مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت: اجرای طرح جامع اقتصاد روستایی همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.
کد خبر: ۸۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶ 20 August 2015
به گزارش خبرنگار ما، قربان محمدی در نشستی خبری بمناسبت آغاز هفته دولت، با اشاره به اجرای طرح جامع اقتصاد روستایی اظهار داشت: با اجرای این طرح مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصاد روستاها می‌توان شاهد رفع بیکاری و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها بود چرا که رونق اقتصاد روستا از مواردی است که باید در کنار سایر برنامه‌های زیرساختی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در روستاها که باعث افزایش مهاجرت به شهرها شده، ادامه داد: اقتصاد روستایی از مشکلات اصلی در این مناطق است چون اگر اگر جاده آسفالت کنیم، خانه‌ها را نوسازی کنیم و آب، برق و گاز هم برایشان تهیه کنیم ولی وقتی فرد توانایی اقتصادی نداشته باشد، مجبور به مهاجرت خواهد شد و مشکلاتی چون خشکسالی و بحران آب نیز به این موضوع دامن می زند.

مدیر كل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی افزود: بیکاری در روستاها باعث به وجود آمدن بحران حاشیه‌نشینی در شهرها شده است و اگر روستاها شکوفا شوند و اقتصادشان توانمند باشد، مردم در آنجا خواهند ماند و از حاشیه‌نسینی در شهرها جلوگیری می‌شود بنابراین باید همراه با توسعه زیرساخت‌های روستایی، اقتصاد خانوار روستایی نیز توسعه یابد.

وی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مسکن در این خصوص اظهار داشت: این نهاد از سال ۵۸ در آذربایجان شرقی فعالیت خود را آغاز کرده و وظایف و تکالیف فراوانی برعهده این نهاد گذاشته شده که عمده فعالیت بنیاد مسکن به روستاها اختصاص یافته که از آن جمله می توان به مقاوم سازی و نوسازی مسكن روستایی، تهیه وصدور سند مالكیت روستایی، مطالعه واجرای طرح هادی روستایی، تهیه طرح بافت‌ها با ارزش روستایی و مطالعه طرح گردشگری روستایی اشاره کرد.

محمدی افزود: تامین اعتبارات بنیاد مسکن از طریق منابع استانی، ملی و ماده ۱۸۰ قانون اساسی است و اعتبار ماده ۱۸۰ نیز در اختیار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد تا با نگاهی مثبت، روستاهای حوزه استحفاظی خود را پوشش ساختاری دهند و در صورتی که اعتبارات به صورت کامل در روستاهای استان تخصیص یابد پروژه‌های نیمه تمامی را كه در دست داریم به موقع به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به زلزله خیز بودن كشور ایران بویژه در منطقه آذربایجان شرقی گفت: حادثه خبر نمی دهد و ممكن است خطر زلزله همیشه تمامی استان‌ها را تحت تاثیر قراردهد و باید تمامی تلاش خود را داشته باشیم که قبل از وقوع زلزله و بوجود آمدن مشکلات و تخریب ساختمان‌ها بویژه در روستاها نسبت به رفع مشکلات و نواقص موجود اقدام کنیم تا از خسارات جانی و مالی در صورت بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود یا تا حد ممکن کاهش یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: بنیاد مسكن به منظور تحقق اهداف مقاوم سازی و بازسازی درروستاها حدود ۱۵ میلیون تومان وام با کارمزد پنج درصد برای ساختمان‌های یک طبقه مخصوصا برای زوج های جوان پرداخت می کند و ساختمان‌های ساخته شده پس از چهار مرحله با نظارت مهندسان بنیاد و رعایت تمام ضوابط به منظور پیشگیری از وقوع دیگر حوادث که ممکن است منجر به تخریب ساختمان شود، انجام می پذیرد و حتی این ‌سازه‌ها از سوی شرکت‌‌های بیمه تحت پوشش قرار می گیرند.

وی در پایان خاطر نشان كرد:بنیاد مسكن به عنوان متولی مقاوم سازی واحد های مسكونی و همچنین دهیاران و شوراهای اسلامی به عنوان مدیران روستا، بازوی اجرایی دولت در روستاها بوده و خدمات مناسبی در قالب طرح های کوچک و بزرگ در این مناطق انجام می دهند و باید اطلاع رسانی بیشتری نسبت به عملكرد و فعالیت دستگاه های خدمات رسان در روستاها انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :