10 حیوانی که کامل نمی خوابند و مدام بیشتر زمان روز را بیدارند
کد خبر: ۷۵۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸ 24 June 2019

برای اکثر حیوانات، خواب یک فرایند مهم است که در خدمت چندین عملکرد می باشد ؛ در مورد خواب حیوانات را می توان به عنوان مقوله ای تعریف کرد که در آن آگاهی تغییر یافته، تنظیم هومیوستاتیک یا کاهش پاسخ به تغییرات در محرک های خارجی را تعریف می کنند.خواب حیوانات

خواب در حیوانات مختلف شامل پستانداران، برخی از ماهی ها، برخی حشرات، دوزیستان، خزندگان و پرندگان دیده می شود. یک ساعت داخلی بدن، شناخته شده به عنوان ساعت دیجیتال تعیین کننده زمانی است که یک حیوان به خواب می رود یا چه زمانی زمان خوابشان است. این ساعت با حرکت خورشید هماهنگ است و خواب روزانه و شبانه را برای موجودات به همراه می آورد ؛ این مقدمه ای بود در بخش سرگرمی نمناک برای معرفی حیواناتی که کامل نمی خوابند و مدام بیدارند.


1.زرافه

طرز خوابیدن زرافه

زرافه معمولا خواب است، ولی نه به مدت طولانی ؛ زرافه ها به مدت چهار تا پنج ساعت خواب می بینند که عمدتا در شب است. در حین خواب، ممکن است دراز بکشد یا ایستاده باشد ؛ خواب ایستاده به ویژه در زرافه های مسن تر رایج است.

این حیوانات همچنین فاز های خواب نامنظمی دارند که می تواند به خواب عمیق برود ؛ در این نوع خواب حیوان گردنش را خم می کندو سر خود را برای استراحت بر روی ران یا باسنش قرار می دهد. کارشناسان گاهی اوقات این موقعیت را به عنوان خواب پارادوکسیک توصیف می کنند، یعنی حالتی که حیوانات در حال استراحت هستند، اما حرکت سریع چشم و کاهش فعالیت عضلات در آنها وجود دارد.

طرز خوابیدن زرافه

زرافه ها 5 ساعت در شب خواب می بینند

 


2.دلفین ها

خواب دلفین ها

به طور کلی، دلفین ها تنها با یک طرف مغز می خوابند تا از طرف دیگر مغز خود برای شنا استفاده کنند و مراقب شکارچیان باشند. برخی از دلفین ها در ماه اول زندگی خود به خواب نمی روند در عوض، بدنشان را به بدن مادرشان می چسبانند و شنا نمی کنند، به طوری که غرق نمی شوند بنابراین مادران باید اطمینان حاصل کنند که خوابشان نبرد، به همین دلیل بزرگسالان می توانند حداقل یک ماه نخوابند. در کل ، دلفین ها می توانند کامل بخوابند، در حالی که یک عمل رفلکس دم، آنها را بالای آب نگه می دارد.

خواب دلفین ها

دلفین ها می توانند یک ماه نخوابند

 


3.وزغ ها

خوابیدن وزغ ها

وزغ ها، که به لحاظ علمی به عنوان لیتوبات شناخته می شوند، به حالت تعریف شده خواب، نمی خوابند با این حال، آنها در طول روز به حالت استراحت می روند. یک مطالعه انجام شده در سال 1967 نتیجه گرفت که آنها نمی خوابند.

در این تحقیق، دانشمندان در طول روز و شب، زمانی که به نظر می رسید خوابشان برده، آنها را تکان می دادند. محققان انتظار داشتند که پاسخ به محرک ها در طول خواب باید کندتر باشد ؛ با این حال، پاسخ ها در طول روز و شب مشابه بود.

خوابیدن وزغ ها

وزغ ها نمی خوابند فقط به حالت استراحت می روند

 


4.فیل ها

خوابیدن فیل

فیل ها معمولا در شب می خوابند و داراز می کشند و در طول روز، این حیوان به مدت دو تا چهار ساعت استراحت می کند. یکی از دلایلی که زمان کمی صرف خواب می کنند، این است که گیاهخواران می باشند و گیاه به اندازه اشکال دیگر غذا تولید انرژی نمی کند به این ترتیب، این حیوان باید حدود 18 ساعت در روز در حدود 600 پوند گیاه بخورد. گاهی اوقات آنها می توانند هنگامی که روی یک تپه یا کنار درخت هستند،نیز بخوابند.

خوابیدن فیل

فیل ها به مدت 2 تا 4 ساعت می خوابند

 


5. بادخورک کوهی

خوابیدن بادخورک کوهی

بادخورک کوهی یک پرنده ای است که در زیستگاه های مختلف از جنوب اروپا تا هیمالیا زندگی می کند. این پرندگان زمان زیادی را صرف مهاجرت به مناطق جنوبی آفریقا می کنند و این پرندگان ممکن است برای مهاجرت 200 روز در پرواز باشند. درست مانند برخی از حیوانات دریایی، بادخورک کوهی با یک طرف مغز می خوابند، چون باید با طرف دیگر باید روی پرواز بمانند و شکارچیان را تشخیص دهند.

خوابیدن بادخورک کوهی

بادخورک کوهی با یک طرف مغز می خوابد

 


6.گوزن

خواب گوزن ها

گوزن ها در طول روز یا شب خیلی زیاد نمی خوابند ؛ در حقیقت، شب زمان خطرناکی برای حیوان است به خاطر حضور شکارچیان مختلف که زیر پوشش تاریکی شکار می کنند با این حال، گوزن چند ساعت می خوابد که معمولا بین سه تا چهار است حتی در طی این دوره های خواب، آنها باید مراقب باشند تا شکارچیان حمله نکنند. نگرانی اولیه گوزن ها بقا است که باعث می شود آنها به راحتی نخوابند.

خواب گوزن ها

گوزن ها در روز چند ساعت می خوابند؟

 


7. شترمرغ

خواب شترمرغ

شترمرغ به شیوه ای شبیه به پلاتیپوس ها می خوابد ؛ این پرنده معمولا در حالی که ایستاده به سمت راست با دو چشم باز می خوابد که این حالت اجازه می دهد تا پرنده به مغز و بدن خود استراحت دهد، و همچنان مواظب شکارچیان و مهاجمان باشد.

گاهی اوقات، این پرنده به حالت عمیق تری از استراحت می رود، که با قرار دادن سرش به درون بالش به مدت حدود 15 دقیقه مشخص می شود ؛ این دو نوع استراحت روزانه به شش و هفت ساعت می رسد.

خواب شترمرغ

شترمرغ ها با دو چشم باز می خوابند


8. اسب ها

نحوه خوابیدن اسب

اسب ها توانایی خوابیدن دو ساعت در روز را دارند درست مثل زرافه، که آنها قادر به خوابیدن برای مدت کوتاهی هستند که حدود 15 دقیقه طول می کشد. به طور مشابه، همچنین می توانند در حالی که ایستاده و یا دراز کشیده اند بخوابند. اسب های جوان تمایل بیشتری به خواب دارند ؛ این حیوانات بهتر است در گروه هایشان بخوابند تا محافظت بیشتری شوند، به همین دلیل اسب تنها نمی تواند بخوابد. اسب نزدیک به سه ساعت در روز می خوابد.

نحوه خوابیدن اسب

اسب ها تنها نمی توانند بخوابند


9. خوک آبی (سیل)

خوابیدن خوک آبی (سیل)

برخی از سیل ها با یک طرف مغز خود می خوابند در حالی که دیگران به طور کامل به خواب می روند. بعضی ها می توانند بخوابند که به طور کامل بالا بیایند و به سطح آب می آیند و بعد از چند نفس گیری از هوا به پایین آب برمی گردند. گونه های دیگری نیز شناخته شده اند که در حین خواب به سطح آب می آیند در حالی که روی زمین، برای آنها عمیق خوابیدن غیرممکن است.

خوابیدن خوک آبی (سیل)

برای سیل ها عمیق خوابیدن غیرممکن است

 


10.نهنگ

خوابیدن نهنگ

نهنگ های قاتل می توانند بدون خواب به مدت یک ماه بمانندو در طول این مدت، کودکان خود را به مادرشان می چسبانند و شنا نمی کنند. این استراحت به آنها اجازه می دهد تا قدرت خود را بهبود بخشیده و همچنین کمک به پیشرفت بدنی و سیستم ایمنی بدنشان می شود.

یکی دیگر از گونه های نهنگ، نهنگ اسپرم است، او در مدت زمان برعکس و برای مدت کوتاهی می خوابد ؛در واقع، دانشمندان معتقدند که آنها نیاز به کمترین خواب در میان پستانداران دارند. با توجه به اندازه های عظیم آنها، تمام نهنگ ها نمی توانند به مدت طولانی بخوابند زیرا باعث می شود که به راحتی از بین بروند.

خوابیدن نهنگ

نهنگ ها با نیمی از مغزشان به خواب می روند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار