مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: طرح جمع آوری و ذخیره سازی پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ در فارس اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۴۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 25 April 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مسعود ترابی مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: طرح جمع آوری و ذخیره سازی پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ همزمان با ۱۳ استان دیگر در فارس نیز اجرا می‌شود.

او با بیان این که تمام بیماران بهبودیافته از ویروس کرونا، یک ماه پس از بهبودی کامل می‌توانند به مراکز انتقال خون مراجعه و اهدای پلاسما کنند، افزود: پلاسما درمانی هیچ خطری برای دهنده پلاسما ندارد و از سوی دیگر جداسازی پلاسما در شرایط استریل توسط دستگاه پلاسما فرز و در بخش جداگانه در مراکز انتقال خون انجام می‌شود.

ترابی، همچنین از مردم خواست برای جبران کمبود منابع خونی اقدام پسندیده اهدای خون را انجام دهند.

در ایران سالانه ۸۰۰ هزار واحد پلاسما در مراکز درمانی توزیع و پیش بینی می شود با اجرای این طرح حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار واحد پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ به این آمار افزوده شود.

چین نخستین کشوری بود که پلاسما درمانی را آغاز کرد و کشورمان ایران دومین کشوری در دنیا است که پلاسما درمانی را آغاز کرده است.

این روش درمانی همچنان تحقیقاتی است و از افراد بهبود یافته از بیماری کرونا، پلاسمای خونشان که حاوی پادتن است گرفته می‌شود و به افراد مبتلا به کرونا، مثل سرم تزریق می‌شود.

این طرح که به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده به بیمارانی که در ابتدای بیماری و در حد متوسط هستند کمک می‌کند تا با استفاده از پلاسمای خون مبتلایان بهبود یافته، و شدت بیماری ان‌ها کاسته شود.

پلاسمای خون بهبود یافتگان به دلیل وجود حجم زیاد مواد ضدویروسی، جلوی شدت بیماری را می‌گیرد و روشی بی عارضه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار