نیاز هر فرد به خواب با توجه به سن او متغییر مى باشد که برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساعت، برای نوجوانان ۸ تا ۹ ساعت و برای بزرگسالان ۶ تا ۸ ساعت خواب در طی شبانه روز لازم و کافی است.
کد خبر: ۶۹۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳ 29 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از فارس،پیام خانلری گفت: بهترین زمان خواب برای اکثریت دانشجویان ساعت 23 شب تا 7 صبح مى باشد.

خانلری افزود: در زمان خواب مواد زائد و سمومی که طی روز در بدن فرد تجمع پیدا کرده‌اند دفع می‌شوند که دلیل آن فعالیت اصلی آنتی اکسیدان‌ها در زمان خواب است.

وی ادامه داد: همچنین نکته جالب در زمان خوابیدن این است که حافظه تثبیت مى شود یعنى اطلاعاتى را که در طول روز آموخته‌ایم در حافظه دسته‌بندى شده و به حافظه بلند مدت منتقل مى شوند.

دانشجو کارشناسی ارشد ارگونومی تاکیدکرد: بدن انسان داراى ریتم 24 ساعته است که به آن «سیرکادین» مى‌گویند، این ریتم زمان خوابیدن و بیدار شدن را مشخص مى کندو در زمان خوابیدن هورمونى به نام «ملاتونین» که هورمون ألقاً کننده خواب است ترشح مى شود و صبح ها هورمون «کورتیزول» که هورمون بیدار کننده است بیشتر ترشح مى شود.

خانلری در ادامه گفت: هورمون ملاتونین به نور حساس است و اگر شب‌ها نور اتاق زیاد باشد ترشح هورمون کم شده درنتیجه خواب فرد مختل مى‌شود و این ریتم بدن در حدود سه تا چهار سالگى شکل مى‌گیرد و تغییر آن نیز به سختى مى باشد؛ براى اکثریت مردم هماهنگى با این ریتم بهترین خواب و با کیفیت ترین خواب را سبب مى شود که بهترین زمان مناسب برای خوابیدن حدود ساعت 23 شب تا هفت صبح مى باشد.

به پیشنهاد خانلری می‌توان از نور آبی و سبز برای اتاق خواب استفاده کرد که آرامش بخش است، اما نباید مستقیم در معرض چشم باشد.

وی افزود: نگاه کردن به صفحه گوشى در ساعات نزدیک به خواب نیز خواب را مختل مى‌کند که توصیه مى‌شود نیم ساعت قبل از خوابیدن از کار کردن با گوشى یا کامپیوتر خوددارى شود.



منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار