تنگه دم اسب در منطقه کوهمره سرخی و در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
کد خبر: ۷۵۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 27 June 2019

تابناک فارس به نقل از میزان: آبشار تنگه دم اسب در استان فارس واقع شده است.

این آبشار زیبا در منطقه تنگه دم اسب در شرق روستای کره بس قرار گرفته و تلفیق مناظر آن و تنگه دم اسب از زیباترین مناطق گردشگری ایران است.

تنگه دم اسب واقع در منطقه کوهمره سرخی در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز یکی از مناطق زیبا و بکری محسوب می شود که دستیابی به آن با توجه به رودخانه‌ای بودن آن و گذر از معبر‌های آبی، جذاب و دیدنی است.

آبشار تنگ دم اسب

جالب است بدانید؛ جهت دسترسی به این تنگه باید از شهرستان شیراز به روستای کره بس رفت.

پوشش جنگلی درختان بلوط و انواع درختان و بوته‌های دیگر و کوه‌های سر به فلک کشیده حاکی از طبیعت بکر و طبیعت زیبای این منطقه است.

مسیر پیمایش راه پاکوب مشخصی است که عبور از آن با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است.

در برخی نقاط می‌بایست به صورت دست به سنگ و با عبور از شکاف و تنوره‌هایی به صورت انفرادی ادامه مسیر داد.

در طول راه از بلندای کوه دره‌ای عمیق دیده می‌شد که رودخانه خروشان دم اسب در دل آن جریان دارد.

رودخانه پس از طی مسیر تنگه وارد روستای کره بس می‌شود. در ادامه مسیر رانش زمین باعث ایجاد دریاچه‌ای به طول ۲۰۰ متر شده است که گذر از آن با شنا یا قایق‌های بادی میسر است.

آبشار تنگ دم اسب

ادامه این مسیر به آبشار تنگه دم اسب منتهی میگردد.

چگونگی پیداش این منطقه زیبا به سال‌های دور و به زلزله‌ای تقریبا مهیب باز می‌گردد که با لرزاندن زمین اطراف، رودخانه‌ای را که از ناحیه تنگه دم اسب عبور می‌کرد به تنگهه دم اسب، آبشار دم اسب و دریاچه‌ای با طول دویست متر تبدیل کرد.

جالب است بدانید که منطقه کوهمره سرخی در دوران حکومت ساسانیان با نام رم دیوان شناخته می‌شده و محل زندگی مردم باصفای عشایر و قبایل کوچ نشین بود.

این مردم عشایر دارای فرهنگ و تمدنی متفاوت با گویش و زبانی مختلف بوده اند که بعد از قیام مردم ایران و انقلاب به شهر شیراز مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شدند.

سفر به تنگه دم اسب برای افرادی که قصد ماجراجویی‌های دسته جمعی و دوستانه را دارند، می‌تواند یک سفر هیجان انگیز و در عین حال لذت بخش و وسوسه باشد.

چراکه در این سفر لذت بخش، برای دسترسی به آبشار زیبای تنگه دم اسب باید از دامنه‌های کوه‌های بلند سنگی، بالا رفته و از مسیر آبی و خروشان رودخانه‌ای که از میان صخره‌های غول پیکر سرسبز در حال گذر است، عبور کرد.

برخی از نقاط این مسیر رودخانه ای، بسیار باریک بوده و عرضی به پهنای یک انسان دارد و تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند.

آبشار تنگ دم اسب

تمام طول مسیر تا آبشار دم اسب، مملو از درختان سرسبز بلوط، انار، پونه کوهی، بوته هاو گیاهان پر شاخ و برگ کوتاه قامت بوده و همچنین در طی پیمودن این مسیر زیبا و دلپذیر، سنجاب‌های ایرانی قابل مشاهده هستند.

البته در این منطقه سرسبز و پر آب، انواع حیوانات وحشی، خزندگان و پرندگان بزرگ شکاری زندگی می‌کنند، اما با توجه به حضور گردشگران، در نزدیکی منطقه تنگه دم اسب دیده نمی‌شوند.

این منطقه مملو از چشم انداز‌ها و منظره‌های زیبا بوده که رسیدن به آبشار زیبای تنگه دم اسب، ارزش خیس شدن‌ها و راهپیمایی‌های صخره‌ای را دارد.

معمولا آب و هوای منطقه نزدیک آبشار در فصل با طراوت بهار و فصل سرسبز و خوش رنگ تابستان، بسیار مطبوع و دلپذیر است.

به همین دلیل ماجراجویان و گردشگران علاقه‌مند و دوستداران طبیعت، این دو فصل سال را برای لذت بردن از طبیعت بکر و سبز تنگه دم اسب انتخاب می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار