تابناک: حال موضوع جدیدی که نگرانی مردم را در مورد سلامت مواد غذایی مصرفی تشدید کرده، واردات محصولات کشاورزی تراریخته به کشور است.
کد خبر: ۷۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 05 August 2015
به گزارش تابناک اصفهان، امنیت غذایی در ایران در سال های گذشته با استفاده بی رویه کود و سموم شیمیایی به خطر افتاده است و حتی واردات بسیاری از مواد غذایی از کشورهای خارجی نیز چندان سلامت مردم را تامین نمی کند.

نمونه ای از این مورد را می توان روغن پالم و جنجال هایی که این روغن تا مدتها در کشور ایجاد کرد، نام برد.

حال موضوع جدیدی که نگرانی مردم را در مورد سلامت مواد غذایی مصرفی تشدید کرده، واردات محصولات کشاورزی تراریخته به کشور است.

مسئله ای که مورد نگرانی رئیس انجمن ارگانیک ایران نیز قرار گرفت و وی طی نامه ای خطاب به وزیر بهداشت از وی خواست تا جلوی واردات اینگونه محصولات را بگیرد.

رضا نورانی در بخشی از نامه خود به وزیر بهداشت آورده است:
امروز کشورهای توسعه یافته از تصمیمات غلطی که به بهانه سیر کردن مردم در بکارگیری سموم و کودهای شیمیایی داشتند، فاصله گرفتند و به سمت و سوی سالم‌سازی جامعه حرکت می‌کنند.

شوربختانه ما بعد از تجربه غلط بکارگیری بی‌حد و اندازه از سموم و کودهای شیمیایی، دوباره یک تصمیم غلط دیگر را شروع کردیم و آن واردات و تولید محصولات تراریخته است.

دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و بر سلامت مردم عزیز و شریف ایران ریسک نکنیم. انجمن ارگانیک ایران بدینوسیله مخالفت خود را با واردات و تولید محصولات تراریخته اعلام می‌نماید و امید است حضرتعالی برای این امر مهم تلاش و جدیت کنید.

در یکی دو ماه گذشته بیش از ۶۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به محصولات تراریخته «نه» گفتند و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، آرژانتین، کانادا و روسیه استفاده از محصولات تراریخته را منع کردند. پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان در هفته گذشته به مردم هشدار جدی داد که از محصولات تراریخته استفاده نکنند.

یکی از دانشگاه‌های آمریکا در اظهارات اخیر خود نسبت به سرطان‌زایی محصولات تراریخته هشدار داد.

آقای وزیر، حضرتعالی ضامن سلامت جامعه هستید و براساس گزارشات در رسانه‌های عمومی:

۱ – رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از لغو باز دارنده در تولید محصولات تراریخته خبر داده است.

۲ – خانه کشاورز اعلام کرده است 80 درصد محصولات کشاورزی دامداری کشور تراریخته است.

۳- واردات ۵٫۵ میلیاردی محصولات تراریخته به کشور

این آمار و ارقام تکان دهنده موجبات تهدید در سلامتی است. لذا برای سلامتی جامعه تصمیمات فردا خیلی دیر است.

در پایان نظر به اینکه حضرتعالی اطلاعات کافی و وافی از مضرات استفاده از محصولات تراریخته در انسان و دام داشته و از نقش محصولات تراریخته در آلودگی زیست محیطی خبر داشته‌اید لذا از توضیحات بیشتر خودداری کرده و امید بسته‌ایم به روزهای خوب که در پیش رو داریم.

محصولات تراریخته که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته است، عمدتا برای افزایش مقاومت گیاهان و بهره وری کشاورزان اصلاح ژنتیکی می شوند اما اکنون برخی کارشناسان در مورد عدم سلامت این نوع محصولات هشدار می دهند.

با این وجود مسئولان پژوهشکده بیوتکنولوژی بر این اعتقاد اند که از کجا معلوم محصولات ارگانیک سرطان زا نباشد و از همین رو مصرف محصولات تراریخته هیچ مشکلی ندارد.

قره یاضی، رئیس پژوهشکده تکنولوژی کشاورزی در این مورد گفت: سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته باید در یک آزمایشگاه به اثبات برسد، در حالی که تاکنون هیچ‌کس سرطان‌زا بودن این محصولات را به اثبات نرسانده است.

حال نوبت وزارت بهداشت است تا بعد از آزمون روغن پالم در مورد واردات و تولید محصولات تراریخته در کشور نیز تصمیمی بنا بر مصلحت مردم اتخاذ کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار