چند نفر از اهالی بیگناه  و خسته از کار  کشاورزی روستا کشته می شدند. بی شک رحمت خداوند شامل حال اهالی روستا شده است. همه میدانیم که این مواد منفجره متعلق به دوران 8ساله ی جنگ تحمیلی  عراق علیه ایران است .

خیلی از فرزندان این کشور دوران جنگ  تحمیلی را به یاد ندارند .جنگی که 26سال قبل به پایان رسیده است.نسل زیر 30سال این کشور هیچ خاطره ی ملموسی ؛ به غیر از آنچه در رسانه های سمعی و بصری مطرح میشود ؛ از جنگ با عراق در ذهن ندارند . اما این میهمان ناخوانده ی ایلامیان قصد پایان یافتن و رخت بربستن از این استان محروم  را ندارد.گویا آثار جنگ و بمب ها و مین های بجای مانده  از آن باید هر ساله انتقام سخت و ناگواری از مردم ایلام بستانند.

مردمی که بعنوان  استانی مرز نشین 8 سال مستقیم درگیر جنگ تحمیلی بودند .هر روز بمباران می شدند و عده ای داغدار عزیزانشان به مویه و گریه می پرداختند .خلبانان تازه کار عراقی دوران تمرین خود را با بمباران ایلام سپری میکردند. همه ی  مردم آواره ی کوه و دشت بودند . مردمی که زمستانها میزبان  سرما و برف و تابستانها میزبان گرما  و جانوران سمی و خطرناکی مانند مار و عقرب بودند.هیچکس  نمیتواند درک کند که مردم ایلام در دوران جنگ چه سختی هایی متحمل شده اند .

آن دوران ؛زمان دفاع از کشور بود و کمتر کسی ناراحت میشد؛ اما اکنون لبه ی تیز انتقادات را باید متوجه دولتمردان  پس از پایان جنگ کنیم . چه مسوولین بومی و چه مسوولین کشوری .زیرا  آنچنان که شایسته و لازم بود ؛ به امر پاکسازی مناطق جنگی و بمباران شده از مواد   منفجره و ناریه  توجه  نکردند. باید وجب به وجب خاک ایلام پاکسازی میشد.

باید بودجه ای هم ردیف با سازندگی استان ؛ به امر پاک  سازی مواد منفجره اختصاص می یافت .زیرا این کار بسیار پرخطر  و حادثه ساز است .بسیاری از افراد در جریان پاک سازی این مناطق به درجه ی رفیع شهادت یا جانبازی نایل آمدند.

ایلام که در شعارهای مسوولین وجب به وجب  خاک آن بوی شهادت می داد و یادگار شهیدی گرانقدر بود ؛بایستی پس از جنگ هم مورد توجه قرار می گرفت. اما در این زمینه غفلت شد و خانواده های زیادی دچار حوادث پس از جنگ شدند و فرزندان یا عزیزانشان را از دست دادند

اما جنبه ی دیگری را هم باید بیان کرد؛

استان ایلام پس از پایان جنگ تحمیلی از دو معضل بزرگ اقتصادی در رنج بود  اول بیکاری بالا و دوم فقر اقتصادی شدید.

جنگ تحمیلی با عراق و هم مرز بودن با این کشور سبب عدم  سرمایه گذاری در  استان شد. نبود کارخانه ها و شرکت های بزرگ ؛ کمبود منابع آبی برای کشاورزی و دیمی بودن اکثر زمین های کشاورزی از دیگر عوامل بیکاری و فقر بود.خیلی از مردم به ناچار و برای تامین مخارج زندگی روزمره به مناطق جنگی رفتند تا آهن الات و سایر مواد باقی مانده از جنگ  تحمیلی را جمع آوری کنند تا شاید روزی با فروش آنها  گره ای  از مشکلات عدیده ی خود را باز کنند ؛ غافل از اینکه ارابه ی مرگ آفرینی را با خود حمل می کنند.

امروزه قسمت مهمی از آن  بقایای مواد جنگی در منازل شخصی نگهداری می شوند تا شاید روزی به فروش برسند. تا دیر نشده و یا حادثه ی ناگواری رخ نداده است باید مسولان استان با تدابیری خاص ؛ فراخوان جمع آوری  بقایای این مواد را در رسانه های استان طرح نمایند و  طی مهلتی مشخص  و ارایه ی تضمین های لازم برای عدم برخورد قضایی با صاحبان آنها ؛ زمینه ی جمع آوری آنها را فراهم آورند تا خدایی ناخواسته شاهد حوادثی مرگبار نباشیم.

عصرایلام

سایت خبری عصرایلام دریادداشتی به قلم دکترمهرعلیزاده با عنوان "ایلام ومعضل خودکشی های نمایشی"به بررسی خودکشی دراستان پرداخته ونوشته است:

دکتر علی مهرعلی زاده: درصد بالایی از خودکشی های استان ایلام خودکشی نمایشی  و به تعبیری ژست خودکشی است اگر این تعریف از خودکشی را بپذیریم که خودکشی رفتاری آگاهانه به قصد از بین بردن خود است باید بگوییم که درصد بالایی از اقدام کنندگان به خودکشی و عمدتا جوانان هدفشان نه خودکشی که ژست خودکشی ست که از قضا ممکن است  برخلاف میل فرد خودکش به مرگ فرد هم بیانجامد .
در علم روانشناسی یک طرح واره ای مطرح است تحت عنوان طرحواره "" رنج کشیدن،  فضیلت است""!
در بسیاری از موارد افرادی را شاهدیم که پی‌درپی رنج می‌کشند و در نهایت نیز در اوج ناکامی، قربانی روزگار جفاکار می‌شود!
معمولا افراد  این طرحواره را پذیرفته‌اند که دچار تنهایی و ناکامی باشند.  چنین افرادی، رنج بردن  را یک فضیلت برای خود تلقی می کنند ! گاهی افرادی برا شاهدیم که اگر خوب دقت کنیم  سالهاست در حال بازی کردنِ «نقش افسرده» هستند!
 جوانی را به خاطر بیاورید که لباسِ سرتاپا سیاه می‌پوشد یا موها و ریش خود را به طرز عجیبی آرایش می‌کند  یا


جملاتی «شبه فلسفی» و «شبهِ روشنفکرانه» راجع به «پوچی زندگی» حفظ کرده بود و با این ادعا که افسرده است و از زندگی سیر شده  از افراد مختلفی  حتی روانپزشکان و روانشناسانِ نیز کمک خواسته است. در علم روانشناسی  برای این افراد که  دچارِ «پرستیژِ افسردگی» هستنداصطلاح « اریستوکراسیِ رنج» را به کار می برند  «اریستوکراسی» به معنای «اشرافیّت» است. به اعتقاد روانشناسان  هم بازی این گروهِ «شبهِ افسرده» کسانی هستند که فریبِ نقش آنها را می‌خورند و سخت تلاش می‌کنند که « نجات دهنده» آنها باشند غافل از اینکه هرچه بیشتر برای نجاتِ آنها تلاش کنند آنها بیشتر نقش خود را باور می‌کنند!  توصیه روانشناسان برای درمان  و راه حل مواجهه با اینگونه افراد  دارای"" ژست خودکشی ""  بی اعتنایی به آنهاست . و به تعبیری بیان می کنند از کنار این « اشراف» باید با پوزخندی عبور کرد!
تا چنین طرحواره‌هایی بر ذهن  اینگونه افراد حاکم باشند از زندگی لذّت نخواهند برد . جلوی صفحه تلویزیون زندگی نشسته اند . می‌تواننند برنامه‌های سرشار از زیبایی را برگزینند و  یا می‌توانند  برنامه‌هایی آکنده از رنج را تماشا کنند کنترل تلویزیون در دستِ آنهاست.هیچکس کانال را عوض نخواهد کرد، هرگز!
 گفته‌اند:
 «انتخاب،حقِ ماست»
اما باید گفت :
« انتخاب، وظیفه ماست!»







اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار