سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر مطرح کرد
رضا عوض پور : با توجه به اینکه بیشتر فعالیت های صنعتی در منطقه جنوب استان انجام می شود، متوازن ساختن فعالیت ها در پهنه سرزمینی استان بوشهر یکی از اهداف مسوولان است.
کد خبر: ۸۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 25 August 2015
رضا عوض پور روز سه شنبه با حضور درخبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر و شرکت درمیزگرد خبری افزود:برایند اقدام دولت در افزایش شش هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی کشور در سالجاری نسبت به پارسال و تخصیص حداکثری باعث کاهش قیمت تمام شده پروژه ها، کوتاه ترشدن دوره ساخت و شتاب بخشی در توسعه طرح های زیرساختی است.

وی یادآورشد: همه تلاش دولت این بوده که سهم اعتبارات عمرانی را تقویت کند و اعتبارات هزینه ای در کل کشور کاهش یابد طوریکه اعتبارات عمرانی امسال به بیش از 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است .

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر اضافه کرد: انجام این مهم باعث افزایش شتاب توسعه ای در مناطق مختلف کشور ، تعیین تکلیف پروژه های مربوط به سال های گذشته مانده بر دست دولت جدید و کاهش حجم قابل ملاحظه مطالبه پیمانکاران است.

عوض پور ادامه داد:ازمجموع اعتبارات عمرانی 50هزار میلیارد تومانی سال 94 کل کشور 17درصد آن مربوط به استان های مختلف و مابقی اعتبارات ملی در اختیار وزارتخانه ها و ردیف هاست.
وی گفت: همه تمرکز ما در دو سال اخیر این بوده که دستگاه های اجرایی تشویق و مکلف به جذب حداکثری از ردیف های متفرقه و متمرکز ملی شوند طوریکه یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران و میزان موفقیت آنها در این زمینه بوده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر افزود: این رویکرد باعث شده تا حجم اعتبارات عمرانی جذب شده این استان از ردیف های متمرکز و متفرقه ملی از 90 میلیارد تومان سال 92 به 400 میلیارد تومان سال 93 افزایش یابد و در سالجاری نیز این رویکرد با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی گفت: امسال از سر جمع اعتبارات استانی مصوب قانون بودجه 430میلیارد تومان اعتبار برای استان بوشهر به تصویب رسید که با تشکیل کمیته های برنامه ریزی توزیع آن دراستان انجام شده است.

این مقام مسوول افزود: بدون احتساب پروژه های مستمر و با احتساب مطالبات پیمانکاران حدود هزار و 300 پروژه عمرانی نیمه تمام در استان بوشهر وجود دارد.

وی تصریح کرد:برای پایان بخشیدن به پروژه های نیمه تمام براساس صورت بهای سال 94 و پرداخت مطالبات پیمانکاران بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عوض پور گفت: از مجموع طرح های نیمه تمام موجود در استان بوشهر 15 درصد مربوط به سال های 92 و 93 و مابقی پروژه ها مربوط به سالهای قبل است.

***موفقیت دولت در اجرای تعهدات
عوض پور یکی از موفقیت های دولت تدبیر و امید را عملی کردن تعهدات در بخش های مختلف از جمله افزایش بیش از دوبرابری میزان تخصیص اعتبارات ذکر کرد و ادامه داد: این درحالی است که از مجموع 360 میلیارد تومان اعتبارات نفت استانی در سال91،فقط 33 درصد، در سال 92 از 402 میلیارد تومان 40درصد تخصیص و سال 93 از مجموع 408 میلیارد تومان حدود 90 درصد تخصیص یافت.

عوض پور با اشاره به حجم پروژه های افتتاحی درسال 92 و 93 گفت: عملکرد موفق شورای برنامه ریزی و توسعه استان در توزیع اعتبارات باعث شددرهفته دولت و دهه فجر سال 92 درمجموع 359 پروژه و در سال 93 با رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته بیش از 649 پروژه دراستان بوشهر به بهره برداری رسید.

وی یادآورشد: هرچند قانون اجازه داده دولت تا 10 درصد اعتبارات را به پروژه های جدید اختصاص دهد ولی در این دو سال تلاش شده شروع پروژه های عمرانی جدید در استان بوشهر به حداقل برسد و پروژه های مانده از سال های قبل و مطالبات پیمانکاران تعیین تکلیف شوند.

عوض پور اضافه کرد: شروع طرح عمرانی جدید در موارد استثنایی به پیشنهاد مشترک دستگاه اجرایی، فرماندار و بررسی عمیق کارشناسی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصوب و اجرایی می شود.

وی گفت:استان بوشهر از حیث اعتبارات عمرانی کشور که شامل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استانی و اعتبارات دو درصد نفت است رتبه چهارم را در کشور دارد.

***تخصیص 100 درصدی اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان بوشهر
وی درخصوص اعتبارات سفر فروردین ماه سال 90 رهبر معظم انقلاب به استان بوشهر نیزگفت:مجموع اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب در سال یادشده 150 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 91 به 280 میلیارد ریال با 140 میلیارد ریال نقدینگی و در سال 92 به 300 میلیارد ریال با نقدینگی 100 درصد و در سال 93 این رقم به یکهزارو 200میلیارد ریال با نقدینگی 100 افزایش یافت.

وی تصریح کرد: از محل اعتبارات یادشده 200 میلیارد ریال برای اجرای طرح های مختلف در مرکز استان شامل مرکز درمان بیماریهای خاص، بوستان ولایت و حوزه علمیه امام خامنه ای اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین یک بیمارستان 60 تختخوابی مربوط به منطقه دوم نیروی دریایی سپاه امسال از محل سفر رهبر معظم انقلاب به استان بوشهر تجهیز و به بهره برداری می رسد.
عوض پور گفت: اعتبارات سفر رهبرمعظم انقلاب به استان بوشهر در سال 93 نسبت به 92 چهار برابر و اعتبارات عمرانی ملی در سال 93 نسبت به سال 92 نیز از حیث اعتباری 2.2 و از لحاظ نقدینگی 2.3 برابر شده است.

*** رشد 84درصدی اعتبارات ارزش افزوده و آلایندگی
وی در خصوص اعتبارات ارزش افزوده و آلایندگی نیز افزود: میزان اعتبارات ارزش افزوده و آلایندگی در سال 92، 142میلیارد تومان و در سال 93، 263میلیارد تومان بود که 84 درصد رشد داشته است.
عوض پور اظهارداشت: کل اعتبارات عمرانی استان بوشهر در سال 92شامل نفت استانی، سفر رهبر معظم انقلاب، ملی استانی، ردیفهای متفرقه ملی و ارزش افزوده ، 800 میلیارد تومان بود در حالیکه این اعتبارات در سال 93 به هزار و 300 میلیارد تومان رسید که از نظر اعتباری 63 درصد و از لحاظ نقدینگی معادل 210 درصد رشد داشته است.

** طرح های امید ،بستر ساز نشاط و توسعه
وی درخصوص طرح های امید دراستان بوشهر نیزگفت: الگوی اجرای این طرح ها در قالب 15 عنوان در بخش های عمران شهری، روستایی، فرهنگی، ورزشی و بهداشت و درمان با هدف ایجاد نشاط و شادابی، ارتقای کیفیت زندگی در مناطق شهری و روستایی برای نخستین بار در کشور دراستان بوشهر مطرح و به معاون اول ریییس جمهور پیشنهاد داده شد که با استقبال ایشان مواجه شده است.

عوض پور یادآورشد: این طرح ها شامل زمین چمن و بوستان روستایی و شهری، طرح های سلامت دهان و دندان، روستای پاک ، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، زمین والیبال و مینی فوتبال در روستاها و شهرهاست.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده 75 زمین چمن روستایی و 450 بوستان روستایی تا پایان امسال افتتاح و مسوولیت نگهداری آنها به دهیاری ها محول می شود.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه فضای سبز در استان بوشهر یادآورشد:با اجرای طرح های ورزشی در قالب طرح های امید سرانه فضای سبز طی دو سال از 4.6به هفت متر افزایش خواهد یافت.

عوض پور بااشاره به اینکه در اجرای طرح های امید با مشارکت وزارتخانه ها نیز جلب شده است گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرای طرح سلامت دهان و دندان 40 نفر دندانپزشک را استخدام و به میزان هشت میلیارد تومان در تجهیز کلینیک های دندانپزشکی همکاری می کند.

وی افزود: همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، وزارت ورزش و جوانان ، سازمان شهرداری ها و دهداری های کشور نیز حداقل به میزان 250 میلیارد ریال در اجرای این طرح های مشارکت می کنند.

عوض پورگفت:همچنین در سال آینده برای اشتغال و تقویت مشاغل روستایی و ارتقای مهارت های عمومی و توانمندسازی جمعیت روستایی نیز برنامه ریزی خواهد شد.

**سفر کاروان تدبیر و امید
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر گفت: از محل سفر کاروان تدبیر و امید به استان بوشهر در دیماه پارسال از محل منابع قانون بودجه کشور 13 پروژه با 670میلیارد تومان اعتبار تعریف شده است.

عوض پور افزود: این پروژه ها شامل احداث خروجی دوم بوشهر، فاضلاب بوشهر، تعریض و ساماندهی محور دالکی - کنارتخته، چهار خطه برازجان، گناوه و دیلم، ورزشگاه 15هزار نفری بوشهر، پروژه های دانشگاه خلیج فارس، پارک علم و فناوری، مجتمع فرهنگی عسلویه، محور عسلویه - بندر خمیر، احداث سد خاییز، لایروبی اسکله های لاور ساحلی و بندر ریگ است.

وی تصریح کرد: بخش دیگر نیز مربوط به پروژه های تعهدات وزارت نفت است که شامل چهار پروژه عمرانی بزرگراه دیر- بوشهر، جاده گوره به عنوان بخشی از محور اهرم - دیلم، آبرسانی سیراف جم و آبخیزداری جم و چند طرح زیرساختی دیگر با 550 میلیارد تومان اعتبار است.

عوض پور گفت: همچنین در تفاهم نامه آموزش نیروی انسانی با وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی نیز از دیگر برکات سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر است که درمدت سه سال 18 هزار نفر نیرو برای فرصت های شغلی مرتبط با صنعت نفت و نیروگاه اتمی در این استان آموزش داده می شود.

وی با بیان این که پروژه های سفر رییس جمهوری باید تا سال 95 اجرایی شوند گفت: سرجمع اعتبارات سفر کاروان تدبیر و امید به استان بوشهر یکهزار و 240 میلیارد تومان است.

عوض پور ادامه داد: تخصیص چهار ماه نخست امسال از محل اعتبارات سفر از محل منابع قانون بودجه کشور 162میلیارد تومان است که بخشی از آن ابلاغ و مابقی نیز در حال ابلاغ است.
عوض پور در خصوص دهکده های گردشگری بعنوان یکی از برنامه های جنبی سفر هیات دولت به استان بوشهر نیز افزود: احداث سه دهکده گردشگری در شهرهای گناوه، بوشهر و دلوار در دستور کار است .

عوض پور تصریح کرد: همچنین با تفاهم استان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انرژی اتمی یک بیمارستان 160 تختخوابی فوق تخصصی قلب در استان بوشهر با زیربنای 20 هزار مترمربع با 80 میلیارد تومان اعتبار در جوار بیمارستان شهدای خلیج فارس احداث خواهد شد.
وی با بیان اینکه این بیمارستان فوق تخصصی علاوه بر احداث اورژانس هسته ای است که باید سازمان انرژی اتمی در بوشهر احداث کند گفت: اعتبار مطالعه احداث این بیمارستان فوق تخصصی از استان بوشهر، اعتبار احداث آن توسط انرژی اتمی و تجهیز آن نیز توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.

وی گفت: علاوه براین نیز یک بیمارستان 160 تختخوابی عمومی در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس احداث می شود که با احداث این بیمارستان یک مجتمع درمانی در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس دایر می شود.

عوض پور با اشاره به اینکه همچنین به جای بیمارستان فاطمه زهرا (س) یک کلینیک فوق تخصصی احداث خواهد شد افزود: این بیمارستانها طی سه سال آینده باید احداث شوند.

**توازن فعالیت در پهنه سرزمینی
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر فعالیت های صنعتی در منطقه جنوب استان انجام می شود، متوازن ساختن فعالیت ها در پهنه سرزمینی استان بوشهر یکی از اهداف مسوولان است.

عوض پور افزود:در زمان حاضرشمال و مرکز استان بوشهر برغم ظرفیت های مختلف اقتصادی، از نظر شاخصهای اشتغال و صنعت با فقر صنعتی روبه رو هستند.

وی تصریح کرد: برهمین اساس با مشارکت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و شرکت شهرک های صنعتی ایران به عنوان سازمان مسوول منطقه ویژه شمال استان و چند گروه سرمایه گذار عملیات اجرایی طرحهای سرمایه گذاری در حوزه پایین و بالادست نفت و گاز و پتروشیمی شروع می شود.

عوض پور افزود: برای تحقق این مهم در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر در پروسه زمانی سه ساله برای عملیاتی شدن این پروژه دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد.

وی در خصوص پتروشیمی های گناوه و دشتستان نیز گفت: با پیگیری های مسوولان استان بوشهر، وزارت نفت، شرکت پالایش گاز خارگ را بعنوان مجری طرح های پتروشیمی دشتستان و گناوه انتخاب و مکان یابی نیز انجام شده است.

عوض پور یادآورشد: با هماهنگی های انجام شده عملیات اجرایی پتروشیمی های گناوه و دشتستان امسال اجرایی می شود.

وی بااشاره به اینکه راه اندازی سایت صنایع پتروشیمی در دشتستان بستر ساز توسعه پایدار است گفت: اجرای این برنامه ها به اشتغال پایدار در مناطق مرکزی و شمال استان بوشهر کمک می کند.

عوض پور با تاکید براین که از صنعت نفت به عنوان مزیت رقابتی استان برای توسعه پایدار استفاده می شود گفت: برای توسعه پایدار استان بوشهر راهی به جز توانمند سازی و برنامه ریزی برای بهره مندی بیشتر از ظرفیت نفت و گاز وجود ندارد در همین راستا بدنبال تدوین استراتژی توسعه با تمرکز بر چهار حوزه استراتژیک تجارت، گردشگری ، کشاورزی و نفت وگاز هستیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر افزود: با توجه به اینکه صنعت نفت استراتژیک است باید در استان شرایطی فراهم شود تا این صنعت به موازات نقش آفرینی در توسعه اقتصاد کشور بتواند به توسعه اقتصاد محلی نیز کمک کند.

وی یادآورشد: در همین راستا پیش نویس طرح توسعه پایدار صنعت نفت و گاز در استان بوشهر به عنوان یک مصوبه در حال تدوین است و طی چند ماه آینده برای تصویب به دولت ارایه می شود.

عوض پور افزود: این طرح شامل تقسیم کار بین استان، صنعت نفت و همه ورازتخانه هاست که شرایط پایداری را در قالب آن برای توسعه پایدار استان فراهم کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر یادآورشد: هدف این اقدام تسهیل شرایط بهره برداری از ظرفیت های نفت و گاز و توسعه استان بوشهر متناسب با شرایط زیست بوم و اکولوژیک و میزان تحمل محیط است و در کنار آن توانمند سازی استان برای استفاده حداکثری از ظرفیت طرح های ملی و آثار اقشاری آن است.

وی در خصوص تدوین برنامه ششم توسعه نیز گفت: رویکرد برنامه ششم برنامه ریزی مبتنی بر هسته های کلیدی است به این معنا که تعداد هسته های کلیدی که می توانند محرک و پیشران توسعه استان باشند شناسایی و تعیین می شوند و همه منابع اعتباری و سیاست های استان در راستای دستیابی به اهداف آن پیش ران ها باید مدیریت شود.

عوض پور ادامه داد: ستاد تدوین برنامه ششم توسعه در استان بوشهر تشکیل شده و باید آن دسته از احکامی که برای استان می تواند ظرفیت ساز باشد به وزارتخانه های ذیربط، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان مجلس در استان پیشنهاد دهیم تا به عنوان احکام برنامه ششم داشته باشیم.

وی یادآورشد: یکی از بحثهای جدی ما در برنامه ششم و احکام پیشنهادی احیا و بازنگری نظام درآمد هزینه ای استان است.

عوض پورافزود: براساس این حکم دولت نسبت معینی از درآمدهای مالیاتی استان را در قالب اعتبارات عمرانی در اختیار استان برای بهبود زیرساخت های توسعه ای قرار گیرد.

***تحقق مسوولیت اجتماعی در مناطق میزبان
وی گفت: تحقق مسوولیت اجتماعی طرح های بزرگ ملی در مناطق میزبان یکی از موضوعات مهمی است که در قالب احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه در دستور کار است.

عوض پور با اشاره به انجام مطالعات آمایش سرزمینی استان افزود: گام نخست مطالعات آمایش سرزمینی استان به عنوان ارزیابی سریع انجام شده که براساس سیاست ها، جهت گیری ها و راهبردهای توسعه استان بوشهر مورد ارزیابی قرار می دهد.

وی یادآور شد: هم اکنون این مطالعات با همکاری دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و مشاوران در حال انجام است که رابطه معناداری بین توزیع فعالیت ، فضا و جمعیت را در پهنه سرزمینی خواهیم باشیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر اظهارداشت: در این طرح مشاور را مکلف نموده ایم همه شرایط لازم برای مشارکت حداکثری نخبگان ، خبرگان و علاقه مندان توسعه استان را فراهم آورد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار