جزئیات یک حادثه ؛
حیران از یک طرف به کوه و از طرف دیگر به دره ای نه چندان عمیق مشرف است که دارای پوشش گیاهی متنوعی از درختان راش و ممرز گرفته تا گیلدیک، فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی می باشد.
کد خبر: ۷۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 18 August 2015
جنگل های زیبای منطقه حیران که روزی به طبیعت بکرش می نازید و شاخ و برگ درختانش سر به آسمان می سایید، امروز شاهد سر برآوردن ویلاهایی است که حیات گیاهی و جانوری این منطقه را در معرض نابودی قرار داده است.

به گزارش تابناک گیلان، منطقه حیران که در فاصله 30 کیلومتری شهرستان آستارا در راه اردبیل واقع شده، سه روستای حیران سفلی، وسطی و علیا را در خود جای داده است ، با اینکه این منطقه در تقسیمات کشوری جزو مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان است اما بیشتر و از نظر عامه منطقه ای متعلق به استان اردبیل پنداشته شده و مردم این استان نیز شاید بیشتر از گیلانی ها به آن حساسیت داشته و حتی در معرفی جاذبه های طبیعی، حیران را به نام اردبیل معرفی می کنند.

حیران از یک طرف به کوه و از طرف دیگر به دره ای نه چندان عمیق مشرف است که دارای پوشش گیاهی متنوعی از درختان راش و ممرز گرفته تا گیلدیک، فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی می باشد.

حیران در ناحیه ای ییلاقی واقع شده و بیشتر اوقات محو در مه است؛ محلی ها بیشتر به کشاورزی مشغول هستند و به واسطه اینکه حیران منطقه ای گردشگرپذیر است، در فصل تابستان رستوران ها و سفره خانه های حاشیه های جاده رونق خاصی می گیرد و محل مسافرانی می شود که خسته از راه پر پیچ و خم و شیب دار دمی بیاسایند.
اما چندین سال است که از طبیعت بکر و درختان سر به فلک کشیده خبری نیست و حیران دیگر آن آرامش و شکوه گذشته را ندارد.

ویلاها یکی پس از دیگری در نقاط مختلف حیران سبز شدند و این منابع طبیعی که از گذشتگان ما ارث رسیده و باید با امانتداری میراث نسل های آینده می شد، با بی توجهی مسوولان ذی ربط و فرصت طلبی زمین خواران در آستانه نابودی است.
پس از سال ها ساخت و ساز در خلا توجه مسوولان و سکوت رسانه ها، در روزهای اخیر موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب طبیعت بکر منطقه حیران در صدر اخبار رسانه جا گرفته و حتی رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته است .

مسوول نابودی طبیعت حیران کیست؟

بر اساس مطالب طرح شده ، گویا 160 هکتار از اراضی زراعی این منطقه تغییر کاربری یافته و مسکونی شده است و 100 هکتار نیز در آستانه تغییر کاربری قرار داشته است .
با اینکه پس از طرح این موضوع و رسانه ای شدنش ، نمایندگان و مسوولان گیلانی تلویحا افرادی از استان اردبیل را مسوول این امر ذکر می کنند اما در مقابل مسوولان استان اردبیل این اتهام را رد کرده و آن را متوجه بی توجهی مسوولان گیلانی می دانند.
آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل در چند سال گذشته بارها نسبت به نابودی طبیعت حیران هشدار داده بود.

در هفته محیط زیست امسال نیز 'عاملی ' در دیدار با مسوولان حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: بنده نسبت به اهمیت حفاظت از منطقه حیران و جلوگیری از تخریب ها در این منطقه به مسوولان کشور و همچنین دو استان اردبیل و گیلان هشدار داده و اعلام کردم که دستگاه های قضایی و نیروی انتظامی هر دو استان در این دو موضوع ورود پیدا کنند.
وی با اشاره به برخی فجایع زیست محیطی در مناطق مختلف استان اردبیل بیان کرد: آلودگی های تدریجی محیط زیست خطری جدی است و تا زمانی که مردم و تشکل های مردم نهاد در این حوزه ورود نکنند، امکان تغییر روند کنونی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: بیشه زارها و جنگل ها به تدریج در حال تخریب و نابودی است و عده ای با تخریب جنگل به دنبال ایجاد مرتع و بهره برداری از آن هستند که باید در مقابله با این پدیده نامبارک اقدام جدی انجام شود اما حیطه کار وسیع و نیازمند مدیریت منابع طبیعی با حضور و مشارکت مردم است.
پس از آن نمایندگان استان اردبیل از جمله کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نیز چندین بار درباره وضعیت نابسامان زیست محیطی منطقه حیران هشدار داد.
استاندار اردبیل چندی پیش در شورای برنامه ریزی و توسعه استان درباره موضوع جاده اردبیل - آستارا مسوولیت دستگاه های اجرایی این استان را چند متر پس از تونل عنوان کرد و گفت: تنها چند متر پس از تونل حوزه استحفاظی استان گیلان است و دستگاه های اجرایی آن استان باید در مورد مسایل مختلف آن منطقه ورود کنند.

مجید خدابخش تشریح کرد: شهرستان آستارا با کمبود امکانات و تجهیزات روبروست و به خصوص در فصل زمستان به هنگام بارش برف و مسدود شدن راه ها، اولویت استان گیلان بازگشایی مسیر آستارا به رشت است.
وی اضافه کرد: در صورت وقوع حوادث نیز فاصله قابل توجهی از گردنه حیران تا شهرستان آستارا وجود دارد و از این رو تنها جمعیت هلال احمر استان اردبیل و اداره کل راه و شهرسازی استان تا 20 کیلومتر پس از تونل مسوولیت امدادرسانی و بازگشایی راه را برعهده دارند و سایر دستگاه های اجرایی این استان در سایر امور دخالتی ندارند.

در این حال گفته می شود در جریان سفر ماه گذشته اسحاق جهانگیری به استان اردبیل ،نماینده ولی فقیه در استان و برخی از نمایندگان استان اردبیل از معاون اول رییس جمهوری خواسته اند تا به مسئله تخریب منطقه طبیعی حیران ورود کند و متعاقب آن دستور پیگیری جهانگیری موضوع زمین خواری در حیران را به یکی از موضوع های پر حاشیه کشور در چند روز گذشته تبدیل کرد.
موضوع زمین خواری در منطقه حیران بیش از همه دو نماینده فعلی اردبیل و آستارا را در صدر اخبار قرار داد و کمال الدین پیرموذن و صفر نعیمی رز چه در رسانه ها و چه در مجلس به همدیگر تاخته و همدیگر را به مشارکت در این پدیده غیر قانونی متهم کردند. در کنار این دو، نام شاپور مرحبا و حسن نوعی اقدام نمایندگان پیشین آستارا و اردبیل نیز به ماجرا کشیده شده و این دو نیز متهم به دست داشتن در پرونده زمین خواری حیران شدند.

در حالی که صفر نعیمی نماینده مردم آستارا در مجلس با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیما بی مهابا پیرموذن ، نوعی اقدم و اطرافیان این دو را متهم به دست داشتن در تغییر کاربری اراضی زراعی حیران کرد ، این دو نماینده فعلی و پیشین اردبیل نیز پاسخ تندی به ادعاهای نماینده آستارا داده و آن را رد کردند.
کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولیت حفاظت از جنگل های حیران تا سال 1376 برعهده استان اردبیل بود که در آن زمان تخریب چندانی شاهد نبودیم.
پیرموذن افزود: پس از این تاریخ به خصوص پس از سال 1386 با تخلفات مسوولان شهرستان آستارا تخریب ها بیشتر شد و طی سه سال گذشته نیز شاهد گسترده شدن زمین خواری و تجاوز و تخریب جنگل ها در منطقه حیران بودیم.

وی بیان کرد: یکی از نمایندگان ادوار آستارا ونماینده فعلی این شهرستان نقش موثری در این تخریب ها داشته اند که این امر به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و مراتع اطلاع داده شد که در حال پیگیری است.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد: پرونده تخلفات این دو نماینده قطور است و در فراکسیون رهروان ولایت نیز در این زمینه گزارشی کامل ارایه داده و خواستار رسیدگی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به خلاف های صورت گرفته شدم.

او با تکذیب اخبار انتشار یافته در رسانه ملی طی روزهای گذشته در زمینه زمین خواری یکی از برادرانش در منطقه حیران اظهار کرد: مفسدانی در پشت پرده دستی بر این آتش دارند که از طریق ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رسیدگی خواهد شد.
پیرموذن با اشاره به بیم دهی مقام معظم رهبری مبنی بر حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: مخالف ویلاسازی های قانونی نیستیم اما هرگونه زد و بندی که در این زمینه اتفاق افتاده تا حصول نتیجه نهایی باید پیگیری شود.

وی با اشاره به جایگاه ششم ایران از نظر تخریب جنگل ها تاکید کرد: اگر روند کنونی استمرار پیدا کند تا 50 سال آینده دیگر درختی در شمال کشور باقی نخواهد ماند و از این رو باید به جد جلوی هر گونه تخریب منابع طبیعی را بگیریم.

در این حال حسن نوعی اقدم نماینده پیشین اردبیل در مجلس شورای اسلامی که دربرنامه گفت و گوی ویژه خبری از سوی صفر نعیمی نماینده آستارا دوتن از نزدیکان وی بعنوان افراد دخیل در ماجرای زمین خواری حیران مطرح شده بودن در شکایت نامه ای خطاب به آیت الله رییسی دادستان کل کشور در واکنش به سخنان نعیمی، اعلام کرد که خواهرانی به نام نسیم و پریا نداشته و خواهرانش حتی یک وجب زمین در حیران ندارند.
نوعی اقدم اقدام نماینده آستارا را به تشویش اذهان عمومی و توهین به خانواده اش متهم کرده و از دادستان کل کشور خواستار پیگیری موضوع شده است.

وی همچنین از مدیریت شبکه دوم سیما به خاطر اجازه به صفر نعیمی برای توهین به خانواده اش و اتهام زنی دربرنامه گفت و گوی ویژه انتقاد کرده و حق پاسخ به این ادعاها را محفوظ دانسته است .
در این حال خبرنگار ایرنا برای اطلاع از آخرین روند پرونده زمین خواری در حیران با دادستان اردبیل تماس تلفنی گرفت که وی اظهار کرد: مسایل آن منطقه به ما ارتباطی ندارد و رسیدگی به مشکلات حیران در صلاحیت ما نیست.
ناصر عتباتی تاکید کرد: منطقه حیران به شهرستان آستارا تعلق دارد و مسایل آن نیز مربوط به حوزه قضایی استان گیلان است.

مسوولان سازمان جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست استان اردبیل نیز موضوع را مربوط به استان گیلان ذکر کردند و توضیحی درباره ماجرا ندادند.


گزارش از: محمد ملاحمزه زاده - سیفعلی موسی زاده /

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کشاورزان روستا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
با سلام چرا مسولین فقط گردنه حیران دیدن چرا ی سری به زمینهای کشاورزی مردم روستای خرشتم که در منطقه کندسرکومله بخش لنگرود نمیزنن که ببینندچ بلای برسر زمینها امده توسط یک گروه گولکویستی باحمایت بعضی از کارمندان خیانتکار ادارات وضد ولایت فقیه بیاید ببینید ما از شما خواهش میکنیم
یک دلسوز ازتخریب ونابودی طبیعت گردنه حیران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
طبیعت گردنه ی حیران بشدت درحال نابودی است ایا کسی نیست که بداد این منطقه ای که زمانی سرسبزی بهشت گونه ای داشت 'برسد 'نه تنها ازویلاسازی دراین منطقه جلوگیری نشد بلکه معدن هم درمنطقه ی گیلده زدند که وااسفا 'وامصیبتا 'اگربداد ابن منطقه نرسن مسئولین 'این منابع طبیعی بینظیرازبین رفتنیست ' تاکی مسئولین وبی مسئولیتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار