عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی رحمت آباد یزد در مراحل پایانی خود قرار گرفت.
کد خبر: ۷۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳ 18 August 2015
به گزارش تابناک یزد به نقل از روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در توضیح مشخصات این بنای تاریخی گفت: دروازه ورودي و عمارت اربابي قلعه که در ضلع جنوبي واقع شده است، زیباترین بخش معماری این قلعه است و چون با مصالح آجر ساخته شده، در طول تاريخ حيات خود آسيب کمتري ديده است. در چهار طرف اين قلعه چهار برج نگهباني وجود داشته است و همچنين خندقي به عمق 5 متر و عرض 7 متر، چهار طرف آن را احاطه کرده بوده است. عمارت ورودي در ضلع جنوبي قلعه به خانه اربابي مشهور و بعضاً باقيمانده آثار آن موجود است و در محوطه فضاي مياني قلعه تعداد زيادي خانه هاي محقر روستایيان به صورت مسکوني، طويله و انبار در رديف شطرنجي موجود بوده است.

محسن ذاکری نیا خاطرنشان کرد: تاریخ احداث بناي اين قلعه، با توجه به کتیبه سنگی مرمرینی که سالها پیش بر سردرب ورودی این قلعه نصب بوده و تنها عکسی از آن در کتاب يادگارهاي يزد به يادگار مانده است به سنه 1255 هجری قمری می رسد و چنين استنباط مي شود که در واقع هسته اوليه به وجودآمدن مزرعه و يا روستا، احداث اين قلعه مي باشد که در گذشته نه چندان دور، ارباب مزرعه و رعيت هاي وي همگي در اين قلعه مي زيسته اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی رحمت آباد در مراحل پایانی خود قرار دارد و اهم آیتم های آن شامل دیوارچینی با ملات گل آهک، اجرای اندود کاهگل بدنه، اجرای آجرفرش کف، ازاره چینی، اجرای تأسیسات آب، فاضلاب و تأسیسات برقی و غیره است.
گفتنی است: این اثر فرهنگی تاریخی در ده کيلومتري شرق شهر يزد و به فاصله يک کيلومتري شمال مرکز روستاي رحمت آباد واقع شده است و در تاريخ 8 مرداد سال 81 به شماره 5934 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار