پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، بازار مواد ضد عفونی نیز داغ شد و مردم برای تهیه آنها به تکاپو افتادند اما در این میان برخی افراد دستکش‌ها و دستمال‌های یکبار مصرف و ماسک ها را در خیابان‌ها، پیاده‌روها و پارک‌های شیراز انداختند و به تعبیری این اقلام در مسیر باد کرونا به پرواز در آمده‌اند.
کد خبر: ۸۲۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 03 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:برخی از شهروندان ناخواسته بدون در نظر گرفتن امکان شیوع بیشتر ویروس کرونا از طریق رهاکردن دستکش‌های یکبار مصرف، ظرف های خالی مواد ضدعفونی و دستمال کاغذی در معابر عمومی به ویژه در پارک ها و مجاورت درمانگاه ها به شیوع این بیماری دامن می زنند.

افزون بر بی اطلاعی اغلب افرادی که به رهاکردن این اقلام مبادرت می کنند، شماری از مردم بر این باورند که پاکبانان زحمتکش در سطح شهر این دستکش ها و ماسک ها را جمع و تلاش می کنند تا محیطی مناسب برای شهروندان و برای غلبه بر این ویروس مهیا کنند اما آنها به تنهایی نمی توانند به جنگ کرونا بروند بلکه همه باید شهر خود را خانه خود بدانند.

چه بسا ممکن است پاکبانان نیز در معرض آلودگی به ویروس کرونا هنگام جمع آوری ماسک، دستکش و دستمال های کاغذی رها شده در معابر قرار گیرند.

سطل های زباله بدون پوشش

کم بودن سطل های زباله بدون پوشش و محافظ در سطح شهر شیراز، به ویژه در پیاده روها و مجاورت درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها از جمله کمبودهایی است که موجب رها شدن دستکش‌های یکبار صرف و دیگر لوازم ضد عفونی در خیابان ها شده است که شهروندان به آن اشاره کرده‌اند.

حسین رهنمانسب یکی از شهروندان شیرازی در حوالی یکی ازدرمانگاه ها در بلوار رحمت در حالی که اشاره به دستکش‌ها و دستمال‌های رها شده در پیاده‌رو و باغچه ها می کرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: من فکر می کنم این مساله صرفا ربطی به دولت و مسوولان ندارد و به فرهنگ مردم و مسوولیت آنها به عنوان یک شهروند در قبال یکدیگر نیز باز می گردد.

وی اضافه کرد: شاید بد نباشد که دولت و مردمی که دغدغه دارند به کمک یکدیگر ازطریق رسانه های مختلف بیشتر درباره این مساله فرهنگ سازی کنند.

رهنمانسب ادامه داد: به عنوان مثال شهرداری ها و دیگر نهادهای بهداشتی باید ضمن اجرای تمام مسوولیت های خود در قبال شهر و شهروندان متقابلا از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی در شهر از مردم بخواهند که مسوولیت فردی و حقوق شهروندیشان را رعایت کنند.

 

وی که تکنسین برق است با بیان اینکه البته نباید اینطور باشد که مثلا ما به تعداد کافی سطل زباله در سطح شهر نداشته باشیم، اظهار داشت: از طرف دیگر نباید توقع داشت که همه کارها را خود مردم انجام دهند و این مساله باید دو طرفه باشد.

رهنمانسب افزود: به عنوان یک شهروند به سهم خود وظیفه می دانم در شبکه های اجتماعی که اکثرا در دسترس همه است مسوولیت شهروندی و رعایت اصول بهداشتی به طریقه درست را به دوستان و اطرفیانم یادآوری کنم.

فرهنگ سازی لازم است

مهشاد عقیلی یکی دیگر از شهروندان که دانشجوست در این باره گفت: ما باید خودمان فرهنگ سازی بکنیم تا شاهد افتادن دستکش ها، ماسک ها و دستمال ها در معابر عمومی در این شرایط حساس نباشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سطح شهر به ویژه در حوالی درمانگاه ها شاهد بودم که این لوازم که می تواند آلوده وعامل انتشار ویروس کرونا باشد درخیابان ها ، پیاده روها و پارکها رها شده اند.

عقیلی با اشاره به اینکه دراین شرایط همه باید دست به دست هم بدهند، ادامه داد: سالم نگاه داشتن محیط شهر به تنهایی کار پاکبانان نیست و همه باید در این امر همکاری کنند تا بتوانیم این ویروس را شکست دهیم.

او همچنین به کمبود مواد ضد عفونی و گرانی آن اشاره کرد و افزود: این لوازم نیاز اصلی مبازره با این ویروس است که به مقدار کافی باید در اختیار شهروندان قرارگیرد ضمن اینکه برخی مواد ضد عفونی کننده با مبلغی بیش از ۵۰ هزار تومان در سطح شهر به فروش می رسد که باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

نقش رسانه‌ها

عقیلی ادامه داد: این روزها نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و مبارزه با دامنگیر شدن ویروس کرونا بسیار مهم است و از طریق مختلف می توان مردم را آگاه کرد که چگونه در معرض این ویروس قرار نگیرند و حقوق شهروندی را هم رعایت کنند.

این شهروند گفت:مردم می توانند در خودروها با گذاشتن پلاستیک های مطمئن، ماسک ها، دستمال ها و دستکش های مصرف شده خود را درون آن قرار و به سطل های زباله منتقل کنند.

 

ضدعفونی در تمام معابر شهر صورت گیرد

عقیلی افزود:ضد عفونی معابرعمومی کارخوبی است مشروط به اینکه در تمام سطح شهر انجام شود.

یکی دیگر ازشهر وندان به نام کیمیا رزمجویی که محصل است گفت: در برخی از نقاط شهر شاهد بودم که دستکش‌های یکبار مصرف و دستمال کاغذی ها همراه با وزش باد در حال پرواز بودند.

وی اضافه کرد: این امر می تواند به انتقال شیوع هر بیماری از جمله کرونا به تمام سطح شهر تاثیرگذار باشد و ما خودمان باید رعایت بهداشت هم فردی و هم اجتماعی را بکنیم.

رزمجویی همچنین به کمبود سطل های دارای محافظ درسطح شهراشاره کرد و بیان داشت: شهرداری ها باید به این مسئله به ویژه در حوالی درمانگاه ها و پارک ها توجه بیشتری کنند تا شاهد رها شدن این لوازم ها نباشیم اگرچه مردم هم باید بیشترعایت کنند.

وی گفت: شستن دست ها و رعایت برخی اصول بهداشتی تقریبا یک فرهنگ شده است اما باید اطلاع رسانی بیشتری در مورد چگونگی مبارزه با این بیماری از سوی رسانه ها انجام شود.

رزمجویی ادامه داد: ضد عفونی کردن سطح شهر در صورتی که درتمام معابر و به صورت درست انجام شود در راه مبارزه با کرونا بسیار کارساز است.

همچنین شماری دیگر از شهروندان شیرازی خواستار رفع کمبود مواد و لوازم بهداشتی شدند تا به صورت آسانتر و ارزانتر در اختیار مردم قرار گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار