اگر خواهان ثبت واقعی حلوای مسقطی به نام لارستان هستیم، باید از صفر تا صد آن را لارستانی نشان دهیم تا از مصادره سوغات اصیل لارستان به نام دیگران جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۷۳۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵ 08 April 2019

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: چندی پیش و در تعطیلات نوروزی سال ۹۸ طی اقدامی پسندیده، به موقع و تحسین برانگیز برای نخستین بار جشنواره حلوا مسقطی لاری از سوی شورای اسلامی و شهرداری شهر لار و همچنین صنف قنادان لارستان در پارک ملت شهر لار برگزار که مورد استقبال مهمانان، گردشگران و همشهریان قرار گرفت.

هرچند درخصوص نحوه اجرای آن از سوی برخی منتقدین بحث هایی برای بالابردن کیفیت برگزاری چنین جشنواره ای مطرح شد اما می توان با یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده، این جشنواره مهم را در سطحی گسترده تر و بهتر به اجرا درآورد تا بتوان از هویت و خواستگاه اصلی این سوغاتی اصیل لارستان دفاع کرد و آن را به هموطنان معرفی نمود.

آنچه بهانه ای برای نگارش این متون شد، نگاه ریزبینانه خبرنگار میلاد لارستان بود که در آخرین ساعات با مراجعه به نمایشگاه جشنواره حلوا مسقطی لاری به طور موشکافانه و البته به جا و با سند و مدرک به موضوعی مهم و حساس پی برد.

افرادی که به نمایشگاه حلوا مسقطی لاری در پارک شهر مراجعه کرده باشند، متوجه حضور ۱۵ شرکت تولیدی حلوا مسقطی لاری در این نمایشگاه شدند که به نوعی شاخص ترین و پرفروش ترین فروشگاههای این حلوای اصیل در سطح لارستان محسوب می شوند.

آنچه در نگاه نخست، چشم هر بیننده ای را به سوی خود جذب می کرد، بسته بندی های شکیل و متنوع بود که خوشبختانه نسبت به سالیان گذشته بسیار پیشرفت خوبی داشته و قطعا باعث فروش بهتر و بازاریابی مناسب تر محصولات شده است.

از طرفی، تولید حلوا مسقطی لاری با طعم های متنوع و خوشمزه که بسیار هم از سوی فروشندگان مورد تبلغ واقع می شد، دیگر شاخصه مثبت نمایشگاه بود.

یکی از دغدغه های مردم لارستان طی سالیان گذشته آن بوده که چرا سایر شهرها با تولید محصولاتی شبیه به حلوا مسقطی لاری و مصادره آن به نام شهر خود، این سوغاتی اصیل را به نام خود عرضه می کنند و اصالت آن را زیر سوال برده اند در حالی که جایگاه اصلی تولید حلوای مسقطی منحصر به لار است!!!

در بازدید خبرنگار میلاد لارستان از نمایشگاه حلوا مسقطی لاری دیده شد که متأسفانه از مجموع ۱۵ غرفه موجود، ۱۳ تولیدکننده اصلی حلوا مسقطی لاری در بسته بندی های منبت کاری شده، کتابی و حتی حلبی ها، از اشکال و المان و تصاویر مقبره حافظ، سعدی، باغ ارم، تخت جمشید و مساجد شیراز استفاده کرده اند. هرچند در دیدگاه نخست معرفی هریک از آثار فرهنگی و تاریخی نقطه نقطه کشورمان را متصور می سازد اما این در حالی است که لارستان دارای اماکن بسیار زیبا همچون آب انبارها، مساجد، امامزادگان و غیره زیادی است که می توان از اشکال آن در بسته بندی ها استفاده کرد تا به نوعی از همان نگاه اول، اصالت کالای لارستانی را به هموطنان و خریداران غیربومی نشان داد!!! و از سویی به معرفی آثار باارزش و البته گمنام شهرمان بپردازیم.

البته از حق هم نباید گذشت که برخی از تولیدکنندگان از بسته بندی ها از تصاویر منطقه لارستان همچون آب انبار و یا بازار قیصریه استفاده کرده بودند اما در بین سایر نقوش بسیار ناچیز بود.

اگر خواهان ثبت واقعی حلوای مسقطی به نام لارستان هستیم، باید از صفر تا صد آن را لارستانی نشان دهیم تا از مصادره سوغات اصیل لارستان به نام دیگران جلوگیری کنیم.

در زیر ۱۳ تصویر بدون آرم و نشانه شرکت های تولیدکننده که از تصاویر غیربومی برای بسته بندی حلوا مسقطی لاری استفاده کرده اند، می آید و انتظار می رود در تهیه جعبه های جدید بعدی با بهره گیری از مناظر زیبای موجود در لارستان از هویت حلوا مسقطی لاری دفاع کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار