کد خبر: ۷۲۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 04 March 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ شور و حال حاکم بر فضای شهرها در روزهای پایانی سال حاکی از آغاز شمارش معکوس برای  پایان سالی کهنه و ورود به سال جدید است، اسفندماه که می شود تب و تاب خرید شب عید، ذهن خانواده های ایرانی را به خود مشغول می کند. بازارهای شلوغ و قیمت های جدید، بعضی ها را از خرید پشیمان و بعضی را نیز در عین خرید، دلخور می کند. با این همه آخر سال، جنب وجوش خاصی در بازار حکم فرما می شود و ترافیک خرید شب عید در خیابان ها و مراکز خرید، شمارش معکوس شروع سال جدید را سرعت می بخشد.

به گزارش شفقنا ، با فرارسیدن بهار طبیعت، مردم شهر هم مانند طبیعت به دنبال نو کردن جامه و ملزومات زندگی خود هستند. در واقع آغاز سال نو خورشیدی و فرارسیدن عید نوروز فرصتی برای احیای بسیاری از سنت‌های قدیمی است که خرید یا به نوعی نوپوش شدن یکی از این سنت‌ها به شمار می رود. در واقع اسفند که به نیمه برسد  بیشتر حال و هوای بهار احساس می شود البته حال و هوای نوروزی در بازار بیشتر رنگ و روی خود را نشان داده است و حتی سایه سنگین گرانی و بی پولی نیز نمی تواند این حال و هوا را از بین ببرد. امسال نیز همانند سال‌های قبل مردم سنت شیرین خرید و نو شدن را فدای مشکلاتی  اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و برخی سومدیریت‌ها  نکردند و وقتی پا به مراکز خرید بگذاری احساس می کنی اسفند امسال زودتر از سال‌های قبل حال و هوا بهار گرفته است.

از شلوغ ترین مکان ها برای خرید نوروزی، بازار بزرگ تهران است. برای خرید نوروزی که معمولا پوشاک و خوراکی های سفره هفت سین و آجیل و این جور ملزومات را شامل می شود بازار گزینه خوبی است. حال و هوای شهر و همچنین نشاط مردم در تهیه مایحتاج زندگی خود می تواند سوژه ی مناسبی برای افرادی که در حرفه عکاسی دستی برآتش دارند باشد. باتوجه به رشد بی سابقه مایحتاج مردم در بازار شب عید و هجوم گرانی‌ها، همچنان مردم ایران عید باستانی خود را گرامی می دارند و خود را برای ورود به سال جدید محیا می کنند.

برای به تصویر کشیدن حال  و روزهای پایانی اسفند و حال و هوای افرادی که در جنب و جوش خرید هستند به بازار تهران رفتیم که گشت و گذاری هم در بازار تهران به خوبی این موضوع  را نمایانگر می کند که بازار شلوغ شده است اما خریدها از سوی مردم همچنان با احتیاط صورت می‌گیرد. بیشتر افراد با وسواس زیاد، حجره‌ها و غرفه‌های بازار را بالا و پایین می‌کنند تا بلکه جنسی با کیفیت، اما با قیمت مناسب پیدا کنند؛ دیگر بازار، آن بازار سابق نیست. شلوغ هست اما تراکنشی که در خریدها صورت می‌گیرد، صفرهای بالایی ندارد.

در این راستا، جنیدی  یکی از شهروندان کرجی که برای تهیه مایحتاج سال جدید به بازار تهران آمده است، در حالی که مشغول به چانه زدن بر سرقیمت یک شلوار پسرانه با فروشنده است به خبرنگار شفنقا زندگی می گوید: دو فرزند پسر دارم که یکی ۸ ساله و دیگری ۳ ساله است از آنجایی که شغل همسرم آزاد است و در شهر رانندگی می کند توان خرید لباس عید برای فرزندانم را با این قیمت های نجومی ندارم. برای همین است که امروز  به امید خرید با قیمت مناسب به بازار تهران مراجعه کردم تا در کنار تنوع بالا، لباسی با قیمت پایین خرید کنم.

وی در ادامه از تفاوت قیمت‌ها با کیفیت یکسان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قیمت یک لباس از یک  مغازه تا مغازه دیگر زمین تا آسمان فرق دارد و هر فروشنده بر اساس میل خود بر اجناس برچسب قیمت نصب می کند. سئوال این است که چرا هیچ نظارتی بر قیمت‌ها از سوی مراجع ذی ربط صورت نمی‌گیرد.

این شهروند با اشاره به اینکه گرانی اجناس و البسه باعث دلسرد شدن مردم از خرید می شود، ادامه داد: در سایه کمرنگ نظارت مسئولان عده ای از سودجویان اقدام به افزایش قیمت کالا کرده که این امر در آستانه سال نو قدرت خرید مردم را کاهش داده و با جیب خالی آنها همخوانی ندارد. به نظر می آید وضعیت بازار در آستانه سال جدید نیازمند نظارت جدی از سوی مسئولان است چرا که هرج و مرج قیمت‌ها مانع تصمیم گیری برای خرید از سوی مشتریان خواهد شد.

در ادامه رضا ۵۳ ساله که خود را سرایدار یک ساختمان در جنوب تهران معرفی می کند از گرانی چندین برابری قیمت کالا در سال جاری انتقاد می کند و می گوید:متاسفانه این گرانی ها امسال بخصوص در ماه های اخیر بسیار کمرشکن شده است خانواده ای که درآمد کمی دارد با این قیمت ها شرمنده فرزندانش است ما چگونه می توانیم با حقوق حداقل (یک میلیون و ۴۰۰) برای عید با خرید لباس دل فرزندانمان را شاد کنیم؛ بیشتر فروشندگان به خاطر ایام نوروز و خرید لباس شب عید قیمت ها را چندین برابر کرده اند که این مهم باعث نارضایتی شهروندان است.

رضا با بیان اینکه امسال قیمت پوشاک چندین برابر افزایش یافته است خاطر نشان کرد: با وجود قیمت های بالای لباس امسال توان خرید برای فرزندانم را از فروشگاههای لباس ندارم و مجبورم از دستفروشان لباس تهیه کنیم که همه آفتاب خورده و بی کیفیت هستند. ضمن اینکه قیمت هایی هم که دستفروش‌ها اعلام می کنند بسیار بیشتر از قیمت های مشابه در سال گذشته است و امکان خرید همه مایحتاج فرزندانمان را نداریم.

شکوفه یکی دیگر از شهروندانی است که به همراه دختر خود برای خرید وسایل سیسمونی به بازار آمده بود به خبرنگار شفقنا زندگی می گوید: چهارم فروردین اولین نوه دختریم به دنیا می آیند و این سومین باری است که به دختر باردارم به بازار می آیم تا وسایل سیسمونی به قیمت مناسب تر از مغازه و فروشگاه‌ها خرید کنم.

وی در ادامه می گوید: متاسفانه هیچ نظارتی بر قیمت محصولات بازار صورت نمی گیرد و مشتری برای خرید یک کالا با انواع قیمت های پیشنهادی مواجه می شود و همین موضوع اعتماد خرید در بین آنها کاهش می یابد و نمی توان تصمیم گرفت که بالاخره کدام کلا قیمت مناسب و کیفیت بالا را دارد.

این شهروند تاکید می کند: متاسفانه همواره این باور وجود دارد که هر کالایی که گران باشد پس کیفیت بهتری نیز دارد در حالی که به نظر من این تصور نادرستی است چرا که ما همواره با کالاهای با کیفیت مشابه و قیمت های نابرابر را در بازار مشاهده می کنیم. وضعیت بازار به گونه ای است که هر فروشنده‌ا ی هر قیمتی که دلخواه خودش است را اعلام می کند.

شکوفه می گوید: متاسفانه قیمت کالاها در بازار امسال به اندازه ای سرسام آور است که برای خرید حتما باید درآمد بالایی داشته باشی غیر اینصورت با حقوق‌های حداقلی و کارگری توان خرید یک دست پوشاک وجود ندارد بماند بسیاری از افرادی نیز هستند که همون درآمد حداقلی را ندارند و بیکار هستند.

یکی دیگر از خریداران که برای خرید به بازار تهران آمده، معتقد است که قیمت خرید در بازار بسیار مناسب تر از مغازه‌های سطح شهر است اما به هرحال اجناس بنجول هم عرضه می‌شود. پس باید مراقب بود که در میان هیجان خریدی که مغازه دارها و دادزن های بازار به فضای این روزهای بازار می دهند، هیجان زده نشد و کالا را با دقت خرید کرد.

او می گوید هر سال برای خرید سری هم به بازار تهران می زنم، اینجا تنوع کالاها بالا است ولی شلوغی زیاد است و به راحتی نمی توان خرید کرد، البته برخی از مردم فقط تماشاچی هستند و خریدهای خود را با وسواس زیادی انجام می دهند.

به گفته وی،  که پول در دست مردم نیست و عیدی اندکی که دولت به کارگران و کارمندان می دهد، تنها کفاف خرج روزمره آنها را می دهد و به سختی می توان رقمی را هم برای خریدهای شب عید اختصاص داد. به همین دلیل است که مردم سعی دارند که پول خود را مدیریت کنند.

این خریدار می گوید: تنوع کالاها امسال در مقایسه با سال قبل بسیار کاهش یافته است و اگر نتوان مدیریتی بر جیب و پولی که داریم بکنیم، شاید در هیجان تنوع کالایی غرق شده و از پس اندازی که برای روزهای پایانی سال و خریدهای دیگر کنار گذاشته ایم، هزینه کنیم و بعد هم با مشکل مواجه شویم.

در این میان فروشنده‌ها و کسبه ها نیز دل خوشی از وضعیت بازار ندارند و می گویند وقتی چرخ اتقصاد مردم نچرخد طبیعی است که چرخ اقتصاد فروشنده ها نیز از حرکت می ایستد، یکی از این کسبه ها به شفقنا زندگی می گوید: شرایط اقتصادی مردم در سال جاری بسیار وخیم تر و سال های گذشته شده است و به جرات می توانیم بگوییم قدرت خرید مردم حتی در مناسبت هایی نظیر نوروز تا صد درصد کاهش داشته است. بنابراین بیش از ۷۰ درصد کسانی که به بازار مراجعه می کنند خریدار واقعی نیستند و بیشتر برای محک زدن قیمت ها و یا ویترین گردی مراجعه می کنند.

وی در ادامه می گوید: اگر چه می توان گفت نبض بازار در ماهای پایانی سال بخصوص اسفند ماه کمی بهتر از ماه های قبل می چرخد چرا که مردم عیدی‌های خود را از دولت گرفته‌اند و تلاش می کنند مایحتاج خود را قیمت مناسب تهیه کنند به همین جهت در این روزها اگر چه بیشتر مردم نیز برای به دست آوردن مضنه به بازار می‌آیند و خریدهای خود را به روزهای آینده موکول کرده‌اند.

این فروشنده با بیان اینکه خریدهای عمده مردم در سال جاری نیز با رکود مواجه شده است، می‌گوید: سال‌های قبل، مردم برای خریدهای عمده و فروش آن در شهرستان‌ها، مراجعات زیادی داشتند، خریدهای آنها رونق داشت و ما هم کاسبی خوبی داشتیم اما اکنون باید کالا را با سود بسیار اندک توزیع کنیم و گاهی هم آنقدر فروش پایین است که واقعا حضور در حجره به عنوان یک روز کامل کاری، صرفه اقتصادی برای ما ندارد و تنها باید هزینه و مالیاتش را بدهیم.

به گفته وی، بازار تهران یکی از مراکزی است که مدتها بی رونق شده و مردم چشم انتظار بالا رفتن سطح درآمد و کاهش قیمت اجناس هستند اما تجربه نشان داده است قیمتی که افزایش یابد پایین آمدنش با خداست ضمن اینکه همانقدر که درآمد بالا می‌رود، هزینه ها هم بالا می رود و بنابراین خریدها هم تنها مختصر به کالاهایی می شود که ارزان هستند و شاید هم نیاز فوری خانوارها باشند.

به گزارش شفقنا زندگی؛ خبر افزایش قیمت در ماه‌های اخیر اتفاق تازه‌ای نیست و به کرات شاهد آن بودیم که سفره‌های مردم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود، گویی که مردم به گرانی عادت کرده‌اند. اما وقتی که پای بهار و تعطیلات نوروزی به میان می‌آید ماجرا کمی تغییر می‌کند و رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد و بازار تهران این روزها شلوغ است. همه هم می آیند تا بلکه بتوانند خریدهای خوبی داشته باشند و از منابع مالی که در اختیار دارند، به خوبی استفاده کرده و مایحتاج خانواده های خود را تامین کنند ولی واقعیت این است که بازار با این خریدهای خرد و وسواسی رونق نمی‌گیرد و مردم نیز با این گرانی و پول اندک نمی توانند مایحتاج خود را تهیه کنند بلکه باید دولت برنامه ای جدی برای رونق کل اقتصاد ایران داشته باشد اگر چه  وعده‌هایی از سوی برخی از مسئولان درخصوص جبران کالای مورد نیاز شب عید و کنترل قیمت‌ها داده شده است اما مردم به آسانی سایه سنگین گرانی را بر سر کالاها احساس می‌کنند و به سراغ هر چیزی که می‌روند با قیمت سرسام آورش روبه‏رو می‌شوند. از قیمت‌های نجومی آجیل و میوه گرفته تا هزینه‌های سنگین پوشاک و غیره! کافی است که هر خانوار یک دو دوتا چهارتای ساده کند تا ببیند که درآمد و پس‌اندازشان  برای خرید همه نیازهای سال نو کافی نیست.بنابراین لازم است سازکارهای کنترل بازار شب عید با جدیت و با درنظر گرفتن توان خرید مردم اجرایی شود تا گرانی‌ها و تورم غباری بر دل جامعه در آستانه سال نو ننشاند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار