اگر اهل خرید طلا باشید، گاهی بر سر دوراهی انتخاب زرد یا سفید می‌مانید! طلاهایی که در قالب انگشتر، دستبند، گردنبند، زنجیر و... با این دو رنگ یا حتی ترکیبی از آن‌ها به زیبایی ترکیب‌شده و پشت ویترین‌ها جلوه‌گری می‌کند.
کد خبر: ۸۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 25 August 2015
البته به گفته یکی از طلاسازان شهرمان، بیشترین تمایل مردم طلای ترکیبی است و امروز بیشتر طلاسازی‌ها و طلافروشان برای رضایت مشتریان خود به دنبال استفاده از ترکیب زرد و سفید طلا هستند.

* با آب‌کاری، مغز طلای زرد قابل سفید شدن نیست

مهدی سلیمانی‌تبار می‌گوید: بین طلای زرد و سفید تفاوتی وجود ندارد؛ حدود ٧٠درصد مردم به دنبال طلای ترکیبی هستند؛ ولی در عین حال ٧٠درصد آن نیز زرد است تا سفیدی‌اش به‌خوبی نشان داده شود. البته کارهای تک رنگ زرد در ردیف دوم قرار دارند و کارهای تک رنگ سفید نیز فقط برای موارد خاصی استفاده می‌شوند.

جالب است بدانید که شمش طلا با عیار ٩٩٩ باید برای تبدیل به ١٨ عیار یا به قول خود طلاسازها به ٧٥٠، با یک ضرب و تقسیم با آلیاژ دیگری ترکیب شود که این طلاساز مشهدی به این کار «بار» می‌گوید.

وی به این نکته هم اشاره می‌کند که اگر همان اول «بار» سفید به شمش اضافه شود، رنگ طلا سفید می‌شود و گرنه فقط می‌توان با فلز «رودیوم» آب‌کاری و رنگ ظاهرش را سفید کرد، یعنی با آب‌کاری، مغز طلای زرد قابل سفید شدن نیست و به همین علت است که اگر طلای سفید داشته باشید، رنگش ثابت و اگر آب‌کاری شده باشد، سابیده شدن رنگ سفید به مرور زمان احتمالا می‌رود.

حالا بگذریم که آلیاژ ترکیب‌شده به شمش ٩٩٩ عیاری برای رسیدن به عیار ٧٥٠ یا همان ١٨ خودمان، از نیکل، منگنز، پالادیوم یا حتی در برخی موارد کمتر از نقره، روی، مس، پلاتین و ... باشد، اما به هر حال با توضیحی که سلیمانی‌تبار داد، درمی‌یابیم که طلای سفید همان طلاست و حتی رنگ آن نیز ثابت می‌ماند.

* حکم استفاده از طلا برای مردان

طبق نظر حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب، باطل است. اگر چیزى که طلاى سفید نامیده می‌شود، همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است؛ ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند، مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

ایشان می‌فرمایند که پوشیدن طلا، خواه حلقه انگشترى باشد یا غیر آن، هر چند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفى باشد، براى مردان به‌طور مطلق حرام است و فرقى بین مدت کم یا زیاد نیست.

این نکته هم مورد توجه‌تان باشد که معظم له، ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشیدن یا به گردن آویختن توسط مردان را فقط به عنوان زینت نمی‌دانند، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى، هر چند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد، حرام می‌دانند.

همچنین معظم له با اشاره به اینکه استفاده از آن توسط مردان براى جراحى استخوان و دندان‌سازى اشکال ندارد، می‌فرمایند: گذاشتن روکش طلا یا پلاتین روى دندان اشکال ندارد، ولى پوشاندن دندان‏‌هاى جلو با طلاى زرد، اگر به قصد زینت باشد، خالى از اشکال نیست.

خوب است که طلاسازها هم بدانند که طبق استفتای انجام شده از آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای، ساخت جواهرات طلا اگر به منظور استفاده مردان باشد، حرام است و خرید و فروش آن به این قصد جایز نیست.

* استفاده پلاتین مشکلی ندارد

درباره طلای سفید سایر مراجع بزرگوار تقلید نیز استفاده از آن را حرام می‌دانند. آیت‌ا... سیستانی می‌فرمایند: پوشیدن طلا -اگر چه با آب‌کارى رنگ آن سفید شده باشد- مانند آویختن زنجیر طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن و بستن ساعت مچى طلا به دست، براى مردان حرام و نماز خواندن با آن‌ها باطل است ولی پوشیدن فلز پلاتین اشکال ندارد.

آیت‌ا... وحید خراسانی نیز می‌فرمایند: پوشیدن طلا، مثل آویختن زنجیر طلا به گردن و بستن ساعت مچى طلا به دست و عینک طلا گذاشتن و انگشتر طلا به دست کردن و مانند این‌ها بر مرد حرام، و نماز خواندن با آن‌ها باطل است، ولى براى زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.

ایشان داشتن دندان طلا برای مردان را بدون اشکال و به دست کردن انگشتر طلا چه طلای سفید چه طلای زرد را بر مرد حرام می‌دانند و می‌فرمایند که پوشیدن انگشتر پلاتین اشکالی ندارد.

* طلای زینتی برای مردان جایز نیست

آیت‌ا... مکارم شیرازی نیز معتقدند که زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد، حتى طلاى سفید، جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است، اشکال ندارد.

آیت‌ا... صافی گلپایگانی هم این مطلب را این‌گونه بیان می‌کنند که اگر واقعاً طلا و فقط رنگش سفید باشد، جایز نیست؛ ولی اگر پلاتین باشد که فلز دیگری است و اسمش طلای سفید باشد، مانع ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار