پایانه بین المللی مهران به عنوان یکی از ظرفیت ها و داشته های استان خیلی پیش تر از زمان مورد انتظار، اهمیت خود را نشان داد و استان را در سطح کشور مطرح ساخت.
کد خبر: ۸۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ 26 August 2015
پایانه بین المللی مهران به عنوان یکی از ظرفیت ها و داشته های استان خیلی پیش تر از زمان مورد انتظار، اهمیت خود را نشان داد و استان را در سطح کشور مطرح ساخت.

اربعین سال گذشته با تردد بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر در این پایانه، فصل جدیدی از رشد و توسعه را در این استان غربی و سرشار از محرومیت رقم زد. این ظرفیت جدید و بی بدیل قطعاً برنامه ریزی و آینده نگری خاص خود را می طلبد که شایسته است مسئولان ارشد استان و کشور نگاه ویژه ای به این منطقه داشته و با فراهم نمودن زیرساخت های مهم و استراتژیک در استان برای تسهیل در تردد و اسکان بیش از یک میلیون پانصد هزار که قطعاً در آینده این رقم افزایش پیدا خواهد نمود، گام های موثری در راه خدمت به زائران عتبات عالیات بردارند.مطالبی که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد، دیدگاهها و نقطه نظراتی است که برخی از مدیران ارشد استانی، مسئولان،دست اندرکاران و اصحاب رسانه در رابطه با اربعین، استان ایلام و چالش ها و راهکارها بیان نموده اند. به واسطه تعداد کثیر شرکت کنندگان در این بحث و حجم بالای نظرات به لحاظ محتوا، نگارنده این نظرات را در دو بخش منتشر خواهد نمود که متن زیر بخش اول آن می باشد.

استاندار ایلام در رابطه با مبحث تردد زائران در ایام اربعین حسینی در استان ایلام ضمن تقدیر از همه مردم و دست اندرکاران و خدمتگزاران به این جمعیت عظیم در استان اظهار می دارد: برای ساماندهی هرچه بهتر اقدامات و خدمات، در سطح کشور جلسه ستادی با ریاست معاونین وزارتخانه های مرتبط و در استان نیز به ریاست استاندار، جانشینی فرمانده محترم سپاه پاسداران و دبیری معاون سیاسی امنیتی استاندار برگزار شده است.

مهندس محمدرضا مروارید ادامه می دهد: جاده و مسیر تردد زائران یکی از بزرگترین چالش های پیش روی ما بوده که در این راستا اقدامات مناسبی انجام شده و در برخی از مناطق تعریض انجام شده و پل های بسیاری در مسیر های تردد زائران در جهت تعریض احداث شده و با توجه به اینکه ورودی استان از مناطق ایوان و حمیل می باشد، با استان کرمانشاه رایزنی نموده ایم که ترافیک خودروهای زائران را به نسبت مساوی در بین این دو مسیر تقسیم نماید.

وی با بیان اینکه در ایام تردد زائران مدارس، تکایا، مساجد و محوطه های ادارات برای اسکان زائران آماده گردیده، ابراز می نماید: برای ساماندهی خدمات در سطح تمامی شهرستان های استان ستادهای مردمی تشکیل شده و نهادهای مردم نهاد، هیات ها و خیرین سطح استان برای خدمات دهی به زائران اعلام آمادگی نموده اند.

استاندار ایلام اضافه می نماید: در حال حاضر برای انجام برخی از خدمات به اعتبارات کشوری نیازمندیم که امید است با تخصیص این اعتبارات بتوانیم خدمات شایان ذکری را به جمعیت عظیم زائران تقدیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص ایجاد پارکینگ در ورودی مهران با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری، فرماندار و شهردار مهران رایزنی های خوبی انجام شده، بیان می کند: علاوه بر ایجاد پارکینگ بزرگ مورد نظر، از پارک خودروها در خیابان های اصلی و جاده های منتهی به پایانه مرزی باید جلوگیری شود تا تردد اتوبوس های حامل زائران به سهولت انجام گیرد.

مروارید خاطر نشان می کند: به منظور جلوگیری از توقف زائران در پایانه مرزی و تسریع در تردد آنان کیت های ورودی و خروجی گذرنامه را از 18 به بیش از 90 گیت افزایش داده ایم و همچنین با همکاری سازمان شهرداری ها قرار است از تمام شهرداری های کشور اتوبوس هایی برای حمل زائران از پل زائر به پایانه مرزی اختصاص داده شده و سازمان حمل و نقل و پایانه های استان نیز برنامه اختصاص اتوبوس از سراسر کشور در اختیار خواهد گرفت تا زائران را از مهران به سراسر کشور و بالعکس منتقل نماید.

ظاهرسارایی نویسنده صاحب نام استان نیز با بیان این مطلب که زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی در ایام اربعین باید بیش از سال گذشته مورد تاکید باشد، می گوید: در این ایام جمعیت زائران در و تلفن های همراه استان و خصوصاً مهران بیش از یک و نیم میلیون نفر خواهد شد و بنابراین لازم است که برای این امر تدابیری اتخاذ شود که مشکل ارتباطی برای زائران پیش نیاید.

وی بیان می کند:در این تجمع عظیم می‌توان فرصت را غنیمت شمرد و در جهت معرفی داشته‌های فرهنگی و تمدنی استان به شیوه‌ی پسندیده به خیل زوار، بهره برد و سوالی که در این رابطه به ذهن می رسد آیا نهادهای فرهنگی در این قبال مسئولیتی پذیرفته‌اند یا نه؟ کار فرهنگی چون نمود فیزیکی جندانی ندارد، لزومش نیز کمتر احساس می‌شود و ان‌شاءالله که امسال یا سال‌ آینده به این مهم بیشتر توجه شود چون فرصت بسیار خوبی است.

دکتر حشمت اله عسگری معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز با اشاره به اینکه مشکلات و چالش های فراروی زائران اربعین حسینی در زمینه ارتباطی و تلفن همراه را به عنوان یک اولویت مهم به وزیر ارتباطات و فناوری انعکاس خواهم داد، تصریح می نماید: در روزهای آینده در جلسه ای که با همین منظور با وزیر محترم ارتباطات خواهم داشت، تمامی دغدغه های این حوزه را به ایشان گفته و راهکارهای لازم را در این زمینه مرور خواهیم نمود.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله احداث فرودگاه در مهران نیز گریزی می زند و تاکید می کند: فرودگاه موجود مهران مشکل نزدیکی به مرز دارد باید مکانی با فاصله بیش از ۳۰ کیلومتر از مرز پیشنهاد شود. طبیعتا متناسب با محدوده منطقه آزاد فرودگاه تعیین مکان خواهد شد.

این مسئول روشنایی مسیر تردد زائران در مهران مرز،خط انتقال آب، اسکان زائران، ایجاد سرویسهای بهداشتی، استقرار بازارچه برای تسهیل در خدمت دهی به زائران و...را از اقدامات در حال اجرا در شهرستان مهران برمی شمارد و می گوید: طبیعتاً همه این طرح ها به صورت صددرصدی ممکن است اجرا نشوند اما تلاش مجموعه مدیران این است که به مراتب بهتر از پارسال خدمات داده شود.

معاون عمرانی استاندار ایلام هم در ادامه این مبحث از در رابطه با اقدامات انجام شده و قابل انجام در ایام تردد زائران اربعین بیان می دارد: راههای ورودی از محور کرمانشاه اعم از محور حمیل ایلام و اسلام آباد ایلامخوشبختانه با قطعاتی که چهار خطه شده و یا در دست اقدام است و همچنین تونل قلاجه شرایط جاده ای مناسب است و از ایلام تا صالح آباد خیلی مشکل نداریم بعضی مواقع محل تونل بعنوان قیف ترافیکی عمل میکند که میتوان از ظرفیت راه قبلی استفاده کرد.

مهندس شاپور پولادی اضافه می نماید: از سال گذشته تا کنون بیش از پنجاه درصد از پلهای مسیر صالح آباد تا مهران تعریض شده و همین مقدار شانه سازی جهت تامین عرض ترافیکی در شرایط خاص ایجاد گردیده و واریانت کنجانچم بطول یازده کیلومتر شروع شدهو بیشتر گلوگاهها حداقل کار مورد نیاز انجام گردیده است. همچنین تا ورودی شهر مهران روکش آسفالت انجام گردیده . کنار گذر جنوب شرقی و غربی مهران تا سطح ساب گرید انجام گردیده و پل زائر در حال تکمیل است.

وی ادامه می دهد: مسیر تردد زائران از مهران تا پایانه مرزی کاملا چهار خطه شده و روشنای مسیر در حال تکمیل میباشد. همچنین عملیات احداث میدان ورودی پایانه انجام شده و گره های ترافیکی در آن منطقه مرتفع گریده است.گفتنی است که از مهران به سمت دهلران تعریض پلها در دست اجراست و بخش عظیمی از این امر انجام گرفته است.

پولادی همچنین از تشکیل جلسه ای با محوریت اربعین و با حضور استاندار سخن می گوید و اعلام می دارد: این جلسه که ظرف امروز و یا فردا تشکیل خواهد شد، ماموریت دستگاهها مشخص می شود. همچنین در نظر داریم که قبل از ورود به شهر مهران، پارکینگی با مساحت حداقل پنجاه هکتاری ایجاد می شودتا قبل از اربعین از پارک وسایل نقلیه در بلوار اصلی مهران جلوگیری شود تا مشکل تردد حل گردد.

فرماندار شهرستان چرداول نیز به تفسیر و بیان ظرفیت های فعلی حوزه تحت پوشش خود می پردازد و اظهار می دارد:داشتن سیستم روشنایی مسیر بخش شباب به طرف ایلام یکی از نیازهایی می باشد که اهمیت خود را در ایام تردد اربعین نشان خواهد داد. همچنین برپایی درمانگاه شبانه روزی نیز به دلیل تردد بالای زائران علاوه بر اربعین بلکه در تمام ایام سال از نیازهای اساسی منطقه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر پرویز کولانی ادامه می دهد: با توجه به اینکه شهرستان چرداول ورودی و خروجی زائران عتبات عالیات در استان محسوب می شود، انشاءاله مورد توجه و عنایت ویژه مسئولان ارشد استان قرار گیرد تا بتوانیم با ایجاد زیرساخت های لازم خدمات شایسته ای به زائران داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز با بیان اینکه مجموعه حوزه سلامت نهایت تلاش خود را برای حفظ سلامت زائران اربعین حسینی به کار خواهند بست، اظهار می دارد: در سال گذشته تامین سلامت بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر زائر را بر عهده داشتیم و با تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر همکاران توانستیم خدمات دهی مناسبی داشته باشیم.

دکتر علی دل پیشه در ادامه سخنان خود یادآوری می نماید: در طول ایام تردد زائران تعداد 63 دستگاه آمبولانس سبک و 6 دستگاه اتوبوس آمبولانسی در 25 نقطه از جاده های مواصلاتی منتهی به مهران مستقر می شوند کهمتوسط فاصله هریک از این نقاط استمرار کمتر از 10 کیلومتر خواهند بود.

وی در ادامه سخنان خود همچنین به وجود اورژانس هوایی در ایام تردد زائران اربعین حسینی خبر می دهد و بیان می دارد: برای ارائه سریعترین خدمات به سوانح احتمالی و بحرانی بودن شرایط، دو دستگاه بالگرد هوایی در نظر گرفته شده و همچنین تعداد 2 درمانگاه شبانه روزی برای ارائه خدمات به زائران در پایانه مرزی پیش بینی شده است.

این مسئول از حضور و استقرار تعداد 25 پزشک متخصص در هر شبانه روز در مهران در ایام تردد زائران اربعین حسینی خبر می دهد و اضافه می نماید:در طول مسیر از حمیل تا مرز 6 اتوبوس آمبولانس مجهز به تخت آی سی یو، پزشک عمومی و تعداد6 تکنسین و تجهیزات کامل پزشکی مستقر خواهد شد و علاوه بر این اقدام بیمارستان های سطح استان از جمله بیمارستان امام علی(ع) شهر سرابله که در مسیر مستقیم تردد زائران قرار دارد، با تمام نیروها و امکانات در آماده باش کامل خواهد بود.

مهدی کاکاخانی ؛ سردبیر نشریه وریا نیز مسئله جاده های تردد زائران را بااهمیت ترین مبحث در ایام اربعین حسینی عنوان می کند و می گوید: امنیت جاده ها و کاستن خطرات آنها می تواند سلامت زائران را تامین کند. بنابراین نقاط حادثه خیز جاده های استان را قبل از فرارسیدن اربعین کاهش داده تا از بروز احتمالی حوادث و تصادفات جاده ای پیشگیری شود. همچنین خط کشی جاده های مواصلاتی، بی خطر نمودن شانه های جاده ها و همچنین استقرار علائم و نشانه های جاده ای برای آگاهی دادن بیشتر به رانندگان ناآشنا به جاده های استان می تواند در ایجاد سفرهای امن و بی خطر موثر باشد.

وی راه اندازی بازارچه های موقت برای رفع نیازمندی های زائران در مسیرهای تردد را به عنوان پیشهناد و راهکار عنوان می کند و خاطر نشان می کند: میتوان در چند نقطه ورودی ایلام، سه راه جندالله و مسیر صالح آباد تا مهران بر حسب نیاز غرفه های داربستی با تجهیز ملزومات مانند خوراکی ها یا سوغات و... راه اندازی گردد تاارائه خدمت نمایند.این اقدام هم به رونق اقتصادی هم استان هایمان کمک خواهد نمود و هم مقوله مهم نظارت بر بهداشتی بودن مواد غذایی را آسان تر خواهد کرد.

کامران منصوری جمشیدی یکی دیگر از فعالان رسانه ای استان نگاهی متفاوت به قضیه اربعین و تردد زائران دارد و می گوید: بدور از اجر معنوی یاری رساندن به زائران اربعین حسینی، حساب کردن روی کمک و توان مردم تا چند سال منطقی و واقع گرایانه می تواند باشد.

وی اضافه می کند: در بیرون از مرزهای کشورمان نیز باید مسئله امدادرسانی به زائران مورد توجه قرار گیرد زیرا بخش عمده ای از زمان، زائران در کشور عراق می باشند.همچنین مدیریت امور در ایام تردد زائران باید به گونه ای از سوی مسئولان و دست اندرکاران ارشد استان صورت گیرد که این فرصت و ظرفیت ویژه و حیاتی همچنان برای استان حفظ گردد.

عظیم پیرانی سردبیر خبرگزاری شبستان در استان ایلامعنوان می کند: تردد زائران اربعین حسینی و کاروان های راهیان نور در شرایط فعلی از پتانسیل هایی هستند که می توان از آنان در راه رشد و توسعه استان بهره برد.

وی با بیان اینکه توریسم مذهبی و واردات و صادرات کالا هم اهمیت استانی و هم اهمیت ملی دارد، ابراز می دارد:. اما این وظیفه ماست که نگاه مسولان را به سمت مهران سوق دهیم زیرا شرایط منطقه ای، توجه عمومی را به مرز مهران جلب کرده استکه باید از این فرصت استفاده بهینه کرد.

آیت قیصربیگی فعال رسانه ای و سیاسی نیز به عنوان فعال و صاحب نظر سیاسی با بیان اینکه می توان از ظرفیت تردد زائران عتبات عالیات در تمام ایام سال استفاده نمود، ابراز می دارد: به هر حال امروز مرز مهران می تواند یک فرصت بسیار خوب برای تحول اقتصادی در منطقه و حتی کشور باشد پس چرا استان ایلام که خود می تواند یک لنگر گاه در استفاده از ظرفیت حاصله باشد باشد نتواند از این تحول و دگرگونی سود ببرد.

وی اضافه می نماید: امروز نوک پیکان دیپلماسی اقتصادی دولت تدبیر و امید به طرف بازارهای منطقه ای خصوصا کشورهای همسایه هست و در این راه چه کشوری می تواند بهتر از عراقی باشد که دارای منبع عظیم نفت و گاز باشد و از طرفی یک کشور به تمام معنا مصرف کننده هستش که می تواند بازار خوبی برای صادرات کشور ما باشد و در این راه می شود از فرصت های آتی که در این کش و قوس ها ایجاد می شود استفاده مفید کرد.

وی ایجاد زیرساخت های تردد زائران را مهمترین نیاز استان عنوان می کند و بیان می دارد: در اربعین سال گذشته مشخص شد که وضعیت زیرساخت های جاده ای در استان چگونه است بنابراین در نقاطی از مسیرها مانند منطقه شباب تا زنجیره علیا از توابع شهرستان چرداول جاده توان و ظرفیت حجم خودروها را نداشت و ترافیک بسیار سنگین و راکدی بر این مناطق حاکم شد.

قیصربیگی آینده استان با توجه به تردد زائران و ایجاد زیرساخت های لازم را مثبت ارزیابی می کند و می گوید: اغلب اوقات در موقعیت ها و شرایط همیشه نوع نگاه ما به طرف مشکلات هست اما می شود نیمه پر لیوان را هم دید بطور مثال در این فرصت پیش آمده به واسطه راه کربلا نگاهی هم به خلق فرصت ها برای توسعه و پیشرفت استان داشته باشیم.

فرج اله صیدمحمدی ؛ مدیر مسئول سایت عصر ایلام استفاده از ظرفیت های به وجود آمده را به آینده استان گره می زند و می گوید: این اتفاق عظیم و خوش یمن برای استان را افقی دیگر مورد توجه قرار دهیم و آن فرصت ایجاد شده به سبب وجود مرز استراتژیک مهران در معادلات منطقه ای هست که اربعین به سبب گستره جمعیتی که در این منطقه ایجاد می کند و می تواند نقطه عطف این فرصت باشد.

وی تصریح می کند: مدیریت این ایام از خودگذشتگی و زحمات خستگی ناپذیر را می طلبد که خوشبختانه در سال گذشته همدلی و تعامل بی نظیری در سطح استان از مردم گرفته تا مسئولان و دست اندرکاران برای خدمت گزاری به زائران اربعین حسینی شکل گرفت و نتیجه آن هم خدمت آبرومندانه به زوار بود.

صید محمدی مبحث ترافیک را دشوارترین عامل پیش روی استان در ایام تردد زائران می داند و بیان می دارد: اگر بتوان از ورودی استان تا پایانه مرزی مهران ترافیک را به بهترین شکل ممکن هدایت کرد، بخش اعظمی از مشکلات و چالش ها را مرتفع می گردد زیرا ما در سال گذشته متاسفانه در پی بروز تصادفات جاده ای مرگ و میز برخی از هموطنانمان را در استان بر اثر سانحه تصادفات جاده ای شاهد بودیم.

سخنان مدیران، صاحب نظران و فعالان عرصه رسانه و اطلاع رسانی به پایان خود رسید اما امید است که بتوانیم با اهتمام و جدیتی که در مردم استان برای مهمان نوازی و خدمت شایسته به مهمانان و زائران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد، امسال نیز به یاری خداوند و اهتمام همگانی در این راه بیشتر و راسخ تر از گذشته خدمت نماییم./پیمان کمالوندی ،عصرابلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار