مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی نامطلوب و نبود بارندگی، کوچ بهاره سال آینده عشایر به مراتع ییلاقی 15 روز زودتر از موعد مقرر هر ساله آغاز می شود.
کد خبر: ۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰ 28 February 2015

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی نامطلوب و نبود بارندگی، کوچ بهاره سال آینده عشایر به مراتع ییلاقی 15 روز زودتر از موعد مقرر هر ساله آغاز می شود.

سید علی  در کارگروه ملی ساماندهی مراتع و جنگل های غرب کشور اظهار کرد: ورود عشایر به مراتع ییلاقی در بهار سال آینده از 15 اردیبهشت به 31 فروردین 94 تغییر خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به خشکسالی های مناطق حاشیه زاگرس و شرایط آب و هوایی نامطلوب در مناطق جنوبی کشور، سازمان ها باید همکاری لازم برای کوچ عشایر زودتر از موعد مقرر هر ساله را داشته باشند.

وی تصریح کرد: خشکسالی در استان های زاگرس نشین به صورت فوق العاده ای حاد است و کاهش 350 میلیمتر بارندگی نسبت به بلند مدت موجب کاهش پوشش های گیاهی در این منطقه شده که فاجعه انگیز است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور گفت :با توجه به کم آبی و نبود پوشش گیاهی در مراتع باید با ایجاد اتراق گاه و پاسگاه در طول مسیر کوچ عشایر در کنترل و کمک به عشایر کوچنده کشور اهتمام ویژه شود.

خلیل پور تصریح کرد :در شرایط کنونی عشایر برای تامین علوفه دام با مشکل مواجه هستند که باید با تامین نهاده های دامی و آب شرب مورد نیاز دام و انسان، از جامعه بهره بردار مراتع حمایت کنیم.

وی تعیین ایستگاه هایی برای ارایه خدمات به عشایر کوچنده با نصب تابلو و اطلاع رسانی در مسیر کوچ عشایر برای تامین آب شرب و علوفه را ضروری دانست.

خلیل پور همچنین تاکید کرد: دستگاه های اجرایی در استان های زاگرس نشین و شرکت ها و تعاونی های صنفی کشاورزی برای تامین نهاده های مورد نیاز ، علوفه و آب همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور تصریح کرد: 200 هزار تن علوفه توسط سازمان امور عشایر کشور پیش بینی شده که در اختیار دامداران عشایری قرار می گیرد و در این زمینه شرکت خدمات پشتیبانی امور دام و مدیریت بحران نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

یک میلیون و 200 هزار نفر از عشایر کشور در دامنه های زاگرس ساکن هستند.

عشایر کوچنده استان همدان با جمعیت بیش از 12 هزار و 500 نفر متشکل از ایلات ترکاشوند، ترک یارم  طاقلو ، جمیر و طوایف مستقل شاهسون، مگسه، بنفشه خزایی و زوله، سالانه حدود 10 هزار تن محصولات دامی تولید می کنند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار