رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی هم در این جلسه با اشاره به این که 30 درصد از جرایم و 80 درصد از دعاوی حقوقی در استان مربوط به اختلاف در معاملات املاک و خودرو است، گفت: هدف از طرح سامان‌دهی بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو، حفظ حقوق مردم و کاهش جرایم است.
کد خبر: ۷۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳ 09 August 2015
به گزارش تابناک تبریز  رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی هم در این جلسه با اشاره به این که 30 درصد از جرایم و 80 درصد از دعاوی حقوقی در استان مربوط به اختلاف در معاملات املاک و خودرو است، گفت: هدف از طرح سامان‌دهی بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو، حفظ حقوق مردم و کاهش جرایم است.

حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری افزود: هدف این است که این طرح حداقل در تبریز اجرا شود تا مردم با اعتماد کامل و بدون دغدغه به بنگاه‌های معاملاتی مراجعه کنند.

وی، الزامی شدن حضور کارشناس حقوقی و کارشناس فنی در بنگاه‌های معاملاتی و استعلام مال مورد معامله را از مفاد این طرح ذکر کرد و گفت: با اجرای این طرح فضای مناسبی برای خریداران ایجاد شده و از بروز بسیاری از اختلافات جلوگیری می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز دز این جلسه با بیان این که کاهش جرم، تصمیم قطعی مدیریت استان است، افزود: گذشته این استان سرشار از ویژگی‌های باارزشی چون تدین، ولایت‌مداری و شهیدپروری است و افزایش میزان جرم در شان مردم این استان نیست.

دکتر اسماعیل جبارزاده در جلسه‌ای که به منظور بررسی طرح سامان‌دهی بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو تشکیل شد، ضمن قدردانی از مدیران دادگستری استان به دلیل ارایه این طرح، خاطرنشان کرد: هدف این است که میزان جرایم در استان کاهش یابد و وضعیت نامناسبی که در این زمینه وجود دارد تعدیل شود.

وی با اشاره به این که بخش عمده‌ای از جرایم ناشی از معاملات غیرقانونی است، افزود: مصمم به اجرای طرح سامان‌دهی بنگاه‌های املاک و خودرو هستیم و این طرح برای همه دستگاه‌های استان لازم‌الاجراست.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مشاوران املاک و خودرو در جهت اجرای این طرح، گفت: اجرای این طرح تا حد قابل توجهی از بروز جرایم پیشگیری می‌کند.

وی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت واحدهای بدون پروانه معاملات املاک و خودرو، افزود: برخی بنگاه‌های دارای پروانه نیز فعال نیستند که خود زمینه‌ای برای سوءاستفاده و بروز جرم است که باید پروانه آنها نیز باطل شود.

جبارزاده، استعلام از مراجع ذی‌صلاح پیش از عقد قرارداد را عامل پیشگیری از تخلف دانست و گفت: استعلام حق قانونی خریدار است و باید در بنگاه‌های معاملاتی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین رسیدگی به وضعیت نابسامان بازار هفته خودرو در تبریز را خواستار شد و گفت: اگر این محل، محملی برای تخلف است باید بسته شود.

جبارزاده حضور مشاوران حقوقی در بنگاه‌های معاملات را عامل دیگری برای جلوگیری از بروز تخلف عنوان کرد و گفت: این امر در ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان حقوق نیز نقش موثری دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که اجرای طرح سامان‌دهی بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو در نهایت به سود این صنوف است، افزود: اتحادیه‌های مرتبط مخالفتی با این طرح ندارند و تنها برخی مشکلات جزیی وجود دارد که باید بررسی و رفع شود.

معاون قضايی و سرپرست معاونت پيشگيری از وقوع جرم دادگستری آذربايجان شرقی نیز از فعالیت شش هزار بنگاه ملکی و 400 بنگاه خرید و فروش خودرو در تبریز خبر داد و گفت: فعالیت برخی از این واحدها از عوامل افزایش جرم در استان است.

رضا مسعودی‌فر از تدوین آیین‌نامه پیش‌فروش ساختمان در دادگستری استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون شهرداری تبریز برای ساختمان‌های جدیدالاحداث، شناسنامه فنی صادر می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم اولین سند رسمی پیش‌فروش ساختمان نیز در تبریز صادر شود.

وی، بی‌سوادی و کم‌سوادی متصدیان بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو، بی‌توجهی به نیاز بازار و صدور بی‌رویه پروانه کسب، نبود اطلاعات حقوقی در فروشندگان و خریداران و نبود سیستم دقیق نظارتی را از جمله عوامل بروز تخلف در این بنگاه‌ها ذکر کرد و گفت: اجرای طرح سامان‌دهی بنگاه‌ها می‌تواند تا 40 درصد از وقوع جرم پیشگیری کند.

مسعودی‌فر با بیان این که نحوه تنظیم قراردادهای فروش منشا بخشی از جرایم است، افزود: حضور مشاوران حقوقی در بنگاه‌ها می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی مرتفع کند.

وی، صدور پروانه تخصصی در کنار پروانه کسب، ثبت آنلاین معاملات و جلوگیری از فعالیت واحدهای بدون پروانه را از دیگر اقدامات لازم برای سامان‌دهی بنگاه‌های معاملاتی دانست.

در این جلسه روسای اتحادیه‌های مشاوران املاک و خودرو نیز گزارشی از وضعیت واحدهای فعال در این دو صنف ارایه کردند و سپس اعضای حاضر به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مشکلات موجود در این زمینه پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار