در آستانه شروع سال تحصیلی
زمانی که ما پشت نیمکت‌ های چوبی کلاس‌های 30 نفره می‌نشستیم، قلم‌ها و دفترهای مشق‌ما شبیه هم بود. در کیف‌های همه دانش‌آموزان آن زمان علاوه بر کتاب‌های درسی دو چیز مشترک وجود داشت؛ مداد سیاه سوسمار نشان و دفتر یک‌شکلی که طرح جلدش گل و بوته‌ای شطرنجی بود که کنارش تعداد برگ‌های دفتر مشق درج می‌شد و پشت جلدش شمایل آدمی شطرنجی به چشم می‌خورد که با انگشت عبارت «تعلیم و تربیت عبادت است» از امام خمینی (ره) را نشان می‌داد.
کد خبر: ۸۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 27 August 2015
به گزارش تابناک تبریز تفاوت فقط در تعداد برگ های دفترها بود؛ 40 برگ، 60 برگ، 80 برگ و 100 برگ. گاهی مداد قرمزی هم برای تنوع بخشیدن به این دفاتر ساده دستمان می دادند. اما همگام با موج سازندگی انگار رنگ و لعاب نوشت افزارها هم بیشتر شد، تا رسید به امروز که بندرت دفتر مشق دو دانش آموز در یک کلاس شبیه هم است.

انگار دولتمردان و مسئولانی که تنوع و تکثر را لازمه اشتغالزایی و اقتصادی شکوفا می دانستند، فراموش کرده بودند فکری برای نقش و نگار دفتر و قلم دانش آموزان کنند.

این شد که باب اسفنجی، اسپایدرمن، بتمن و هزار قهرمان توخالی غربی که پسوند «من» دارند همراه برخی دیگر از نمودهای انیمیشنی غرب بازار نوشت افزار ایران را تسخیر کرد. آن زمان بود که مسئولان سازمان ها و نهادها به فکر افتادند در کنار تولید انبوه باید فکری به حال خوراک فرهنگی کرد. به هر حال ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است؛ چند سالی است که آستین همت مسئولان در این زمینه حسابی بالا زده شده است.

نظارت یا حمایت

تصاویر روی جلد نوشت افزارها در الگوسازی برای کودکان نقش بسزایی دارد. ما در طراحی جلد دفاتر ایرانی می توانیم از قهرمانان ملی یا اسلامی خودمان بهره ببریم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این اساس تصمیم گرفت بنیادی را برای ساماندهی مساله اسباب بازی ها و لوازم تحریر ایجاد کند، هم برای آن دسته از محصولاتی که در داخل کشور ساخته می شود و هم برای آن دسته که وارداتی است باید نظارت صورت بگیرد و شاخص وجود داشته باشد.

بعد از انقلاب در مقایسه با حوزه هایی چون فیلم و سریال و کتاب و دیگر حوزه هایی که به سبک زندگی مربوط می شود، حوزه نوشت افزار و لوازم تحریر کمتر مورد توجه قرار گرفته، نباید فراموش کرد که ارائه جایگزین به جای محصولات غربی، در این حوزه اهمیت فراوانی دارد. گویا آموزش و پرورش بخشنامه داده که نوشت افزار با نشانه های غربی در مدارس ممنوع است، در حالی که 95 درصد بازار پر از نوشت افزارهایی با نشانه های غربی است. در این صورت چگونه می توان به دانش آموز گفت که نوشت افزار غربی مصرف نکند: «تا زمانی که جایگزین وجود نداشته باشد این گونه نظارت ها جواب نمی دهد.

زمانی این گونه بخشنامه ها جواب می دهد که انواع لوازم تحریر ایرانی ساخته شده باشد و لوازم تحریر خارجی مناسب هم وارد کرده باشیم و قیمت مناسبی هم داشته باشد و آنگاه بگوییم لوازم تحریر غربی مصرف نکنید.» در حال حاضر نمی توان بر مصرف کننده نظارت چندانی داشت، اما نظارت بر تولیدکننده بیشتر جواب می دهد و در کنار آن، پیشنهاد طرح های ایرانی ـ اسلامی به برندهای داخلی اثر بیشتری دارد.

رونمایی از آثار جدید

یکی از نهادهایی که در چند سال اخیر در این عرصه گام برداشته، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است .

امروز نوشت افزارها و لوازم تحریر، حاوی تصویر است و به عنوان یک رسانه به شمار می آید. اما فرهنگ وارداتی و فانتزی در این حوزه ذائقه کودکان ما را تحت تأثیر قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار