واژه "سَویر" شاید برای برخی از هموطنان واژه‌ای غریب باشد هم از لحاظ واژه‌شناسی و هم از لحاظ درک آن چرا که "سَویر" را فقط باید یک دهلرانی باشید که آن را خوب توصیف کنید.
کد خبر: ۷۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹ 17 August 2015

به گزارش تابناک ایلام ، واژه «سَویر» شاید برای برخی از هموطنان واژه‌ای غریب باشد هم از لحاظ واژه‌شناسی و هم از لحاظ درک آن چرا که «سَویر» را فقط باید یک دهلرانی باشید که آن را خوب توصیف کنید.

در این منطقه بادی که همراه با گرمای سوزان و غیرقابل تحمل است را سویر می‌گویند و این «سَویر» را مگر یک دهلرانی باشی که سال‌ها آن را تجربه کرده باشی تا یارای مقابله با آن را داشته باشی.

شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام یکی از شهرهای گرم کشور است که آغاز گرمای آن با آغاز بهار عجین می‌شود طوری که فصل بهار عملاً در این شهرستان معنایی ندارد و باید سویر را تا آبان ماه و‌ گاه تا اواسط آذرماه تحمل کنی.

این روز‌ها روزهایی است که دماسنج‌ها در دهلران به گواه هوا‌شناسی استان ایلام چند وقتی است بین 48 و 52 در نوسان است و حالا حالا‌ها خیال پایین آمدن ندارند و مردم را عملاً در خانه‌ها و یا محل کارشان زندانی کرده است.

گرما در دهلران تبعات منفی زیادی را به بار داشته است به نحوی که بار‌ها شاهد کوچ همشهریان‌مان به دلیل طاقت فرسا بودن گرما بوده‌ایم و برخلاف میل باطنی مردم را به دیارهای غریب راهنمایی کرده است.

برای گفت‌و‌گو با تعدادی از مردم دهلران به سطح شهر رفتم و با مردم به گفت‌و‌گو نشستم.

ملک رضا کرمی از کارگران دور میدان بسیج شهر دهلران در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: صبح‌ها به هوای آنکه بتوانیم کار گیر بیاوریم ساعت پنج دور میدان جمع می‌شویم و تا ظهر منتظر می‌مانیم، اما انتظار خیلی از کارگران دور میدان بسیج ره‌آوردی ندارد و دست خالی به خانه برمی گردند.

وی در جواب دلیل این مشکل می‌گوید: گرمای شدید هوا ساخت و ساز را در شهر کم کرده است و همین سبب شده که کسانی هم که قصد ساخت و ساز یا مرمت منزل دارند آن را به امید تقلیل درجه هوا به آینده موکول کنند.

این کارگر دهلرانی در خصوص وضعیت کار در زیر گرما پاسخ داد: باید در زیر گرمای آفتاب سوزان و در برابر سویر دهلران کار کرده باشی که بتوانی درک کنی کار کردن در زیر گرما چه معنایی دارد به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن.

احمد صیدی از کسبه پاساژ کاوری‌زاده در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: کاسبی در دهلران معنایی ندارد، از سویی تورم و بیکاری و از سویی گرمای سوزان هوا مردم را در خانه‌ها محبوس کرده و عملاً چند ساعت در روز را نمی‌توان کاسبی کرد.

علی محمدی نیز که از صنف کفش‌فروشان این شهر است، گفت: از صبح تا ظهر که به مغازه می‌آییم عملاً دخلی نداریم و فقط چون نمی‌توانیم در خانه بمانیم مغازه‌ها را باز می‌کنیم و دلخوشی ما تنها به ساعات بین 18 تا 20 عصر است که مردم اجباراً برای تهیه مایحتاج خود بیرون می‌آیند.

سربازی که در حال گذر از خیابان بود نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: من اهل دهلران نیستم و آب و هوای شهرمان کاملاً با اینجا تفات دارد و واقعاً می‌توانم بگویم دهلران جهنم است و هوای گرمش غیر قابل تحمل است.

وی گفت: متاسفانه در سطح شهر دهلران با وجود این گرمای شدید به تعداد یکی دو تا آبسردکن وجود دارد که خدا پدر مغازه دارانی که آن‌ها را کار گذاشته‌اند رحمت کند و گرنه یا باید از تشنگی بمیری یا حتماً هزینه‌ای برای تهیه آب داشته باشید.

مناطق دیگر شهرستان دهلران نیز همچون دشت عباس و مردم روستاهای این دهستان نیز وضعیتی مشابه مردم در شهر دهلران دارند، اما شاید در اینجا تحمل گرما که با کم آبی هم قرین شود کمی سخت‌تر به نظر آید.

گرمای طاقت فرسای دهلران و کمبود امکانات زندگی مردم را مختل کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرخه از روحانیون و معتمدین منطقه دشت عباس در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: در تابستانی با این گرمای شدید و طاقت فرسا متاسفانه چندین روستا از روستاهای دشت عباس مانند ثاراله، عین صوله، سادات دانشگر و جلیزی بالا به علت نداشتن آب شرب روزهای سختی را سپری می‌کنند.

وی افزود: برخلاف پیگیری‌های به‌عمل آمده و بازدیدهای مسئولان ارشد استان از جمله استاندار و مدیرکل آبفار قول‌های متعدد برای رفع این مشکل هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته و حتی آب‌رسانی با تانکر که شاید از نظر بهداشتی هم ایراد داشته باشد نیز گاهی با مشکل مواجه می‌شود.

سرخه خاطرنشان کرد: در روستاهای صمانه، نصر و عین غانم هم از سالیان دور‌تر این مشکلات وجود داشته و اخیراً به علت کم شدن آب چاه، روستای عین‌خوش هم به این روستا‌ها پیوسته و با مشکل کم آبی مواجه است.

این روحانی دشت عباسی تصریح کرد: با توجه به اینکه کار مردم منطقه کشاورزی و دامداری است گرمای امسال به همراه کم آبی و گاهی افت ولتاژ برق زندگی مردم را مختل کرده است و نتوانسته‌اند به راحتی به کار کشاورزی و دامداری خود بپردازند.

وی گفت: انتظار مردم از دولت تدبیر و امید در آستانه هفته دولت برطرف کردن مشکلات مردم منطقه دشت عباس است.

150 کنتور برق در دهلران بر اثر گرما سوخته است

رئیس اداره برق شهرستان دهلران در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: گرمای هوای امسال موجب افزایش مصرفی در حدود دو مگاوات در مقایسه با مدت مشابه پارسال در شهرستان دهلران شد.

نصرت محمد بیگی افزود: به علت همین هوای گرمای زیاد بیش از 150 مورد گزارش کنتور سوختگی از مشترکین داشته‌ایم که نتیجه بررسی‌ها حاکی از مصرف بیش از حد تعریف شده برای مشترک بوده است.

رئیس اداره برق شهرستان دهلران تصریح کرد: از ابتدای امسال سه مورد سوختگی ترانسفورماتور را در سطح شهرستان داشته‌ایم که خسارتی 1 میلیارد ریالی را به این اداره وارد کرده است.

وی به تلاش‌های پرسنل این اداره برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده خوشبختانه در سطح شهر دهلران افت ولتاژ برق نداشته‌ایم و فقط دو مورد به علت کمبود تولید خوزستان مجبور به خاموشی‌های اجباری شدیم.

محمدبیگی گفت: در منطقه دشت عباس به علت دوری و پراکندگی برخی روستا‌ها از شبکه و همچنین بالا بودن مصرف برق در این منطقه افت ولتاژ را داشته‌ایم.

وی با یادآوری شماره تلفن‌های 2131 و 121 این اداره برای پاسخگویی به مشکلات و اتفاقات برق اظهار داشت: روزانه بیش از 100 مورد تماس با این شماره‌ها برقرار می‌شود که نیروهای امدادی این اداره در شهرهای دهلران، موسیان، پهله و می‌مه به صورت شبانه روزی خدمات‌رسانی می‌کنند.

مشکلات ناشی از گرمای 52 درجه دهلران نیازمند توجه ویژه رئیس جمهور است

امام جمعه دهلران نیز در باره مشکلات گرمای شهرستان دهلران برای مردم در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: لازم است رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما موضوع گرمای دهلران را به نحو مطلوب رسانه‌ای کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی افزود: می‌طلبد با توجه به گرمای 52 درجه در شهرستان دهلران رئیس جمهور و هیئت دولت قوانین و مقرراتی را برای کمک به مردم تصویب کند.

امام جمعه شهرستان دهلران تصریح کرد: لازم است مسئولان ارشد کشوری با توجه به این وضعیت جوی در خصوص تعدیل و تقلیل تعرفه‌های آب و برق شهرستان دهلران و مردم مرزدار را مورد عنایت ویژه قرار دهند.

وی افزود: همچنین با توجه به این گرمای شدید مسئولان باید در خصوص اعتباراتی برای خرید و نصب آب‌سردکن در خیابان‌ها، ادارات و اماکن عمومی و همچنین نصب درخت و فضای سبز در دهلران یک توجه ویژه داشته باشند تا از این طریق به این مردم خدمات‌رسانی کرد.

آنچه که برای همگان روشن است گرمای هوا پدیده‌ای نیست که بتوان آن را از اقلیم این شهرستان حذف کرد، ولی لازم است که با تدبیر مدیران و دولتمردان امکانات و تمهیدات لازم برای رفاه بیشتر مردم مناطق گرمسیر همچون شهرستان دهلران اندیشیده شود.

خبرگزاری تسنیم با بررسی و پیگیری مستمر گرما و شرایط سختی که برای مردم این شهرستان در پی گرما به‌وجود می‌آید، به‌دنبال کاهش مشکلات این حوزه است.

گزارش از روح اله کرمی

انتهای پیام/ع


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار