نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: عزم ملی و نهضت مبارزه با قاچاق در کشور ایجاد داشته است و به یاری خدا هدفمان این است که این مساله روز به روز کاهش پیدا کند تا انشالله به صفر برسد.
کد خبر: ۷۶۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵ 01 August 2019
امیر خجسته امروز نهم مردادماه در حاشیه بازدید از گمرک و بندر امام اظهار کرد:با توجه به اینکه یکی از وظایف کمیسیون اصل ۹۰ این است که علاوه بر نظارت دقیق بر سه قوه به شکایت‌ها نیز به موقع رسیدگی و ورود کند؛ در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی توفیق حاصل شد که در خوزستان حاضر و بررسی‌های خود را از بندرامام شروع کنیم.
 
وی افزود: بحث اول ما بحث کالاهای اساسی است که ۱۸ میلیارد دلار در سال گذشته و ۱۴ میلیارد دلار امسال برای کالاهای اساسی با توجه به شدت تحریم ها پیش بینی شده است.
 
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: بر اساس گزارش های رسیده، اعلام کردیم که 10 هزار شرکت واردکننده کالای اساسی هستند که 1700 شرکت بر اساس حسابرسی، صورت های مالی خوبی نداشته اند و 365 شرکت هم در مدت 70 روز ایجاد شده‌اند که در حال واردات کالاهای اساسی هستند لذا ما از تمام دستگاه‌های نظارتی مخصوصا دولت خواسته‌ایم که نظارت دقیقی بر واردات کالاهای اساسی داشته باشد و به موقع ورود کنند تا کالای اساسی به دست مردم برسد.
 
خجسته گفت: این ۱۴ میلیارد دلار که برای امسال پیش‌بینی شده آنگونه که ما بررسی کردیم، کالای اساسی به خوبی به دست مردم نرسیده یا به ندرت رسیده است و شرکت‌های مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشند.
 
در سال گذشته ۷۵ درصد کالاهای اساسی از طریق بندر امام وارد شد
 
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد: اکنون رئیس جمهور چهار وزارتخانه را مامور کرده تا به بحث کالاهای اساسی و دارو ورود کنند و اجازه ندهند که عده‌ای با رانت و استفاده‌های غیر صحیح این سرمایه که برای کالای اساسی است را در جای دیگر استفاده کنند.
 
وی افزود: اکنون تمام بخش‌های مختلف و پیش بینی شده مورد بازدید قرار می‌گیرند و تمامی شرکت‌هایی که برای کالاهای اساسی ارز دولتی دریافت کرده‌اند، به صورت تک تک مورد بررسی قرار می گیرند.
 
وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۵ درصد کالاهای اساسی از طریق بندر امام وارد شده که در این راستا از تمام مسولان و کارکنان این منطقه تقدیر می‌کنم. تاکنون ۶.۵ میلیون تن تخلیه بار از بندر امام داشته‌ایم در حالی که سال گذشته این میزان سه میلیون تن بوده که اکنون رشد قابل توجهی است. با توجه به حرکت‌های اخیر نگران وارد شدن کالای اساسی به کشور نیستیم چون با رشد ۲۸ درصدی مواجه هستیم.
 
وی بیان کرد: شرکت‌های وارد کننده باید هم در دستگاه‌های نظارتی و در کمیسیون اصل نود در زمینه دلارهای 4200 تومانی دریافتی برای کالای اساسی پاسخگو باشند.
 
۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده وارداتی در خوزستان
 
خجسته ادامه داد:کمیسیون اصل 90، نمایندگان و دستگاه‌های نظارتی به شدت دنبال این هستند که کسانی که ارز برای کالای اساسی گرفتند اما استفاده‌های دیگری کردند تمامی آن‌ها را از حلقوم آن‌ها بیرون بکشند و ما نمی‌گذاریم یک درصد از بیت المال توسط این افراد تضییع شود.
 
وی افزود: متأسفانه ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده وارداتی از سال95 در خوزستان باقی مانده و فضای انبارها را اشغال کرده است و چه کسی باید پاسخگو باشد و کالاهایی که در بنادر رسوب شده باید تعیین تکلیف شوند. همچنین هشت هزار تن میلگرد اینجا با ارز دولتی وارد شده که هرچه سریعتر باید تعیین تکلیف شود.
 
خجسته  گفت: کمیسیون با قدرت به مسایل مخصوصا مساله کالای اساسی ورود پیدا می‌کند و ما امروز بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم و متعاقبا گزارش خود را دراین زمینه ارایه خواهیم داد. مردم نگران نباشند هم دولت و هم مجلس و کمیسیون اصل 90 دررابطه با کالای اساسی به جد ورود کرده و ما در رابطه با کالای اساسی نگران نیستیم .
 
ثبت سفارش غیرقانونی 34 هزار خودرو در کشور 
 
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار داریم، ۳۴ هزار خودرو ثبت سفارش غیرقانونی و غیر واقعی شده است در حالی که بیش از ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو اظهار شده و هم اکنون از همین خودروها دو هزار خودرو در گمرک خرمشهر است که باید تعیین تکلیف شوند .
 
عضو هیئت رئیسه کمیسون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: این نوع فسادها و چنین مواردی در تمامی جهان وجود دارد اما در ایران اسلامی روز به روز در حال تقلیل است؛ این فساد را با افشاگری از بین می‌بریم و هر شخصی که در رابطه با فساد اقتصادی بتواند افشاگری کند، حق الکشف دریافت می‌کند.
 
حدود 70 درصد جلوی قاچاق کالا گرفته شده است
 
خجسته عنوان کرد: با  توجه به ورود فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ، دستگاه‌ها و کمیسیون اصل نود یک حساسیتی در کشور ایجاد شد است و به جد پیگیر مبارزه با قاچاق کالا هستیم زیرا رونق تولید با قاچاق کالا محقق نمی‌شود و قاچاق کالا به معنای نابود کردن اشتغال است. تمام توان خود را بکارگرفتیم و تمام افراد ذی نفوذ را شناسایی و برخوردهای جدی را کرده‌ایم.
 
وی افزود: به لطف خدا روند کاهش قاچاق را شاهد هستیم و تا حدود 70 درصد جلوی قاچاق کالا گرفته شده است نمی‌گویم که وجود ندارد، هست اما شناسایی می‌کنیم و برخورد خواهیم کرد.عزم ملی و نهضت مبارزه با قاچاق در کشور ما ایجاد شده است و با یاری خدا می رویم که این روند روز به روز کاهش پیدا کند تا انشالله به صفر برسد. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار