حسین آرگیو با بیان اینکه این عملیات اجرایی ظرف چند ساعت به اتمام خواهد رسید، ادامه داد: شهروندان شیرازی و مسافران این شهر هرگز به صورت پیاده و سواره از اولین ساعات شنبه هشتم تیرماه ۹۸ از محل دروازه قرآن تردد نکنند و از مسیرهای جایگزین برای عبور و مرور استفاده کنند.
کد خبر: ۷۵۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 26 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حسین آرگیو با بیان اینکه این عملیات اجرایی ظرف چند ساعت به اتمام خواهد رسید، ادامه داد: شهروندان شیرازی و مسافران این شهر هرگز به صورت پیاده و سواره از اولین ساعات شنبه هشتم تیرماه ۹۸ از محل دروازه قرآن تردد نکنند و از مسیرهای جایگزین برای عبور و مرور استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از شهروندان و اهالی شیراز درخواست دارم که شنبه به هیچ وجه برای تماشا و فیلم برداری در محل دروازه قرآن حضور پیدا نکنند زیرا با انجام روش انفجار احتمال پرتاب سنگ تا فاصله زیادی از این محل وجود دارد و ممکن است خطراتی برای کسانی که در نزدیکی این منطقه حضور داشته باشند ایجاد شود.

رویت سنگ

سیل پنجم فروردین ۹۸ در دروازه قرآن شیراز، نام این دروازه تاریخی را بیش از پیش مطرح کرد و چند روز پس از این سیل، وجود سنگی معلق در کنار این دروازه که هرآن امکان سقوط آن می‌رفت محل بحث‌های جدیدی شد.

براساس آنچه برخی کارشناسان پیش تر به ایرنا گفته‌اند، سقوط سنگی عظیم از بالای دروازه قرآن شیراز مسأله‌ای محتمل است که حتی یک شوک ناشی از زلزله‌ای با ریشتر کم هم قادر است این سنگ ۶۰ تنی را از بالای کوه بر سر دروازه قرآن شیراز فرود آورد و فاجعه دیگری را به این کلانشهر تحمیل کند.

تصاویر این سنگ به سرعت بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و این مساله سبب شد که مسئولان امر نیز برای رفع این مشکل به تکاپو بیفتند و رصد وضعیت این منطقه در دستور کار نیروهای متخصص ارگان‌های مختلف و مدیریت شهری قرار گرفت.

جلسه مدیریت بحران استانداری فارس در فروردین ماه ۹۸ در این زمینه تشکیل و اعلام شد که سریعاً نسبت به ایمن سازی این منطقه با رعایت همه مسائل ایمنی کاربری‌های پایین دست و ایجاد محدودیت عبوری با اخذ مشاور ذی صلاح در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

ایمن سازی و تثبیت سنگ انجام شده

محمد جواد رضایی مدیر پروژه ایمن سازی سنگ دروازه قرآن چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عصر امروز اعضای شورای تأمین استان فارس و مسولان شهری شیراز بازدیدی از محل سنگ دروازه قرآن و اقدامات ایمنی انجام شده در این محل دارند تا از روند کارهای انجام شده و ایمنی محل اطمینان حاصل کنند.

قرارداد پیمانکاری این پروژه با قرارگاه خاتم الانبیا و قرارداد مشاوره آن نیز با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور بسته شد.

وی پیش تر به ایرنا گفت: کار ساخت دیواره دفاعی پایین این محل به اتمام رسیده و سطح زیرین سنگ نیز با بتن پاششی تثبیت شده است و در حال حاضر با اتصال یکسری کابل، سنگ ناایمن نیز مهار شده است.

وی اضافه کرد: نابودکردن این سنگ به دو روش امکان دارد، اولین روش انفجار آرام است که نهایتاً یک روز به طول می‌انجامد.

وی گفت: اگر این روش به دلیل ریزش و خطرات ناشی از آن مورد قبول واقع نشود روش دیگری نیز وجود دارد که سنگ ۷۰ تنی از بالا خرد و به قطعات ۳۰۰ و ۴۰۰ کیلوگرمی تبدیل و با استفاده از بیل مکانیکی برداشته و به پایین منتقل می‌شود که این روش نیز حدود سه الی چهار روز به زمان نیاز دارد.

مدیر پروژه ایمن سازی سنگ دروازه قرآن گفت: در این پروژه تمام اقدامات امنیتی برای افزایش ضریب اطمینان نسبت به کاهش خطرات ناشی از تخریب این سنگ انجام شده است.

وی پیشنهاد شهرداری شیراز برای تخریب این سنگ را روش دوم که قطعه قطعه کردن سنگ و انتقال آن با تجهیزات مکانیکی است دانست و گفت: اما قرارگاه خاتم الانبیا بر روش اول و انفجار آرام تاکید دارد.

آیا دروازه قرآن جان سالم به در می‌برد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازه دروازه قرآن از تخریب این سنگ جان سالم به در خواهد برد؟ گفت: علت طولانی شدن مراحل ایمن سازی این سنگ نیز حفظ ایمنی، رعایت اصول فنی و افزایش امنیت بوده است وگرنه می‌شد همان روز اول بدون انجام هیچ اقدامی تنها با انفجار این سنگ را برداشت.

رضایی ادامه داد: هزینه‌های زیادی را شهرداری شیراز برای مهاربندی و تثبیت این سنگ انجام داده که رخداد تلخی دیگر پیامد سیل پنجم فروردین ۹۸ دروازه قرآن شاهد آن بودیم دیگر تکرار نشود.

۶۶۰ میلیون تومان هزینه طرح

وی در پاسخ به برآورد هزینه‌های ایمن سازی سنگ دروازه قرآن، با اشاره به اینکه مبلغ قرارداد مشاوره این طرح با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور ۱۳۰ میلیون تومان بوده است، گفت: سرجمع هزینه این طرح تا قبل از تخریب سنگ ٥٨٠ میلیون تومان و احتمالاً با تخریب سنگ این هزینه تا حدود ٦٦٠ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

مدیر پروژه ایمن سازی سنگ دروازه قرآن در ادامه سخنان خود به برشمردن دلایل طولانی شدن این طرح اشاره و اعلام کرد: تأمین مواد اولیه ای نظیر کابل و … که از خارج استان تأمین شد و همچنین انتقال مصالح و ماشین آلات سنگین به بالای کوه از جمله دلایل طولانی شدن مدت زمان این طرح بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار