همتیان پزشک دارو ساز گفت: سامانه دارویی 1490 برای پاسخگویی به پرسش های مردمی در زمینه مصرف دارو همیشه جوابگو است و مردم در زمان ایجاد چنین شایعاتی می توانند از این سامانه استعلام کنند.
کد خبر: ۶۸۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 28 November 2018

وی گفت: بیشترین پرسش های مردمی مربوط به علت خطرزا بودن مصرف داروی کتوتیفن KETOTIFEN و دیفن هیدرامین در بین کودکان است که بر اساس شایعه انتشار یافته در فضای مجازی، خانواده ها از مصرف این دو دارو منع شده اند.

این دکتر داروساز اضافه کرد: سال هاست که پزشکان داروی کتوتیفن KETOTIFEN و دیفن هیدرامین را توصیه می کنند و در صورت تجویز پزشک، منعی برای مصرف آن وجود ندارد.

کتوتیفن به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد. این دارو معمولا برای پیشگیری از بیماری های آلرژی زا و آسم استفاده می شود. کتوتیفن در موارد دیگری از آلرژی همچون التهاب بینی نیز به کار می رود. اصولا کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن ها می شود. کتوتیفن به شکل قرص و شربت در دسترس است.

دیفن هیدرامین نیز اثر ضد آلرژی دارد و این تاثیر به علت رقابت با هیستامین برای اتصال به گیرنده‌های مغز است، این دارو اثر ضداستفراغ و ضد سرگیجه نیز دارد. اثر ضدسرفه دیفن هیدرامین به علت اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل‌النخاع است. این دارو بر گیرنده‌های مغز اثر می گذارد و موجب اثرات خواب‌ آور می‌شود. 

واکسن آنفلوانزا بزنیم یا نزنیم؟

این کارشناس دارویی همچنین در باره تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: افرادی که باید در زمان مقرر واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و از زمان آن گذشته است، می توانند برای پیشگیری بیشتر از این ویروس، تا قبل از پایان دی ماه برای تزریق اقدام کنند.

همتیان با اشاره به اهمیت زمان تزریق واکسن آنفلوانزا افزود: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا، اواسط شهریور تا اواخر مهر است اما افرادی که پزشک برای آنان تزریق این واکسن را توصیه کرده است، می توانند تا قبل از اتمام دی، این تزریق را انجام دهند.

او با تاکید بر اینکه ایمنی ‌زایی این واکسن تنها علیه بیماری آنفلوانزاست و هیچ کارایی در مقابل بیماری سرماخوردگی و سایر سویه‌ های بیماری آنفلوانزا ندارد افزود: واکسن‌ های آنفلوانزای ثبت شده در کشور که از راه مراجع قانونی توزیع می ‌شود، سویه‌های سه گانه ویروس آنفلوانزای شایع را پوشش می‌ دهد و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی، مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

همتیان با اشاره به انواع مختلف ویروس آنفلوانزا که مدام تغییر شکل می ‌دهند و گونه‌ های جدیدی را تولید می ‌کنند، گفت: به همین دلیل واکسن ‌های جدید، هر سال با استفاده از تحقیقات مراکز علمی بر روی این مطلب که کدام گونه ‌های ویروس برای آن سال موثر است، در بازار توزیع می شود.

این دکتر دارو ساز اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا نیاز است که فرد سالانه واکسن آنفلوانزای مربوط به گونه‌های همان سال را دریافت و تزریق کند.

او مناسب ترین زمان مصرف واکسن آنفلوانزا را ابتدای فصل سرما و پیش از شیوع ویروس عنوان کرد که این زمان از ابتدای مهر آغاز می شود و این در حالی است که در ماه آذر و حتی دیرتر از این نیز می توان اقدام کرد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارویی و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بزرگسالان مبتلا به بیماری ‌های مزمن قلبی، ریوی، کلیوی یا بیمارانی که نقص در سیستم ایمنی دارند و احتمال بیشتری وجود دارد که مبتلا به این بیماری شوند، از جمله کسانی هستند که باید از این واکسن استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
ابهامات درسته نه ‍ ابهامان عشقم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار