عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه های کشور بسیار بالا است و ۸۵ درصد آنها صرف امورات جاری و تنها ۱۵ درصد صرف مباحث عمرانی می شود.
کد خبر: ۷۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 06 August 2015
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در نهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور كه در هتل جم مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما ۵۰ میلیارد دلار و عمده آن مواد پتروشیمی بود، گفت: هزینه‌های کشور بسیار بالاست و ۸۵ درصد از درآمدها هزینه مصارف جاری می‌شود و تنها ۱۵ درصد به مباحث عمرانی اختصاص می‌یابد.

رئیس طرح اصلاح نظام بانکی مجلس تصریح کرد: نرخ رشد کشور در سال ۹۰ نزدیک به ۶ درصد بوده اما در سال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد بود که البته ضعف مدیریت داخلی و تحریم‌ها سبب این رشد منفی شد و البته تحریم‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه ما را افزایش داده بود.

وی گفت: در مورد وضعیت اقتصاد كشور باید شرایط بالفعل و بالقوه را در نظر گرفت كه براساس شرایط بالفعل كشور با پشت سر گذاشتن شرایط تحریم درآمد نفتى به یک چهارم کاهش یافته است.

وى افزود: امسال درآمد نفت در قانون بودجه با ۲۴ میلیارد دلار بسته شد كه در چهار ماه نخست سال جاری تحقق نیافت این در حالى است كه در سال ۹۰ درآمد نفتى كشور ۸۰ میلیارد دلار بوده است.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در سال گذشته صادرات غیر نفتی ما که عمده آن مواد پتروشیمی بوده ۵۰ میلیارد دلار بوده است و از طرفی هزینه های ما نیز در كشور بسیار بالا برآورد شده است به نحوى كه ۸۵ درصد از درآمدها صرف مصارف جاری و تنها ۱۵ درصد برای مباحث عمرانی هزینه می شود.

وى تصریح كرد: قبل از آغاز تحریم ها شرکت حمل و نقل نفت كشى ایران سومین كشور جهان در حمل و نقل بود اما بعد از تحریم‌ها این شرکت از هم پاشید اما با همه این شرایط‌ ایران دچار اقتصاد ریاضتی نشد.

وی ادامه داد: این شرایط در حلی بر ایران حکمفرما شد که برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و یونان دچار بحران بزرگى شدند تا حدى كه بدهى هاى آنها از درآمد ملى شان بیشتر شد كه حتى كمك هاى بانک جهانی و صندوق بین المللى پول نتوانست آنها را نجات دهد.

حجت الاسلام مصباحى مقدم ادامه داد: در همین شرایط ایران هیچ بدهی معوق خارجی نداشته و اگر بدهى هم بوده به روز پرداخت كرده است.

شرایط ایران مناسب است

وی با بیان اینکه مجموع دارایی های خارجی كشور ۱۳۰ میلیارد دلار است، توضیح داد: در شرایط تحریمی قیمت ارز به شدت افزایش یافت به شكلى كه از سال ۹۱ به بیش از ۳ برابر در سال ۹۳ رسید در همین راستا اگر بخواهیم سطح رفاه زندگی مردم را بسنجیم نمى توانیم از این مقیاس در مقایسه با سایر كشورها استفاده كنیم.

وی بیان کرد: باید قدرت خرید سبد کالا به عنوان شاخص و مقیاس بهره گرفت که بر این اساس شرایط ایران از کشورهایی همچون پاکستان و هند در شرایط بهتری هستیم اما در برابر ترکیه کمی این کشور شرایط بهتری دارد و در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا شاید شرایط آنها ۳ تا ۴ برابر از ما بهتر باشد.

قیاس زندگی مردم با ارز خارجی نادرست است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید زندگی مردم را سنجید و اگر ما به دنبال افزایش رفاه ایران با دیگر کشورها هستیم لحاظ کردن قیمت ارز مقیاس غلطی است و برای افزایش رفاه باید قدرت خرید مردم را مقایسه کرد.

مصباحی‌مقدم افزود: نباید این رفت و آمدهای خارجی که امروز صورت می‌گیرد سبب خوشحالی ما شود غیر از اینکه سرمایه‌گذاری خارجی صادرات محور باشد و از طرفی جلوی خام فروشی گرفته شود.

وی یادآور شد: به نظر من ظرفیت کشاورزی ایران ظرفیت خوبی است که با برنامه‌ریزی می‌توان از آن بهره‌برداری مناسب کرد که البته باید آبیاری ما قطره‌ای باشد و با شیرین کردن آب دریا می‌توانیم شرایط خوبی را برای اقتصاد به وجود آوریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار