معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی تخریب شدن، سیل‌بند و آب‌بند در منطقه امامزاده داوود و عدم رعایت حریم رودخانه را عوامل تشدید کننده سیل ماه گذشته در تهران و استان البرز دانست و اظهارات عضو شورای شهر تهران مبنی بر اینکه سازمان هواشناسی جهانی از 10 روز قبل سرعت باد تهران را به طور دقیق پیش‌بینی کرده بود را تکذیب کرد.
کد خبر: ۷۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲ 14 August 2015
عابدینی در پاسخ به اعتراضات شورای شهر تهران نسبت به اینکه سازمان هواشناسی در تشخیص و پیش‌بینی دقیق وضع هوا و طوفان‌های با وسعت بالا توانایی ندارد، گفت: یکسری از پدیده‌های جوی که کوچک مقیاس هستند، نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا به دقت قابل پیش‌بینی نیست. از جمله طوفان 12 خرداد سال 93 یا طوفان اخیر تهران که به خاطر کوچک بودن مقیاس آن از چند روز پیش امکان پیش‌بینی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه پدیده‌های جوی با مقیاس کوچک از طریق سنجش از دور و رادار قابل شناسایی هستند، گفت: پدیده‌های بزرگ مقیاس هواشناسی مانند، بارش، باد، دمای هوا، ابرناکی و غیره از 10 روز قبل‌تر هم امکان پیش‌بینی دارند. همچنین سیستم‌های ابرناکی و بارشی بزرگ مقیاس، افزایش و کاهش دما نیز پیش‌بینی می‌شوند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی با بیان اینکه بارش و سیلاب ماه گذشته را برای استان‌های مازندران، قزوین، کردستان، گیلان، سمنان و گلستان که انتظار بارش قابل ملاحظه می‌رفت پیش‌بینی کرده بودیم، افزود: از قبل برای این استان‌ها اخطاریه در مورد بارش قابل ملاحظه و آب گرفتگی صادر شد و اتفاقاً بارش این استان‌ها به مراتب بیشتر از تهران بود، اما برای استان‌های تهران و البرز انتظار چنین بارش و سیلابی را نداشتیم.

انتظار بارش سیل‌آسا را در تهران نداشتیم
عابدینی با تاکید بر اینکه برای استان‌های تهران و البرز نیز اطلاعیه داده و توصیه کرده بودیم که به علت ترافیک در جاده‌های مواصلاتی و رگبار و رعد و برق تسهیلات و تمهیدات لازم در نظر گرفته شود، گفت: سازمان در اکثر روزها فقط بولتن وضعیت هوا را منتشر می‌کند و صدور اطلاعیه و اخطاریه تنها در مواقع خاص که پدیده جوی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، صورت می‌گیرد که در مورد تهران و البرز این اطلاعیه وجود داشت؛ اما کلمه سیل قید نشده بود، چون انتظار بارش سیل‌آسا را در تهران نداشتیم.

وی در ادامه افزود: سیلی که در استان تهران اتفاق افتاد در یک نقطه محدود مربوط به جاده منطقه سنگبان امامزاده داوود بود و در یک نقطه در جاده هراز بود که منطقه بسیار محدودی را شامل می‌شد. بارها بارشی شدیدتر از این اتفاق افتاده ولی منجر به سیل نشده بود. اما آنچه که باعث سیل شد برای ما هم تعجب‌انگیز بود و مطلع شدیم در منطقه امامزاده داوود یک سیل‌بند و آب‌بند بوده که تخریب شده و شدت آب‌گرفتگی را تشدید کرده است.

اگر حریم رودخانه رعایت شده بود بارش ماه گذشته هیچ وقت به سیل تبدیل نمی‌شد
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های اندازه‌گیری باران سازمان هواشناسی حدود 15 میلی‌متر بارش را گزارش کرده‌اند، تاکید کرد: این میزان بارش نباید منجر به سیل شود مگر اینکه در یک بازه زمانی خیلی کوتاه اتفاق بیفتد. اگر رودخانه حالت طبیعی خود را داشت و حریم رودخانه رعایت شده بود این بارش هیچ وقت به سیل تبدیل نمی‌شد.

بارش ماه گذشته در تهران نباید منجر به سیلاب می‌شد
نفوظ به حریم رودخانه‌ها وقوع سیلاب را تشدید کر
وی با تاکید بر اینکه ورود نفوظ به حریم رودخانه‌ها تا حد بسیاری اتفاق افتاده و در بستر رودخانه تغییراتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: این تغییرات وقوع سیلاب را تشدید می کند، در صورتی که در حالت طبیعی چنین اتفاقی نمی‌افتد. البته این بارش در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق افتاده که باعث سیلاب شده ولی میزان بارش در حدی نبوده که قابل اخطار دادن باشد و اگر رودخانه‌ها شرایط طبیعی داشتند این بارش منجر به سیلاب نمی‌شد و امکان پیش‌بینی سیلاب برای کارشناسان سازمان وجود نداشت.

طوفان و سیل تهران پیش بینی نشده بود
وی با اشاره به تخریب آب‌بندها و جاده‌های در حال ساخت گفت: بارش در حوزه‌های مجاور در طول جاده چالوس غیر از این نقطه اتفاق نیفتاده و یک بارش نقطه‌ای و متمرکز در این منطقه رخ داده است. ایستگاه‌های باران‌سنجی 10-15 میلیمتر بارش را اندازه‌گیری کرده‌اند و سیستم‌های راداری سازمان، بارش‌های بیش از این را رصد نکرده است.

اینکه از 10 روز قبل سرعت باد تهران پیش‌بینی شده بود، واقعیت ندارد
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی اظهارات عضو شورای شهر تهران مبنی بر اینکه سازمان هواشناسی جهانی از 10 روز قبل سرعت باد تهران را به طور دقیق پیش‌بینی کرده بود را تکذیب کرد و گفت: این امر واقعیت ندارد، چون این سایت پیش‌بینی‌ها را اعلام نمی‌کند بلکه اتفاقات رخ داده و در حین وقوع را که سنجنده های هواشناسی اندازه‌گیری کرده‌اند، گزارش می‌دهد.

عابدینی با اشاره به اینکه سازمان نتایج دستگاه‌های اندازه‌گیری باران و بادسنج‌ها و دماسنج‌ها را مخابره بین‌المللی می‌کند و در آمارهای بین‌المللی ثبت می‌شود، گفت: براساس دستورالعمل سازمان هواشناسی جهانی ما اطلاعات تعدادی از ایستگاه های هواشناسی را در اختیار دنیا قرار می‌دهیم و اطلاعات آنها را هم می‌گیریم، و آن سایت، اطلاعات اندازه‌گیری شده را جدول‌بندی کرده و در اختیار کاربران قرار داده است و بالای آن جدول عبارت «اطلاعات تاریخچه‌ای دیده‌بانی» قید شده و نشان می دهد که اطلاعات اندازه‌گیری شده است نه پیش‌بینی. در کشور ما قسمت بالای جدول را نخوانده‌اند و تصور کرده‌اند این جدول پیش‌بینی است و آن را به عنوان یک اهرم فشار برای سازمان در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات این سایت مربوط به وقایع رخ داده یا در حال وقوع است و امکان ارائه پیش‌بینی ندارد، گفت: اگر مدعیان راست می‌گویند، می‌توانند با استناد به این سایت و یا هر سایت دیگر جدولی برای سرعت وزش باد تهران برای یک روز آینده و حتی چند ساعت آینده ارائه نمایند. هر اطلاعاتی دراین سایت وجود دارد مربوط به گذشته است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار