وظائف مداحی در شرایط حساس امروز
مقام عظمای ولایت اعلام کردند، بگذارید مردم در پیاده‌روی اربعین به کربلا بروند و همین پیام ایشان منجر به این شد که علیرغم حضور داعش، جمعیت 20 میلیونی در کربلا حاضر شوند.
کد خبر: ۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱ 25 February 2015
به گزارش تابناک – البرز: برگزاری مراسم‌های معنوی و مذهبی یکی از مهمترین عوامل انسجام، وحدت و هماهنگی جوامع اسلامی به ویژه شیعیان است.
به فرموده مقام عظمای ولایت، این امر از جمله ویژگی‌های مهم جهان شیعه است.
در این میام برگزاری مراسم عزداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) اثرات بسیار مثبتی در تعالی روحی شیعیان داشته و دارد.
متاسفانه در چند سال اخیر، این مراسم معنوی و روحانی با اشتباه اندک مداحان به سمت و سوی اشتباهی می‌رفت که هشدارهای مقام معظم رهبری جلوی این انحراف را گرفت.
از جمله آنکه معظم‌له تاکید فرمودند: من شنیـده‌ام در مواردی از آهنــگ‌ های نامناسب استفاده می‌شود. مثلاً فلان خواننـده‌ طاغوتی یا غیــر طاغوتی شعر عشقیِ چرنــدی را با آهنگی خوانــده، حالا ما بیاییم در مجلس امام حسیــن (ع) و برای عشاق امـام حسیــن(ع)، آیات والای معرفت را در ایــن آهنــگ بریزیم و بنا کنیم آن را خوانــدن، ایــن خیلی بــد است.
خودتان آهنــگ بسازیــد، ایــن همه ذوق و ایــن همه هنــر وجود دارد. سبک ها و مدایح سنتی همیشه ماندگار و با معنا بوده و هست و خواهد بود ساختن سبک های اصیل و پرمعنا بسیار مهم و ارزشمند است.
استفاده از آلات موسیقی، و سبک هایی که با آن آلات زده میشود مناسب با عزاداری سالار شهیدان (علیه السلام) نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود. البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد."
در همین راستا نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در دیدار با شاعران و مداحان بسیجی این استان‌ که به همت سازمان بسیج مداحان سپاه برگزار شد، توصیه‌هایی به مداحان جوان و شاعران آئینی بیان داشته است.
آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی اظهار داشت: مداحی مدال افتخاری برای شما مداحان و شاعران است که با زبان لطیف به بیان مناقب و کرامات اهل‌بیت (ع) می‌پردازید.
حسینی‌همدانی با بیان اینکه شما مداحان و شاعران بسیجی همزمان چند مسئولیت را بر عهده دارید، اظهار داشت: وظیفه شما تبلیغ و رساندن پیام است که این وظیفه شما در راستای اقدامات انبیا، ائمه و علما است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اشاره به اینکه شما مداحان و شاعران مبلغ اهداف عالیه اسلامی به جامعه مخاطب خود هستید، گفت: جامعه مخاطب شما بسیار گسترده است و شامل همه مسلمانان می‌شود.
وی با بیان اینکه حضرت زینب (س) هم پیام عاشورا را به مردم رساند، گفت: شما باید در تبلیغ مطالب دقیق و زمان‌شناس باشید.
امام جمعه کرج با بیان اینکه مقام معظم رهبری زمان‌شناسی دقیق هستند، اظهار داشت: ایشان اعلام کردند بگذارید مردم در پیاده‌روی اربعین به کربلا بروند و همین پیام ایشان منجر به این شد که علیرغم حضور داعش در عراق، جمعیت 20 میلیونی در کربلا حاضر شوند.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بیان کرد: این پیام، دستور نبود بلکه سبب شد مردم راحت‌تر به راهپیمایی اربعین بروند.
آیت‌الله حسینی‌همدانی با اشاره به اینکه ایشان با زمان‌شناسی خوب بعد از راهپیمایی عظیم اربعین به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نامه نوشتند، اظهار داشت: این راهپیمایی یک مانور بود و مبلغ باید اینگونه زمان شناس باشد که بداند چه زمانی مانور دهد، سکوت کند و چه زمانی اطلاع‌رسانی کند.
امام‌جمعه کرج با اشاره به اینکه دیگر ویژگی یک مبلغ این است که مسئولیت‌شناس باشد، خاطرنشان کرد: شما چون همزمان مداح و بسیجی هستید این وظیفه سنگین‌تر است.
وی با بیان اینکه کار شما فرهنگی است، گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند کسانیکه کار فرهنگی می‌کنند باید با تمام تلاش کار کنند.
حسینی‌همدانی با اشاره به اینکه در زمینه مداحی و شاعری اهل‌بیت(ع) باید کار دژبانی نیز انجام دهید، گفت: نباید بگذارید مطالب و شعرهای جدید وارد دین ما شود و بدعت ایجاد کند.
امام‌جمعه کرج با بیان اینکه بعضی‌ها با شعر می‌خواهند در مسیر شما انحراف ایجاد کنند، گفت: شما نباید بگذارید چنین بشود و با ایجاد کارگروه شعر به هیئات مذهبی در مورد همه مراسم‌ها شعر بدهید.
وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال سکولار کردن هیئات مذهبی ما هستند، گفت: شما باید آسیب شناس جامعه باشید و به مسائل شیعه و سنی بپردازید ولی از مسائل تفرقه‌افکن پرهیز کنید.
حسینی‌همدانی با اشاره به اینکه مشترکات زیادی بین ما و اهل تسنن وجود دارد، گفت: ما باید معارف اهل بیت(ع) را اشاعه دهیم و نیازی نداریم به دنبال لعن برویم.
 

بیشتر بخوانید:
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار