کارگاه های کوچک رنگرزی سنتی به صورت پراکنده در برخی از مناطق قم وجود دارند، صنعت رنگرزي سال 1390 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد و در حال حاضر کارگاه‌هاي توليد زنده اين صنعت در بازار قديم قم که در هسته مرکزي متمرکز است.
کد خبر: ۶۸۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 26 November 2018

هنر رنگرزی در قم دارای قدمتی بیش از صد سال می باشد، طبق کاوش های باستان شناسی بر روی نقاشی های «قره تپه قمرود» سابقه رنگرزی در قم قدمتی 7 هزار ساله دارد و رنگرزی بر روی الیاف دارای تاریخچه ای کهن است.

تعدادی از قالی و قالیچه های موجود به جا مانده از دوران قاجار هنر رنگرزی سنتی را به خوبی نشان می دهد؛ اگر چه همچنان کارگاه هایی در قم در زمینه هنر رنگرزی سنتی فعال می باشند اما به نظر می رسد این هنر گرانقدر مورد فراموشی سپرده شده است و کمتر کسی برای شناخت این هنر به کارگاههای فعال قم سر می زند تا از دستان هنرمند هنرمندانش خبری از این هنر دیرینه بگیرد.

اگر چه در اردیبهشت سال 91 معاون صنایع دستی استان قم از رونق گرفتن صنعت رنگرزی در قم خبر داد اما رنگرزی سنتی همچنان برای بسیاری از مردم ناشناخته مانده است.

هنر رنگرزی قم نقش مهمی در رونق گرفتن بازار فرش در گذشته تا کنون داشته و باید نگاهی دلسوزانه مشکلات و چالش های این هنر گرانقدر را ارزیابی نماید تا نسل امروز با هنر دیروز این مرز و بوم بیش از گذشته آشنا شود.

کارگاه های کوچک رنگرزی سنتی به صورت پراکنده در برخی از مناطق قم وجود دارند، صنعت رنگرزي سال 90 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد و در حال حاضر کارگاه‌هاي توليد زنده اين صنعت در بازار کهنه(بازار قديم در هسته مرکزي شهر قم) متمرکز است و صنعتگران اين رشته با استفاده از رنگ‌هاي طبيعي مثل رنگ پياز، پوست انار و اغلب داروهاي گياهي سرگرم توليد هستند.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار