دانشگاه در دوراهی؛ تمکین در برابر سیاسیون یا حفظ استقلال
آنچه باعث نگرانی فعالان مدنی و شهروندان ماهشهری است سیاسی شدن فضای مجموعه بهداشتی و درمانی ماهشهر در آستانه انتخابات مجلس با دخالت های غیرمسئولانه در موضوع عزل و نصب مدیریت این شبکه است، بویژه آنکه در 5ماه گذشته شاهد فعالیت ها و تلاش های خوب و مثمرثمر در این حوزه و بهبود نسبی وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان هستند
کد خبر: ۸۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 27 August 2015

ابقا یا برکناری مدیریت شبکه بهداشت شهرستان ماهشهر پس از چندماه بار دیگر به آزمونی برای پایبندی متولیان بهداشت و درمان خوزستان به استقلال مدیریتی و علمی دانشگاه و جلوگیری از مداخلات غیرمسئولانه برخی افراد و جریانات در امور مربوط به بهداشت و سلامت مردم تبدیل شده است.

به گزارش تابناک خوزستان، حالا بار دیگر مخالفین و منتقدین دولت در ماهشهر، عزم خود را جزم کرده اند تا مدیریت شبکه ماهشهر که کمتر از5ماه از آغاز فعالیتش می گذرد را برکنار کنند، موضوعی که شائبه تلاش برای سیاسی شدن فضاهای علمی مربوط به بهداشت و سلامت مردم در آستانه انتخابات آتی مجلس را ایجاد کرده است.

اگرچه در آغاز سال جدید و پس از انتقادات بسیاری از ناظران و منتقدان وضعیت بهداشت و درمان ماهشهر از مدیریت وقت شبکه بهداشت این شهرستان، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با استفاده از حق قانونی خود، علیرضا قدری را بعنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان ماهشهر به جای عبدالرضا اسکندری منصوب کرد اما در اتفاقی عجیب، برخی مخالفت های غیرمسئولانه با این انتصاب صورت گرفت و حتی گفته می شد تاچند روز اجازه معارفه و حضور مدیر سرپرست جدید در اتاق مدیریت شبکه داده نمی شد.

در همان مقطع حبیب آقاجری که یکی از منتقدین سرسخت دولت روحانی است در مصاحبه ای، این انتصاب را غیرقانونی عنوان کرد. با این وجود هیچگاه ادله ای مبنی بر غیرقانونی بودن آن ابلاغ ارائه نشد و علیرضا قدری در مسئولیت خود باقی ماند.

حالا 5ماه پس از آن روزها و اندکی پس از تفویض اختیار انتصاب روسای دانشکده های علوم پزشکی استان به دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان(جندی شاپور)، تلاش مخالفین و منتقدین دولت در ماهشهر برای برکناری علیرضا قدری هم شروع شده است تا این بار تلاش کنند از طریق رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، این خواسته خود را محقق کنند.

آنچه باعث نگرانی فعالان مدنی و شهروندان ماهشهری است سیاسی شدن فضای مجموعه بهداشتی و درمانی ماهشهر در آستانه انتخابات مجلس با دخالت های غیرمسئولانه در موضوع عزل و نصب مدیریت این شبکه است، بویژه آنکه در 5ماه گذشته شاهد فعالیت ها و تلاش های خوب و مثمرثمر در این حوزه و بهبود نسبی وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان هستند. این نگرانی فروردین ماه نیز فعالان مدنی ماهشهر را به نگارش نامه ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای حمایت از سرپرست جدید شبکه بهداشت وادار کرد که در رسانه ها نیز منتشر شد.

در بخشی از این بیانیه با انتقاد از عملکرد و مصاحبه های نماینده شهرستان بندر ماهشهر از وی خواسته شده بود با پایبندی به اصل تفکیک قوا، انتصابات صورت گرفته از سوی قوه مجریه را به رسمیت بشناسد و با اعلام مخالفت در مجامع عمومی و مصاحبه های خود، موجب دلسردی و سردرگمی شهروندان شهرستان بندر ماهشهر نشود.

حالا گفته می شود صرف نظر از پیامدها و نتایج تغییر زودهنگام مدیریت شبکه بهداشت ماهشهر، انجام این تغییر و برکناری دکتر قدری به یک موضوع حیثیتی برای مخالفان دولت در آستانه انتخابات مبدل شده است! و حال باید دید واکنش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به این فضاسازی ها و تلاش ها چه خواهد بود؟

ضمن آنکه این نگرانی بصورت جدی وجود دارد پس از تفویض انتصاب روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان به رئیس دانشگاه جندی شاپور، در صورت تمکین به خواست یک نماینده ی مجلس در موضوع انتصابات، سایر نمایندگان مجلس نیز به این موضوعات ورود کنند و عزل و نصب روسای مجموعه هایی که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد به میدان طناب کشی سیاسیون، نمایندگان و...تبدیل شود.

حال باید منتظر ماند. آیا استقلال دانشگاه و اصل تفکیک قوا و ضرورت عدم دخالت دادن نمایندگان به عزل و نصب ها مورد توجه قرار خواهد گرفت یا مخالفان دولت موفق خواهند شد حرف خود را به کرسی بنشانند و این تغییر احتمالی را به یکی از برگ های برنده سیاسی خود در انتخابات مجلس نبدیل کنند و دخالت نمایندگان در انتصابات مجموعه های بهداشتی و درمانی استان باب خواهد شد؟ باید منتظر ماند...

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار