معاون اجتماعی بهزیستی مازندران با بیان اینکه پرداخت صدقات مردم به کودکان کار باعث میشود درآمد آنها از این راه زیاد باشد و درنتیجه این اقدام باعث عقیم ماندن اقدامات دولت درمورد آنها و روی آوردن مجددشان به این شغل میشود. راهکار را در پرداخت این کمک ها به موسسات متولی واطمینان یافتن از اینکه کمک ها به دست این افراد میرسد برشمرد
کد خبر: ۷۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 08 August 2015
 به گزارش تابناک نقل از خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، بی‌شک دوران کودکی به‌عنوان دوره‌ای شیرین در ذهن انسان باقی می‌ماند اما این موضوع برای کودکانی که خیلی زود رخت برمی‌بندد و بدون خاطره‌ای خوش سپری می‌شود بسیار ملال‌آور است.
هنگام عبور از میدان‌های اصلی شهر و چهارراه‌ها شاید با کودکانی مواجه شویم که تابلو به دست و یا با فروش تنقلات روزها را یکی پس از دیگری می‌گذرانند این کودکان خیلی زود با دنیای کودکی خود خداحافظی کردند و وارد مشکلاتی شدند که حتی تحمل آنان برای افراد مسن بسیار سخت است تمام روز این کودکان با غم اینکه اگر امروز نتوانم درآمدی داشته باشم.
معاون اجتماعی بهزیستی مازندران با اشاره به آغاز به کار مرکز حمایتی و آموزشی کودک در خانواده در ساری، اظهار کرد: قرار است کودکان کاری که دارای خانواده هستند شناسایی شوند و خدمات تحصیلی، رفاهی و اموزشی ارائه شود.
فاطمه پورفاطمی بیان کرد: در گذشته کودکان خیابانی که توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شدند اغلب کودکان بی‌پناه و بی‌خانمان بودند ولی با راه‌اندازی این مرکز می‌توان به کودکان کاری که دارای خانواده هستند خدمات ارائه داد.

*دیده شدن معضل کودکان کار در شهرهای توریستی

وی درباره وضعیت کودکان کار در مازندران، گفت: آمار خاصی در این باره نداریم ولی در شهرهای توریستی تعداد آنان بیشتر است تا از این کودکان استفاده کنند؛ این معضل در شهرهای غرب مازندران بیشتر دیده می‌شود.
معاون اجتماعی بهزیستی مازندران به وجود یک مرکز حمایت از کودکان خیابانی در استان اشاره کرد و افزود: برنامه ما این است که تعداد مراکز به‌ویژه در شهرهای که بیشتر دیده می‌شود افزایش یابد.
پورفاطمی به ارزیابی این معضل از نظر روحی بر کودکان پرداخت و افزود: این معضل آسیب‌های روحی برای کودکان به همراه دارد و علاوه بر آن این کودکان از لحاظ تحصیلی و تغذیه وضعیت خوبی ندارند و افراد مختلف از آنان سوء استفاده می‌کنند.
وی یادآور شد: برخی از کودکان کار، در قالب گروه و باندهای خاص مورد سوءاستفاده‌های جنسی و فروش مواد مخدر قرار می‌گیرند.
معاون اجتماعی بهزیستی مازندران با اعلام اینکه کودکان کار در معرض هر نوع آسیبی قرار دارند، اظهار کرد: نیازهای اولیه بهداشت، تغذیه و تحصیل به خطر می‌افتد و همچنین از سوی افراد سودجو مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.
پورفاطمی با اعلام اینکه حمایت مادی مردم به کودکان کار به ضرر آنان است، گفت: البته حس نوع‌دوستی در ایران زبان‌زد است ولی حمایت مردم در قالب پرداخت صدقه و دل‌رحمی موجب شده تا این کودکان درامد زیادی داشته باشند هر حمایتی که از سوی ما صورت گیرد باز سبب می‌شود به آن سمت سوق یابند.
وی اضافه کرد: مردم اگر قصد کمک به کودکان کار را دارند به سازمان‌های متولی مراجعه کنند و مطمئن باشند که این کمک‌ها در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه کودکان کار تعریف مختلفی دارد، اظهار کرد: این کودکان به جای درک دوران کودکی مشغول به کار هستند و برخی دیگر نیز به دلیل نداشتن سرپرست و یا بدسرپرستی در مراکز شهرها رها شده هستند.

*سامان‌دهی کودکان کار
علی شادمان با بیان اینکه برنامه ما این است که این کودکان سامان‌دهی شوند، گفت: این معضل آسیب‌های روانی و اجتماعی بسیاری برای این کودکان به همراه دارد که بالطبع تاثیر منفی در جامعه دارد و ضرورت سامان‌دهی این موضوع بسیار مهم و ضروری است.
با توجه به کودکان نسل آینده و سرمایه‌های اجتماعی جامعه به شمار می‌روند لازم است با حمایت سازمان‌های متولی معضل کودکان کار ریشه‌کن شده تا از آسیب‌های بعدی آن جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار