مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: اولیای بی‌سواد دانش آموزان خراسان رضوی توسط مدارس شناسایی می‌شوند.
کد خبر: ۷۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 04 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی سید جواد حسینی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: جامعه فرهنگیان از جانبداری کاندیدای مجلس شورای اسلامی خودداری می‌کنند و به آرای عمومی و مشارکت مردم در این زمینه احترام می‌گذارند تا به اعتماد عمومی لطمه‌ای وارد نشود.

وی از کاهش سرمایه‌های اجتماعی ایران ابراز تاسف کرد و گفت: تغییر در نوع ارتباطات، اعتقادات، تشکیلات و نظم سازمانی، تسهیلات و ارائه خدمات نهادها و اطلاعات و نحوه شفاف سازی اقشار جامعه سبب کاهش سرمایههای اجتماعی ایران شده و نیاز به افزایش ارتباطات با سایر دستگاه‌های اجرایی داریم تا این کاهش جبران شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از کسب رتبه نخست معلمان این استان در زمینه جلب اعتماد مردم خبر داد و گفت: میزان اعتماد اقشار جامعه به معلمان استان خراسان رضوی با تفاوت قابل توجهی از میانگین کشوری فراتر است و موفق به کسب رتبه نخست در این زمینه شده‌اند.

حسینی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی آموزش و پرورش مورد پذیرش کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، افزود: سیاست‌های اقتصادی آموزش و پرورش که بر مبنای ابلاغیات مقام معظم رهبری و مبانی اقتصاد مقاومتی است، مورد پذیرش کمیسیون تلفیق و برنامه ریزی و بودجه مجلس شورای اسلامی واقع شده است.

وی لفظ سقوط علمی در جراید پیرامون نتایج کنکور سراسری را لفظی فریبکارانه عنوان کرد و گفت: برخی از جراید استان از لفظ سقوط علمی جهت بازگویی نتایج کنکور سراسری 94 استفاده کرده اند و باید توجه داشت که این لفظ فریبکارانه است چرا که خراسان رضوی از رتبه دهم به رتبه نهم در زمینه میزان قبولی کنکور صعود کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در کنکور سراسری سال 90 تنها یک رتبه تک رقمی از آن استان بود که در سال 91 به 4 رتبه و در سال‌های 92 و 93 به 2 رتبه تک رقمی در نتایج کنکور سراسری افزایش یافته است.

حسینی توجه به سیاست‌های ساماندهی نیروی انسانی را از جمله راهکارهای ارتقای کیفیتی نظام تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: توجه به سیاست‌های ساماندهی نیروی انسانی می‌تواند سبب ارتقای کیفیت‌های آموزشی شود که توسعه عدالت آموزشی، بهبود نظام آماری و تحقق اهداف اسناد فرادستی را به دنبال دارد.

وی در زمینه افزایش یک پایه تحصیلی به مقطع متوسطه تصریح کرد: با افزایش یک پایه تحصیلی به متوسطه اول کلاس‌های درس این مقطع به تعداد 3 هزار و 945 افزایش یافته و نیاز به 66 هزار و 768 ساعت حق التدریس احساس می‌شود و باید یک پایه از مقطع متوسطه دوم کاهش یافته که این کاهش منجر به صرفه جویی 103 هزار ساعت حق التدریس و کاهش 3 هزار و 97 کلاس در سطح استان می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بر شناسایی اولیا بی سواد توسط مدارس تاکید کرد و افزود: اولیا بی سواد باید توسط مدارس شناسایی و برای تحصیل مورد تشویق قرار بگیرند و دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیز باید دوباره به چرخه آموزش بازگردند تا کلاس‌های کم جمعیت ساماندهی شوند.

حسینی از صرفه جویی 100 هزار ساعتی میزان حق التدریسی معلمان استان خبر داد و اظهار داشت: باید 210 هزار ساعت حق التدریسی در سال 93 ایجاد می‌کردیم که با ساماندهی منابع انسانی توانستیم این میزان را به 110 هزار ساعت برسانیم و به صرفه جویی 100 هزار ساعتی دست پیدا کنیم که منجر به ذخیره 140 میلیارد تومان در این سال شد.

وی با بیان اینکه به معلمان فاقد کسری ساعت تدریس امتیاز ویژه طرح رتبه بندی تعلق می‌گیرد، گفت: به آن دسته از معلمانی که تمامی ساعات تدریس خود را تکمیل کرده و فاقد کسری ساعت تدریس هستند، امتیاز ویژه‌ای در نظام رتبه بندی معلمان تعلق می‌گیرد و در مقابل از معلمانی که دارای کسری ساعت تدرس هستند امتیاز کم می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از برگزاری آزمون استخدامی توسط وزارت علوم خبر داد و افزود: آزمون استخدامی 5 هزار نفری که خارج از ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان هستند، توسط وزارت علوم برگزار می‌شود تا شاخص‌های علمی در سوالات آزمون مورد ملاحظه قرار بگیرند.

حسینی در تشریح سیاست‌های بسته حمایتی از مدارس غیر انتفاعی بیان کرد: براساس سیاست‌های بسته حمایتی از مدارس غیرانتفاعی، خرید خدمات آموزشی این مدارس در طول سال تحصیلی، مشارکت در ارائه امکانات و آماده سازی برای ورود دانش آموزان و اجاره فضاهای آموزشی مازاد به این مدارس از جمله راهکارهای حمایتی هستند.

وی ادامه داد: تا تاریخ 10 مرداد فضاهای مازاد آموزشی جهت اجاره به مدارس غیر دولتی اعلام شده و به تایید وزارت آموزش و پرورش می رسند که با تعیین این فضاهای آزاد 500 کلاس درس کیفی سازی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی پیرامون مدارس زیر 15 نفر غیر دولتی در استان اظهار داشت: مدارس غیردولتی زیر 15 نفر جهت خرید آموزشی واگذار شده و یا در فضاهای مازاد آموزشی نسبت به امر تحصیل دانش آموزان تلاش می‌کنند که این مدارس بیشتر در مناطق روستایی و عشایری هستند.

حسینی ادغام کلاس‌های هم پایه و هم رشته در مدارس را از جمله سیاست‌های کنترل تعدد آماری کلاس‌های درس دانست و تاکید کرد: در حال ادغام کلاس‌های هم پایه و هم رشته در مدارس استان هستیم که بدین ترتیب 3 هزار و 780 کلاس قابلیت چنین ترکیبی را دارند.

وی از کاهش دبیران مرد برای تدریس در مدارس دخترانه خبر داد و افزود: در شهریور 93 تعداد دبیران مرد مدارس دخترانه در سطح استان 9 هزار و 474 بود که در شهریور 94 این تعداد به 7 هزار و 607 نفر کاهش یافته‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در زمینه حذف مجتمع‌های روستایی تصریح کرد: حذف مجتمع‌های روستایی در دستور کار دارد و باید توجه داشت که با وجود 2800 پرسنل در 655 مجتمع آموزشی روستایی استان، امر ساماندهی نیروهای انسانی مشکل تر می‌شود و ناچار به جمع آوری آنان هستیم و با حذف این مجتمع‌ها 27 هزار و 457 ساعت حق التدریسی صرفه جویی می‌شود.

حسینی از ساعت تدریس موظف مدیران و معاونان خبر داد و گفت: در مدارسی که بیش از 3 معاون حضور دارند طرح ساعت تدریس موظف مدیران و معاونان اجرا می شود که 2 هزار و 187 مدرسه در استان مشمول این طرح می شوند و 3 هزار و 240 ساعت تدریس را به دنبال دارند.

وی ادامه داد: تدریس موظفی مدیران و معاونان تاثیر مستقیمی در طرح نظام رتبه بندی دارد و لازم به ذکر است که تاکنون تنها 0.9 ساعت از مجموع ساعات موظف مدیران و معاونان در سال 93 تحقق یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی میزان تغییر ساعات موظفی تدریس مدیران و معاونان را منوط به تحلیل‌های محلی عنوان کرد و افزود: براساس تحلیل‌های منطقه‌ای و محلی میزان ساعات موظفی تدریس مدیران و معاونان از 1.1 درصد تا 4.7 درصد متغیر است.

حسینی در ارتباط با راه اندازی مرکز جامع آموزش مدیریت آموزشگاهی تاکید کرد: نحوه مدیریت مدارس بر روند تحصیلی دانش آموزان نقش بسزایی را ایفا می‌کند و به دستور وزیر آموزش و پرورش مرکز جامع آموزش مدیریت آموزشگاهی در استان دایر می‌شود تا مدیران به مدت 2 هفته در سال جدیدترین و استانداردترین اصول مدیریتی را بیاموزند.

وی سال تحصیلی 94-95 را حساس ترین مهر سال‌های اخیر عنوان کرد و افزود: سال تحصیلی 93-94 حساس‌ترین سال تحصیلی است و به جد گرفتن مهر 94 از جمله مهمترین سیاست‌های ستاد پروژه مهر به شمار می‌رود و اعزام مهندسان فنی به مدارس جهت بررسی وضعیت ساختمانی و تاسیساتی مدارس در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی برنامه ششم سند تحول بنیادین را کاربردی تر از سند پنجم دانست و بیان کرد: در برنامه‌های تحول پیشین احکام تعیین شده برای آموزش و پرورش تکلیفی بوده اما در سند ششم احکام مشخص شده بیشتر جنبه فرصت آفرینی وخلق فرصت دارند که ارتقای مدیریت آموزشی در صدر این احکام قرار دارد.

حسینی در زمینه انتخاب مدیران مدارس توسط شورای معلمان خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 94-95 انتخاب 15 درصد از مدیران آموزشگاه های شهرهای بزرگ و 5 درصد مدیران مدارس در سایر مناطق توسط شورای معلمان صورت می‌گیرد.

وی در ارتباط با طرح دستگاه های مدرسه یار بیان کرد: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش مهارت‌های دانش آموزان، هر دستگاه اجرایی موظف به تحت پوشش قرار دادن دست کم یک مدرسه می‌شود و مدارس با همکاری نهادهایی همچون اداره پست، مخابرات، شهرداری ها و... اداره می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی پیرامون تولیگری بانک سرمایه در حوزه بیمه فرهنگیان اظهار داشت: بانک سرمایه تولیگری اصلی بیمه فرهنگیان را با همکاری شرکت آتیه سازان حافظ برعهده دارد و شرکت صدف که زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، نسبت به نظارت این شرکت بیمه می‌پردازد.

حسینی تاسیس مرکز سنجش صلاحیت معلمان را مکمل طرح نظام رتبه بندی دانست و تصریح کرد: طرح نظام رتبه بندی معلمان نیاز به مرکز سنجش صلاحیت‌های افراد دارد تا بتواند سالانه 2 بار افراد را مورد آموزش و پژوهش قرار دهد چرا که تمامی فرهنگیان مشمول این نظام رتبه بندی می‌شوند.

وی از جای گرفتن 65 درصد از معلمان در رتبه‌های عالی و خبره خبر داد و گفت: در حال حاضر 65 درصد از معلمان و به تعداد 570 هزار نفر در رتبه‌های عالی و خبره طرح نظام رتبه بندی قرار می‌گیرند که 300 تا 600 هزار تومان به حقوق آنان افزوده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار