در استان ایلام هم شرایط مطلوبی حاکم است ،در کنار مولفه هایی همچون دوری از کانون های شیوع کرونا ،اما عملکرد مطلوب مدیریت استانی مقابله با کرونا و میدان داری دستگاههایی مسئول همچون دانشگاه علوم پزشکی استان وهمراهی وهمدلی دستگاههایی همچون سپاه ،نهادهای امنیتی وانتظامی باعث شده که استان از حیث آمار مبتلابان ،مرگ ومیر ناشی از آن ،سرعت شیوع وبهبودی مبتلایان وضعیت مطلوبی داشته باشد .
کد خبر: ۸۲۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 07 March 2020

تابناک ایلام::امروز کشور درست در وسط یک بحران قرار دارد ،بحرانی همه گیر که تمامی بخش های مختلف سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی واقتصادی را به خود درگیر کرده است .بحرانی هراس انگیز به نام "ویروس کرونا" که به سرعت باد در حال گستر ش به تمامی مناطق کشور است .

همه بخش های مدیریتی کشور از بهداشت ودرمان گرفته تا مدیریت سیاسی واجرایی و نظامی وامنیتی کشور رابه خود در گیر کرده است ،همه این بخش ها در تلاشند که مردم از تبعات ومخاطرات این بیماری مصون بمانند،بنابراین رکن اصلی موفقیت برای شکست این بیماری خود مردمند.

مردم باید پیشروتر از دیگر بخش های اداری ،اجرایی وخدماتی در این میدان نقش آفرینی کنند ،در میدان باشند و مسئولین ودستگاههای مربوطه را در کنترل این بحران یاری رسانند،نه اینکه به توصیه های آنها گوش نداده و به جای ماندن در خانه ،تعطیلات کرونایی را فرصتی برای تفریح ومسافرت قلمداد کنند!

از حق نگذریم ،با وجود اینکه این بیماری دامن تمامی مناطق کشور را گرفته وبه سرعت در حال شیوع است اما بخش های مراقبتی و مدیریتی کشور در این آزمون بزرگ درست ومنطقی عمل کرده اند وباید اهمیت تلاش ،پای کار بودن شبانه روزی برای مقابله با بحران بیماری کرونا برای مردم تشریح شود .

با وجود اینکه تحریم های ظالمانه چرخ  بخش های مختلف درمانی کشور را کند کرده است ،اما بررسی آمارها از وضعیت مرگ ومیر ناشی از این بیماری ،مراقبت های پزشکی و درمان مبتلایان در چند هفته اخیر ،نشان می دهد که عملکرد دستگاههای مربوطه و مدیریت ستادهای ملی واستانی حتی نسبت به کشورهای بزرگ ومدعی مطلوب ورضایتبخش است .

در استان ایلام هم شرایط مطلوبی حاکم است ،در کنار مولفه هایی همچون دوری از کانون های شیوع کرونا ،اما عملکرد مطلوب مدیریت استانی مقابله با کرونا و میدان داری دستگاههایی مسئول همچون دانشگاه علوم پزشکی استان وهمراهی وهمدلی دستگاههایی همچون سپاه ،نهادهای امنیتی وانتظامی باعث شده که استان از حیث آمار مبتلایان ،حداقل مرگ ومیر ناشی از آن ،سرعت شیوع وبهبودی مبتلایان وضعیت مطلوبی داشته باشد .

رتبه استان در بین دیگر استانها قابل قبول است ،این نشان می دهد که همه بخش های درگیر به درستی عمل کرده اند وباید قدردان تلاش های آنان باشیم .تنها راه تشدید موفقیت ها؛ همراهی ،همکاری ودلگرم نمودن آنان است ولو به اندازه یک جمله کوتاه " خداقوت ودست مریزاد گفتن " به آنان.

ما الان وسط یک بحران قرار داریم ،درست همانند بحران جنگ و هشت سال دفاع مقدس ! این نکته را هم نباید فراموش کنیم که آن جنگ محدود به چند کیلومتر مرز وبا خاکریز وجبهه مشخصی بود،اما جنگ امروز تمامی مرزها را در نوردیده و به درون شهرها ،روستاها وحتی خانه ها گسترانیده شده است .

بنابراین سطح همدلی وکمک ها باید به مراتب گسترده تر از آن دوران رقم بخورد ،امروز دیگر دعوای سیاسی و جناحی برای کم رنگ کردن کارکردها معنا نداشته وحتی می تواند مصداق کمک به دشمن در میدان جنگ قلمداد شود . همانگونه که رهبری معظم انقلاب هم بیان فرمودند ،"از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است"

وقتی ایشان می فرمایند که نیروهای مسلح و دستگاه‌های مرتبط با دفتر رهبری نیز به انجام این کار موظف شده‌اند.به معنای این است که مرزهای اختلاف دیدگاه و جناحی باید برچیده شوند وهمه باید با هرچه در توان دارند به یاری مسئولین و دستگاههای درگیر بشتابند.به معنای این است که اگر هم کاری از دست کسی بر نمی آید با تشدید خود مراقبتی ها حلقه را بر این بیماری تنگ کنند . در امر تبلبغات و فضای مجازی ورسانه ای نباید به گونه ای عمل کرد که یاس ودلمردگی مسئولین را بدنبال داشته باشد.

امروز بخاطر گستردگی میدان دفاع ومحدودیت امکانات وابزار موجود ممکن است در جایی نیز کاستی مشاهده شود وبرخی عامدانه با پررنگ کردن آن ،فضا را به گونه ای دیگر ترسیم کنند ،اما باید باور کنیم که امروز زمان مناسبی برای نق زدن نیست ،باید به جای نق زدن و بزرگنمایی ضعف ها ،نکات مثبت را برجسته کرد تا فضای جبهه رابرای رزمندگان خط مقدم وتصمیم گیران وسیاستگذاران این حوزه امیدوارکننده نماییم.

آری باید اذعان کرد که دراستان کوچک ومحروم ما ،مسئولین ابتکار عمل را در دست گرفته اند وهیچ کوتاهی ویا قصوری در این میدان مشهود نیست ، استاندار ایلام بعنوان رییس ستاد استانی مقابله با کرونا میدان را درست هدایت می کنند ،دانشگاه علوم پزشکی از تمامی مقدورات و امکانات دراین میدان به خوبی بهره می گیرد .

امروز مشاهده می کنیم که استاندار از هرگونه پیشنهادی برای تسریع در کنترل این بیماری استقبال می کند ،اینکه وقت می گذارند و با نخبگان وفعالین مجازی جلسه می گذارند و پیشنهادات آنان را به عنوان مصوبه برای اجرا ابلاغ می کند ،اینکه حرف رسانه ها را می شنود ودستور فوری می دهد ،یعنی به موضوع حساسند و دایره تصمیم گیری وسیاستگذاری در حوزه مقابله با این بیماری را به ستاد موجود محدود نکرده اند .

ایشان نشان دادند که در بحران های مختلف از سیل گرفته تا زلزله واینک یک بیماری همه گیر در ست و مسئولانه عمل کرده اند ،اینکه با مدیریت صحیح بحران سیل های گذشته جان هم استانی ها از شر این بلای طبیعی مصون ماند ،اینکه در شرایط کنونی و گستردگی شیوع این بیماری تااینجای کار بر اوضاع مسلط شده و بحز یک مورد مرگ ومیری دراین حوزه ثبت نشده است ،یعنی نبض کار در دستشان است .

لذا بیاییم به جای نق زدن های بیخود ،بزرگنمایی ضعف ها و مته بر خشخاش گذاشتن های بی هدف ،نکات  مثبت را ببینیم که بیشتر به کار امروز می آید ،بیاییم بخشی از این دفاع باشیم ،با مثبت اندیشی و تزریق انرژی مثبت ،هم فضای امیدبخش وآرامی رابرای  هم استانی هایمان ایجاد کنیم و هم اینکه بایک " خداقوت " به فرماندهان ورزمندگان خط مقدم دفاع دلگرمی داده وآنان را در شکست کرونا یاری رسانیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
مطلب شما منطقی و درست بود.
اما در نظر داشته باشید چیزی به نام "مریضاد" در زبان فارسی نداریم. عبارت درست " دست مریزاد" است. مریزاد صیغه دعایی همان مریزد یا نریزد است. یعنی باشد که نریزد یا خدا کند نریزد(نشکند).
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار