کد خبر: ۷۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵ 01 August 2015
پارکینگ بهانه‌ای شده که تغییر کابری پا بر گلوی بازار قدیمی کرج بفشارد و این بافت قدیمی را که بخشی از شناسنامه شهر است، تهدید کند.
ترمه های رنگارنگ چیده شده در قفسه های پارچه فروشی ها، بوی آویشن و غرفه های عطاری، آیینه و شمعدان های بزرگ و کوچک، لباس های آویزان شده از در دیوار مغازه ها همه و همه حکایت بازار انقلاب کرج با ۳۰ سال قدمت است بازاری که حس نوستالژیک عجیبی دارد.
این بازار با ۳۰۳ غرفه در حالی بخشی از شناسنامه کرج محسوب می شود که خطری از جنس تغییر کاربری تهدیدش می کند. فروشندگان و صاحبان حجره های بازار کرج از ۳۰ سال پیش تاکنون هر روز صبح را با امید کسب روزی حلال آغاز کرده اند ولی در حال حاضر دغدغه ای بس بزرگ دست از سر افکار آنها بر نمی دارد دغدغه ای از جنس تبدیل شدن بازار به مجتمع های تجاری بزرگ، سرنوشت بازار و آینده کاری حجره داران و فروشندگان را با خطر جدی مواجه کرده است.
به همین منظور پای دغدغه کاسبان بازار انقلاب می نشینیم؛ رضا الماسی فروشنده پوشاک است و در حالی که نگرانی خود را از وضعیت کنونی بازار ابراز می کند، می گوید: شنیده ها حاکی از آن است که بناست بازار کرج تبدیل به یک مرکز تجاری چند طبقه شود.
سیروس جمالی یکی دیگر از کاسبان بازار که غرفه فروش ظروف بلور دارد، در پاسخ به این پرسش که بافت سنتی بازار را بیشتر می پسندید یا بافت مدرن را، می گوید: سنتی شدن بازار را بیشتر می پسندم، زیرا خریداران ما در حال حاضر بیشتر مردم کرج هستند، اما اگر بازار رنگ و روی سنتی تر داشته باشد می تواند مسافران یا گردشگران را نیز جذب کند که تحقق چنین امری فروش را رونق خواهد داد.
شهرداری کرج مکلف به اجرای اقدامات تعمیراتی در بازار انقلاب است
سیما یزدانی که غرفه دار پوشک بچه گانه است با اشاره به اینکه تبدیل بازار به مجتمع تجاری به ضرر کاسبان خواهد بود، می گوید: اگر قرار باشد تغییر کاربری صورت گیرد برای چندماه کار تعطیل می شود در این صورت چه کسی می خواهد پاسخگوی این بیکاری و خوابیدن سرمایه کاسبان بازار باشد؟
برای روشن تر شدن موضوع و همچنین مشخص شدن اینکه بالاخره بازار انقلاب در آینده سنتی خواهد شد یا مدرن، پای صحبت مسئولان مدیریت شهری، یکی از اعضای هیات امنای بازار انقلاب کرج و  مدیر دفتر بازار می نشینیم.
یر ابراهیم صدیق عضو شورای شهر کرج در این مورد می گوید: زمین بازار انقلاب کرج در ابتدا متصرفی بود و مالک شخصی داشت، اما بعد از مدتی شهرداری آن را خریداری کرد و سرقفلی مغازه ها را به مالکان واگذار کرد.
وی در ادامه به تفاوتی که میان این بازار و سایر بازارچه ها و میادین سطح شهر وجود دارد اشاره می کند و می افزاید: در بازار انقلاب کاسبان و مالکان سرقفلی غرفه ها هستند خریداری سرقفلی غرفه ها نیز توسط مالکان و طبق یک قرارداد با پرداخت مبلغی مشخص انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه در قرارداد تعهدات زیادی ذکر شده و شهرداری مکلف به اجرای آن است، می افزاید: انجام هر گونه اقدامات تعمیراتی و اجرایی برای بهسازی و بازسازی بازار بر عهده شهرداری است، از سوی کسبه بازار نیز مبلغی در هنگام تغییر شغل یا پرداخت ۲ درصد از مبلغ کل قرارداد در هنگام خرید و فروش پرداخت می شود.

بازار انقلاب کرج می تواند نمادی از یک بازار سنتی باشد
عضو شورای شهر کرج با توضیح اینکه شهرداری در برابر پرداختی های کسبه بازار مسئولیت خدمات رسانی دارد، ادامه می دهد: در حال حاضر و با سپری شدن حدود ۳۰ سال از عمر بازار اقدامی سازنده از سوی شهرداری در بازار انقلاب انجام نشده است، به عنوان مثال سقف بازار از ایرانیت های تشکیل شده که پس از گذشت سالها پوسیده شده و چندین بار توسط خود غرفه داران تعویض شده است.
وی ادامه می دهد: پاساژهای متعدد، متنوع و یا مجتمع های تجاری مختلف زیادی در سطح شهر وجود دارد، اما بازار ستنی مانند بازارهای شیراز، اصفهان و تبریز در کرج وجود ندارد.
صدیق می گوید: بازار بزرگ انقلاب می تواند نمادی از یک بازار ستنی باشد، اما این منوط به همکاری شهرداری برای شکل سنتی دادن به بازار است، در این راستا شهرداری می تواند ایرانیت های سقف را برداشته و سازه سنتی در سقف به کار برد در حقیقت باید ساختار و قدمت بازار حفظ شود تا نماد شهر شده و بتواند جذب توریست داشته باشد.
وی دو راه حل برای تغییر ساختار بازار انقلاب پیشنهاد می دهد و می گوید: در راه حل نخست می توان شکل بازار را حفظ کرد و عناصر سنتی بودن را در آن به کار برد، در راه حل دوم می توان آن را به یک مجتمع تجاری بزرگ تبدیل کرد. که راه حل دوم را شهرداری برگزیده است که با تبدیل بازار انقلاب به مرکز تجاری به درآمدزایی بیشتری دست یابد.
صدیق در ادامه با بیان اینکه تبدیل بازار انقلاب به مرکز تجاری برای شهروندان و آینده شهر خوب نیست، می افزاید: شهروندان به دنبال جای با نشاط و پر جاذبه برای خرید هستند به همین منظور بهتر است ساختار کلی بازار حفظ شده و شهرداری با کمک کسبه ساختار بازار به سمت سنتی بودن سوق دهد.

شهرداری به فکر ساماندهی بازار انقلاب باشد
در ادامه میر اسمائیل صدیق عضو هیات امنای بازار با اشاره به اینکه برخی واحدهای تجاری در بازار عقب نشینی لازم را رعایت نکرده اند، می گوید: فروشندگان کوچه بازاری بخشی از مسیر ورودی بازار را اشغال کرده اند که در نتیجه ماشین های تخلیه بار غرفه ها نمی توانند وارد این راسته شوند.
وی به وجود یک درخت کهنسال در راسته کوچه بازار اشاره می کند و می گوید: وجود این درخت در وسط بازار رفت و آمد را با مشکل مواجه کرده است بارها کسبه بازار به مسئولان شهرداری خواسته اند که این درخت جابه جا شود، اما آنها می گویند این درخت کهنسال و دارای شناسنامه است و نمی توان آن را جابه جا کرد.
عضو هیات امنای بازار با توضیح اینکه ممکن است بازار تبدیل به مرکز تجاری شود، می افزاید: بازار انقلاب با مشکل کمبود پارکینگ مواجه است و با تبدیل آن به مرکز تجاری مشکل پارکینگ غرفه داران و مردم حل می شود، اما از طرفی هر گونه تغییر ساختاری در بازار زمان بر است و این موضوع به سطح درآمد کاسبان لطمه می زند.
وی در ادامه به درخواست کسبه بازار از شهرداری اشاره می کند و می گوید: کسبه همیشه اجاره بها و دیگر تعهدات خود در قبال شهرداری را انجام داده اند، به همین منظور انتظار دارند شهرداری نیز به فکر ساماندهی بازار باشد.
وی به دریافت مجوز نصب تابلوی سَر در ورودی بازار اشاره می کند و می گوید: شهرداری می توانست کار نصب تابلو را انجام دهد، اما این کار محقق نشد و در حال حاضر هزینه نصب تابلو که حدود ۵۰ میلیون تومان است، با همکاری کسبه در حال جمع آوری است.

بازار قدیمی کرج بخشی از شناسنامه شهر است
رضا تاج فر مدیر دفتر بازار انقلاب نیز می گوید: برای آباد کردن بازار اقدامات زیادی انجام شده است، زیرا در تامین سیستم سرمایشی و گرمایشی بازار با مشکلاتی عدیده ای مواجه بودیم که خوشبختانه سیستم گرمایشی توسط کسبه بازار تعبیه شد.
وی به عدم همکاری برخی غرفه داران با شهرداری کرج اشاره می کند و می افزاید: گاهی تغییر در کاربری فروش و یا  مساحت غرفه ها بدون هماهنگی با مسئولان شهرداری انجام می شود که بافت بازار را بهم ریخته و به نوعی سد معبر می کند.
در ادامه معاون ساماندهی مشاغل شهری سازمان میادین شهرداری کرج با توضیح اینکه تامین ایمنی بازار ضروری است، می افزاید: برای تامین امنیت بازار همکاری دو جانبه نیاز است ولی برخی مواقع مشاهده می شود کسبه پیشخوان غرفه ها را به قدری جلو آورده اند که سد معبر در سالن های اصلی بازار ایجاد شده است، به همین منظور نمی توان انتظار داشت که سازمان آتش نشانی شهرداری در مواقع خطر بتواند در آنجا ایمنی لازم را لحاظ کند.
وی در پایان به انجام ساماندهی صنفی بازار انقلاب توسط سازمان میادین اشاره می کند و می گوید: اقدامات نظارتی مانند تغییر ساختار سقف، کف یا تامین سرمایش بر عهده شهرداری است، اما در حیطه فعالیت های سازمان میادین گنجانده نشده است.

خبرگزاری مهر با انتشار نظرات کسبه بازار، عضو شورای شهر، عضو هیات امنای بازار، مدیر دفتر بازار انقلاب کرج و همچنین معاون سازماندهی مشاغل شهری سازمان میادین شهرداری کرج در راستای شفاف سازی بیشتر پیرامون چگونگی وضعیت تنها بازار قدیمی شهر پذیرای نقطه نظرات دیگر مسئولان شهرداری است.
در پایان باید گفت؛ بازار کرج شناسنامه کرج است و هر گونه تغییر کاربری به منزله خدشه وارد کردن در یکی از اسناد هویتی این شهر است به همین منظور انتظار می رود مسئولان برای حفظ و نگهداری این بازار که تنها بازار قدیمی شهر است تلاش کنند. اگر تغییر کاربری بازار صرفا بخاطر نبود پارکینگ است شهرداری می تواند با احداث پارکینگ های طبقاتی در کوچه های مجاور بازار این مشکل را حل کند.


گزارش از: نیوشا فتحی زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار