معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: این روز‌ها یکی از نگرانی‌های دوستداران میراث فرهنگی در همدان مسأله عمارت جنانی یا مسافرخانه آبادانی‌ها است، بنایی که نمونه‌ای از آثار معماری دوره پهلوی اول است. این بنا در نیمه خیابان شهدا که در گذشته با نام خیابان «شورین» شناخته می‌شد، واقع شده است، حال تصمیم گرفته‌ایم با مرمت این اثر آن را به هتل سنتی تبدیل کنیم.
کد خبر: ۶۹۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ 24 December 2018
«عمارت جنانی» یا مسافرخانه آبادانی‌ها با قدمت ۸۰ ساله و خاطرات بسیاری که در خود دارد، به علت سهل‌انگاری‌های مالک در معرض تخریب قرار گرفته بود.

به گزارش ایسنا، عمارت جنانی نخستین بنای چند طبقه همدان که سال‌ها به عنوان یک اقامتگاه و مسافرخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت در حالی به تخریب خود نزدیک می‌شد که با تصمیم میراث فرهنگی برای تبدیل آن به یک هتل سنتی و پیگیری ثبت ملی آن، می‌تواند یکی از برند‌های گردشگری در این شهر باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: از حدود سه دهه قبل این مسافرخانه تعطیل و به حال خود رها شده بود و متأسفانه نه تنها مالک خصوصی توجهی به این بنا نداشته بلکه نهاد‌هایی مانند شهرداری و میراث فرهنگی نیز برای حفاظت این بنای کم‌نظیر قدمی برنداشته‌اند.

احمد ترابی ادامه داد: این روز‌ها یکی از نگرانی‌های دوستداران میراث فرهنگی در همدان مسأله عمارت جنانی یا مسافرخانه آبادانی‌ها است، بنایی که نمونه‌ای از آثار معماری دوره پهلوی اول است. این بنا در نیمه خیابان شهدا که در گذشته با نام خیابان «شورین» شناخته می‌شد، واقع شده است، حال تصمیم گرفته‌ایم با مرمت این اثر آن را به هتل سنتی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه دستور پاکسازی خاکروبه‌ها و زدن شمع در بنا صادر شده و مالک برای تبدیل بنا به هتل سنتی به صندوق احیا و سرمایه‌گذاری بنا‌های سنتی معرفی شده است، خاطرنشان کرد: مرمت‌های اضطراری این بنا از سوی مالک بنا، چندی است آغاز شده و در مراحل بعد نیز ماهم برای مرمت کمک خواهیم کرد.

ترابی با تأکید بر اینکه قنات موجود در زیر بنا نیز احیا می‌شود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود برای بازسازی این بنا مبلغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم باشد، اما مشاور هنوز به صورت قطعی مبلغ مورد نیاز را برآورد نکرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار