سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌‌ای دستور جمع‌آوری و حذف تمامی فرآورده‌‌های رانیتیدین بازار دارویی کشور را از تاریخ ۲۴ فروردین صادر کرد و از پزشکان خواست داروهای جایگزین را برای بیماران مصرف‌کننده این دارو تجویز کنند!
کد خبر: ۸۳۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 15 April 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای دستور جمع‌آوری و حذف تمامی فرآورده‌‌های رانیتیدین بازار دارویی کشور را از تاریخ ۲۴ فروردین صادر کرد؛ در این اطلاعیه آمده است:

داروی رانیتیدین، جزو دسته دارویی H۲ بلاکرها بوده که گیرنده‌‌های هیستامین را غیرفعال و مانع ترشح اسید از سلول‌‌های معده می‌شود؛ این دارو با کاهش اسید معده در درمان مشکلات گوارشی ناشی از افزایش اسید معده از حدود ۴۰ سال قبل در بازار دارویی دنیا استفاده می‌شود.

به همکاران محترم جامعه پزشکی توصیه می‌‌شود از سایر دسته‌‌های دارویی H۲ بلاکرها و مهارکننده‌‌های پمپ پروتون (PPI) مانند فاموتیدین، سایمتیدین، امپرازول، اس امپرازول، لانزوپرازول، رابپرازول و پنتوپرازول که تاکنون طبق مطالعات صورت‌گرفته، هیچ‌گونه آلودگی NDMA را نشان نداده‌‌اند، به‌عنوان گزینه‌‌های درمانی جایگزین استفاده کنند.

همچنین به تمامی مصرف‌کنندگان فرآورده‌‌های رانیتیدین توصیه می‌‌شود ضمن قطع دارو، با پزشک معالج خود در مورد سایر گزینه‌‌های درمانی جایگزین مشورت کنند.

لازم به ذکر است؛ با وجود تمامی آزمایشات معتبر صورت‌گرفته بر روی داروها، قبل از ورود آنها به بازار مصرف، پرونده ایمنی یک فرآورده دارویی، هرگز بسته نخواهد شد و همچون موارد حذف دارو در تاریخ صنعت دارویی، با پیدایش روش‌‌های آزمایشگاهی جدید و شناسایی انواع فاکتورهای خطرآفرین یک دارو، در صورت وجود جایگزین داروی مناسب و کم‌خطرتر، حذف فرآورده‌هایی دارویی از بازارهای جهانی صورت خواهد گرفت.

لذا، جمع‌آوری فرآورده‌‌های رانیتیدین، یک اقدام محافظتی قابل انجام و یکی از راه‌‌های پیشگیرانه از اثرات تجمعی سایر ناخالصی‌‌ها و آلودگی‌‌های غیر قابل اجتناب محیطی و خوراکی موجود در زندگی انسان‌‌ها بوده و طبق منابع معتبر علمی، جای نگرانی برای بیماران و مصرف‌‌کنندگان این دارو که پیش از این، از رژیم دارویی رانیتیدین استفاده می‌کردند، وجود ندارد.

برچسب ها: مصرف ، رانیتیدین ، ممنوع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار