همه ما می‌دانیم که خانواده مهم‌ترین پایه و اساس یک جامعه را تشکیل می‌دهد. شاهد این حرف‌، دغدغه این روزهای جهان است که از نابودی اجتماع در سایه نابودی خانواده‌ها و تشکیل‌نشدن این نهاد اصیل در کشورهای دنیا زنگ نگرانی را به صدا درآورده است. با این توصیف که خیلی از کشورها برای تشکیل خانواده و فرزندآوری و دور‌شدن از پیری جمعیتشان برنامه‌های تشویقی و حتی تنبیهی دارند.
کد خبر: ۷۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ 20 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، حالا تصور کنید که این نهاد مهم در کشوری مانند ایران باشد که دین و زندگی اسلامی در آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌نظر می‌رسد با این نگاه باید ارتباط آن را با مسجد که نخستین و مهم‌ترین پایگاه دینی است، بررسی کرد. جایی که شاخصه مهمی برای نشان دادن یک خانواده دینی و غیردینی محسوب و ویژگی‌های اخلاق اسلامی، عبادت، همکاری اجتماعی، نبودن مشکلات زندگی بین همسران و... در ارتباط با این پایگاه مهم دینی مقایسه می‌شود.

بنابراین، مسجد و خانواده از مهم‌ترین‌های یک جامعه اسلامی‌اند و شخصیت دینی افراد در این دو پایگاه شکل می‌گیرد. البته بماند که برخی خانواده‌ها فقط در روزها و مناسبت‌های خاصی مانند ماه رمضان، محرم و صفر با مسجد مرتبط هستند؛ ولی بعضی دیگر از خانواده‌ها ارتباط دائمی خود با این سنگر دینی را حفظ کرده‌اند.شهرآرا برای روشن‌شدن اهمیت ارتباط خانواده‌ها با مسجد به بهانه روز جهانی مسجد به سراغ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسین حائری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی رفته و در گفتگویی صمیمی اهمیت ارتباط خانواده و مسجد را بررسی کرده است.

* مسجد، محور زندگی

جایگاه مسجد در فرهنگ دینی و قرآنی بسیار والاست و از مضمون آیه‌ها، روایت‌ها و نیز سنت رسول خدا(ص) و اولیای الهی معلوم می‌شود که مسجد با زندگی مسلمانان به‌صورتی فوق‌العاده گره خورده است و به همین علت زندگی باید بر محور مسجد و نماز باشد. حتی برنامه کاری انسان نیز باید بر مدار حضور در مسجد و نماز تنظیم شود و این امر نشانه نقش دائمی و حقیقی مسجد در زندگی یک مسلمان است.

پیامبر(ص) در زمان هجرت به مدینه، قبل از تعیین منزلی برای خود، ابتدا مسجد ساختند و سپس خانه خود را نزدیک آن بنا نهادند؛ این کار نشان‌دهنده مقدم‌بودن مسجد در ساخت و از اهمیت نزدیک‌بودن به آن حکایت می‌کند.

* «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»؟!

این ضرب‌المثل غیر‌واقعی با اعتقاد دینی سازگار نیست و در واقع حکایت از یک نگرش غلط و اصالت دادن به دنیاست و از روی بی‌اعتقادی یا به علت نشناختن مسجد بیان می‌شود. در واقع برای اینکه این پایگاه مهم در فرهنگ و زندگی تاثیرگذار باشد، باید این‌گونه گفت که «چراغی که به مسجد رواست به خانه حرام است».

* مسجد و معنویت خانواده

بدون تردید نیازهای معنوی خانواده مسلمان و مومن در مسجد برطرف می‌شود و مهم‌ترین آن، نیاز به آرامش فکری و روحی است که این امر با یاد خدا محقق می‌شود. به تعبیر امام صادق(ع) مومن در میان مسجد مانند ماهی در آب است و این تشبیه یعنی اینکه انسان مومن در مسجد آرامش و حیات دارد.

همچنین مسائل اخلاقی و رفتاری که مهم‌ترین نیاز خانواده‌هاست در مسجد با ارائه معارف و فرهنگ دین، آموزش داده می‌شود. بنابراین، ارتباط با مسجد عاملی برای تربیت فکری و بافت دینی انسان به‌ویژه نوجوانان و جوانان است.

* دوست خوب، مسجدی است

خیلی از خانواده‌ها نگران انتخاب دوست فرزندان هستند. ارتباط مسجد با انسان‌های سالم و دور از مفاسد اخلاقی و... موجب می‌شود که انسان مرتبط با این پایگاه، از میان این‌گونه افراد دوست انتخاب کند. همچنین حضور در مسجد مهم‌ترین راه برای آرامش فرزندانتان است که از نظر سلامت جسمی و روحی در او تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

* نیاز مسجد به خانواده‌ها

همان‌طور‌که مسجد برطرف‌کننده نیازهای فطری و عاطفی و نیز آرامش بخش خانواده‌هاست حتی از نظر معیشتی و مادی نیز بهترین مکان برای حل مشکل مالی است و انسان‌های مسجدی بدون چشم‌داشتی به دیگران کمک می‌کنند، از طرفی مسجد نیز به خانواده‌ها نیاز دارد.

بنابراین، اولین نیاز مسجد به خانواده این است که آن را محور محله خود بدانند و اگر مسجد ندارند، بسازند یا آن را گسترش دهند و نیز هزینه‌های تعمیرات، نگهداری و... آن را به عهده گیرند.

* مسجد خانه مردم

به تعبیر آیه ٩٦ سوره آل‌عمران که می‌فرماید: «در حقیقت، نخستین خانه‌‏اى که براى [عبادت‏] مردم نهاده شده، همان است که در مکه است و مبارک و براى جهانیان [مایه‏] هدایت است»، مسجد خانه مردم است و کمک به آن کمک به خودشان است؛ زیرا جایی را می‌سازند که نشانه دینداری آن‌هاست و آثار و برکت‌های خوبی برای خود و خانواده‌شان خواهد داشت. از طرفی مساجد باید خود را پایگاه فکری مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان بدانند و با برنامه‌های خود پاسخ‌گوی نیازهای آنان باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار