دادستان شیراز با انتقاد از شورای شهر شیراز به واسطه انتشار عمومی مطلبی تحت عنوان گزارش کارشناسی سیل، ادامه داد: رسیدگی به پرونده سیل شیراز موضوعی حقوقی و در صلاحیت دستگاه قضایی است و هیچ دستگاه و فرد دیگری اجازه ورود به آن را ندارد.
کد خبر: ۷۵۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴ 23 June 2019

آسیابی با اشاره به حادثه سیل شیراز گفت: براساس تحقیقات انجام شده توسط هیئت‌های سه نفره و پنج نفره کارشناسی دادگستری، تنها مقصر سیل شیراز و مشکلات ناشی از آن، شهرداری است.

 

وی با انتقاد از شورای شهر شیراز به واسطه انتشار عمومی مطلبی تحت عنوان گزارش کارشناسی سیل، ادامه داد: رسیدگی به پرونده سیل شیراز موضوعی حقوقی و در صلاحیت دستگاه قضایی است و هیچ دستگاه و فرد دیگری اجازه ورود به آن را ندارد.

 

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با بیان اینکه شورا و دیگر مجموعه‌های مرتبط می توانند برای آسیب شناسی موضوع ورود کرده و کار کارشناسی انجام دهند، گفت: هیچ دستگاهی جز سیستم قضایی، اجازه مداخله در امر قضا را نداشته و نمی تواند نظرات کارشناسی را منتشر کند.

 

آسیابی در خصوص سیر کارشناسی این پرونده گفت: در ابتدا یک هیئت سه نفره کارشناسی از بین کارشناسان رسمی دادگستری فارس، از سوی دادستانی مشخص و مسئول بررسی شد که براساس نظر آن هیئت، ۲ نفر از شهرداران ادوار یکی به میزان ۷۰ درصد و دیگری به میزان ۳۰ درصد مقصر قلمداد شدند.

 

وی ادامه داد: از نظر هیئت کارشناسی سه نفره، لوله انتقال روان آب احداث شده از دروازه قرآن که سال ۶۸ اجرا شده بود، توان انتقال حجم بالای سیلاب را نداشت که شهردار مربوطه به میزان ۷۰ درصد مقصر قلمداد شده بود و از طرفی عدم حضور به موقع عوامل شهرداری و انجام نشدن لایروبی به موقع و جمع آوری ضایعات، منجر به تعیین ۳۰ درصد تقصیر برای شهردار وقت شده بود.

 

آسیابی گفت: بعد از اعتراض ۲ شهردار مورد نظر، پرونده به هیئت کارشناسی ۵ نفره ارجاع شد که براساس نظر این هیئت، لوله گذاری برای انتقال آبهای سطحی و روان آبها، بین سالهای ۶۳ تا ۶۶ و دوران تصدی ۲ شهردار انجام شده بود که در آن زمان هماهنگی لازم هم با آب منطقه ای نشده بود لذا هر شهردار به میزان ۲۵ درصد مقصر قلمداد شدند.

 

وی ادامه داد: براساس این نظریه، یکی از شهرداران که در زمان تصدی خود مطالعات بازنگری مورد نیاز خط لوله انتقال روان آب را که مصوب شده بود، اجرا نکرده است، به میزان ۲۵ درصد و در نهایت عدم شناخت نقطه بحرانی، رفع نشدن نواقص طرح و بی توجهی به مطالعات طرح بازنگری و سایر مباحث نیز منجر به تقصیر ۲۵ درصدی برای شهردار وقت شد.

 

آسیابی از شورای شهر و سایر دستگاه‌ها خواست تا از ورود به حوزه مسئولیتی دستگاه قضایی خودداری کرده و اعضای شورای شهر هم از اظهارنظری که منجر به طولانی شدن روند پرونده می شود خودداری کنند.

 

به گفته دادستان شیراز، رسیدگی به این پرونده در کمال دقت انجام شده و هیچ فشار فردی یا گروهی بر روند آن تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار