شاید بارها از میدان آزادی رد شده باشید، مخصوصا که برای سفر به فرودگاه مهرآباد بروید. وسط این میدان باشکوه برج آزادی به زیبایی می درخشد. آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که به دور از هیاهوی این میدان، سری به داخل برج هم بزنید؟ ما این کار را برای شما کرده ایم.

 

چرا باید به برج آزادی بروم؟

به گزارش «تابناک تهران»؛ برج آزادی که پیش از انقلاب اسلامی ایران به نام برج شهیاد شناخته می‌شد، اصلی‌ترین و یکی از نمادهای تهران است و تقریبا در همه جای دنیا ایران را با این برج زیبا می‌شناسند.

برج آزادی در سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت، معمار برجسته ایرانی به‌عنوان نماد ایران مدرن  در میانه یکی از میدان‌های غرب تهران طراحی و ساخته‌شده است. برج آزادی در اسفند سال ۱۳۵۰ به فهرست آثار ملیکشور اضافه شد. معماری برج تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و نمادهایی از معماری پس از اسلام در ایران است.

 

کدام قسمت برج آزادی  برای من جالب است؟

نقوشی که در میدان وجود دارد و باغچه‌ها و گل‌کاری‌ها را شکل می‌دهد، از طرح داخل گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان الهام گرفته‌شده است

طرح آب‌نما و فواره هم ملهم از باغ‌های ایرانی است و همین‌طور شیب میدان با دقت و به‌منظور خاصی طراحی‌شده است. حد ارتفاع برج آزادی ۴۵ متر است و چون نزدیک فرودگاه مهرآباد قرارگرفته، خوشامدگوی مهمانان تهران است.

نقش‌های داخلی برج، تلفیقی از سنت و مدرنیسم است. هر یک از لنگه‌های سنگی در‌ها از گرانیت با وزنی حدود ۳/۵ تن است.

 

در  برج آزادی چه جاهای دیگری را ببینم؟

قبل از ورود به برج، موزه ایرانگردی قرار دارد. از هر شهر ایران یک المان در این بخش قرار گرفته است.

IMG_4443

در طبقه همکف برج، مجموعه بزرگ و بسیار دیدنی از عروسک های نمایشی ملل مختلف قرار دارد. این مجموعه که پیش از انقلاب اسلامی برای نمایش در برج خریداری شده بود، از شش ماه قبل در معرض دید عموم قرار گرفته است.

IMG_4529

در این طبقه همچنین تالار آینه قرار دارد که مجموعه عروسک های بهزاد غریب پور را در خود جای داده است.

همچنین دو ربات در این طبقه است که یکی پیانو می نوازد و دیگری به سوالات شما در مورد برج آزادی جواب می دهد.

IMG_4512

برج دو آسانسور دارد که از دیواره‌ها بالا می‌روند؛ آسانسور اول دوطبقه را طی می‌کند و به سقف سیمانی می‌رسد و سپس از آسانسور دوم تا رسیدن به بالای برج استفاده می شود.  طبقه چهارم چشم انداز زیبایی به تهران دارد. پشت بام برج اما فقط ایام نوروز باز است.

 

برای بازگشت به پایین می توانید از دو راه‌پله با ۲۸۶ پلکان استفاده کنید. در محوطه زیرین برج آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد که با مراجعه به سایت http://www.azadi-tower.com می توانید از نمایش ها و کنسرت هایی که در این مجموعه اجرا می شود باخبر شوید.

یک زیرگذر زیبا با غرفه های هنری کارآفرین شما را از برج به ابتدای خیابان انقلاب می رساند.

IMG_4549

 

چطوری به برج آزادی  بروم؟

 

نشانی میدان آزادی، برج آزادی است.

مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو به برج، ایستگاه استاد معین خط 4 است.

 

اتوبوس: پایانه مسافربری در میدان آزادی به نقاط مختلف اتوبوس و بی آر تی دارد.

 

* برنا خبرنگار: مریم گرابیان