کد خبر: ۸۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸ 23 August 2015

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، در آستانه فرا رسیدن هفته دولت از رونمایی چند اثر تاریخی مرمت شده در این ایام خبرداد.
[رونمایی از آثار تاریخی مرمت شده گیلان به مناسبت هفته دولت]

رضا علیزاده ، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مرمت مسجد حاج صمدخان ، حسینیه تکیه پرده سر لاهیجان و خانه عضدی سیاهکل از اقدامات فرهنگی ارزشمندی است که با تلاش فراوان و تخصیص اعتبار از سوی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان انجام شده و بعنوان میراثی ماندگار برای آیندگان باقی خواهد ماند.
وی ، با تاکید بر لزوم حفظ آثار تاریخی گیلان ، این ابنیه را ریشه دار در فرهنگ و هویت مردمان این دیار عنوان و تصریح کرد : ساماندهی و تعمیر مورغانه پورد ، مسجد مستوفی و نیز بقعه نصیرعلی کیا که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند نیز از جمله اقداماتیست که در آینه هفته دولت امسال متجلی می شوند.
وی، به جاده سازی و آسفالت منطقه نمونه گردشگری کیاکلایه در شهرستان لنگرود اشاره کرد و گفت : این پروژه زیرساختی در راستای افزایش شمار گردشگر و سرمایه گذار در منطقه اجرا شده است.
علیزاده ، همچنین گفت : افتتاح کارگاه های مرواربافی در آستانه اشرفیه ، سفال در شهرستانهای رشت و صومعه سرا و نیز مرکز صنایع دستی در ماسوله با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان و سرمایه گذاری بخش خصوصی در هفته دولت انجام خواهد شد.
وی ، قلعه رودخان را یکی از مهمترین سایت های تاریخی گیلان برشمرد و گفت : این قلعه یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی استان گیلان محسوب می شود که با توجه به موقعیت طبیعی و تاریخی تاکنون بیش از 5 / 81 میلیون نفر گردشگر از آن بازدید کرده اند .
علیزاده گفت : یکی از مهمترین دغدغه های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اقدامات مرمتی قلعه رودخان است که در سال جاری با تامین اعتبار یک هزار و 300 میلیون ریال برخی برج های این قلعه مرمت شد .
وی با تاکید بر موقعیت ویژه قلعه رودخان ، این سایت تاریخی ، طبیعی را یک پایگاه پژوهشی ملی دانست که با توجه به اهمیت و شرایطی که در حال حاضر برخوردار است در زمینه اعتبارات مرمتی و حفاظتی نیاز به حمایت ویژه ای دارد .
وی افزود : بنای قلعه رودخان مربوط به اوایل دوره اسلامی است ؛ که در سال 1354 با شماره 1546در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تنها یک جاذبه تاریخی نیست ، بلکه تلفیقی از جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان همچنین ، از اتمام عملیات مرمت بقعه چهار پادشاهان شهرستان لاهیجان خبر داد.
علیزاده ، در تشریح این خبر مرمت بقاع متبرکه و اماکن مذهبی را یک اولویت اساسی برای این اداره کل عنوان کرد و گفت : تعداد زیادی بقعه و اماکن مذهبی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که این تعداد نشان از پیشینه مذهبی مردمان این دیار است.
وی اظهارکرد : زندگی گیلانیان با امور معنوی و مذهبی گره خورده و تمامی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی از سوی آنان مورد احترام قرار می گیرد ؛ لذا این اعتقاد دینی ایجاب می نماید تا دستگاه های اجرایی متولی با مشارکت مردم نسبت به مرمت ابنیه مذهبی اهتمام ویژه داشته باشند.
وی گفت : با توجه به وضعیت سقف و دیواره های این بقعه ، با مشارکت و همکاری هیات امنا اقدامات مرمتی سقف ، سیم کشی و برخی دیواره ها با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال در شرف اتمام است ، اما با این وجود وضعیت مرمت کل بنا نیاز به برنامه عملیاتی مجدد در صورت تامین اعتبار دارد.
بقعه چهار پادشاهان ، متعلق به اواخر دوره صفویه است ، بعنوان اولین اثر ثبتی گیلان با شماره ثبت 322 مورخ 2/8/1317 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای ویژگی های منحصر بفرد معماری و دیوار نگاری های زیبا است.
علیزاده ، با مهم تلقی کردن نقش دیگر دستگاه های اجرایی و مردم در امر مرمت بیان کرد : میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند بار مسوولیت تمامی مجموعه های ذیربط را به عهده گیرد ، لذا اداره کل اوقاف و امور خیریه ، مدیریت امور مساجد ، هیات های امنا و مردم باید در حفظ ، مرمت و نگهداری بناهای تاریخی مذهبی سهم داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان همچنین از مرمت بقعه نصیرعلی کیا کویه شهرستان رودسر خبر داد.
علیزاده ، با اعلام مرمت دقیق و کارشناسی این بنا اظهار کرد : بقعه نصیرعلی کیا که در اوایل صفویه بنا شده ، در سال 1377 با شماره 2046 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه بنای بقعه در سالهای گذشته به دلیل مرمت غیر کارشناسی و فقدان پایبندی به قواعد فنی دچار آسیب جدی و فرو ریختگی سقف بقعه شده ، گفت : خوشبختانه کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان با مطالعات دقیق و بکارگیری اقدامات موثر با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال استحکام بخشی بدنه و جداره های بقعه را فراهم آورده اند.
وی ، شرایط کنونی بقعه مرمت شده نصیرعلی کیا را مطلوب ارزیابی کرد و افزود : تنگناها و محدودیت های مالی به هیچ وجه مانع اقدامات حفاظتی و مرمتی بناهای تاریخی استان نبوده و حیات و بقاء مجموعه بناهای ثبتی گیلان بعنوان یک هدف از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان دنبال می شود.
وی همچنین از ساماندهی و توسعه گردشگری آبشار دو دوزن شهرستان شفت خبر داد.
علیزاده شهرستان شفت را از جمله شهرستانهای با اهمیت برای گردشگری عنوان و اظهار داشت : شفت به دلیل داشتن بقاع متبرک امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق بعنوان قطب مذهبی غرب گیلان قلمداد می شود.
وی به زیبایی های کم نظیر این شهرستان در جذب گردشگر اشاره نمود و افزود : وجود جنگل ، آبگیر و آبشارهای زیبای شفت پتانسیل ویژه ای برای توسعه صنعت گردشگری در استان است که با برنامه ریزی هدفمند به مرحله شکوفایی خواهد رسید.
علیزاده ، آبشار دودوزن خرمکش شفت را یک جاذبه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : طی بازدیدی که سال گذشته بهمراه فرماندار و نماینده مردم فومن ، شفت از این آبشار داشتیم ، ضرورت ساماندهی آن احساس شد و بر همین اساس با اعتباری به مبلغ 500 میلیون ریال فاز اول که احداث راه پله و مسیر دسترسی به آبشار است ، اجرایی شده است.
وی تصریح کرد : برای ساماندهی و توسعه فضای آبشار دودوزن اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان برنامه های خوبی را تدوین نموده که بزودی با تامین اعتبارات لازم پروژه مذکور به پایان می رسد.
علیزاده، همچنین از تعیین مسیرهای جدید گردشگری با همکاری فعالان بخش دولتی و خصوصی تشکل های صنفی گردشگری در این استان خبر داد.
وی به برنامه ریزی ویژه برای حضور گردشگران در ساحل دریای خزر اشاره کرد و افزود : تا پایان شهریور ماه امسال خدمات مطلوبی برای ارایه به گردشگران در نظر گرفته شده است.
علیزاده با بیان اینکه تلاش شده نیاز بخش خدمات اقامتی ، گردشگری و تفریحی مسافران به گیلان تامین شود ، تصریح کرد : دستگاه های اجرایی و تشکل های صنفی گردشگری برای ارائه خدمات مورد انتظار گردشگران تاکنون مشکلی نداشتند.
75 هتل ، 21 هتل آپارتمان ، 67 مجتمع گردشگری ، 45 مهمانپذیر ، 802 مسافر کاشانه ، 209 واحد پذیرایی بین راهی و سفره خانه سنتی و 52 دفتر خدمات مسافرتی در گیلان فعال هستند.
دوم تا هشتم شهریور ماه ایام گرامیداشت هفته دولت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار