رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: تپه تاریخی سبزواری‌ها تبدیل به سایت موزه روباز می‌شود.
کد خبر: ۸۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴ 28 August 2015
محمودرضا سلیمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تپه تاریخی سبزواری تبدیل به سایت موزه روباز می‌شود،‌ اظهار داشت: در حال حاضر کار کاوش در این تپه توسط یک گروه از کارشناسان، متخصصان و کارآموزان حوزه باستان‌شناسی آغاز شده است و این عملیات تا 27 مهر سال جاری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پیگیر هستیم تا بتوانیم آنچه را که در داخل این مجموعه اتفاق افتاده به صورت ویژه کاوش کنیم، تصریح کرد: این عملیات باستان‌شناسی برای مردم سبزوار دارای اهمیت ویژه‌ای است و نشان از این بوده که در منطقه سبزوار تاریخی غنی وجود دارد که در دوره‌ای عصر بشر اتفاق افتاده که متأسفانه در دوران گذشته مورد غفلت واقع شده است.

سلیمانی با بیان اینکه از سال 93 به صورت جدی پیگیر اجرای عملیات کاوش در این تپه بودیم، خاطرنشان کرد: آنچه که در این منطقه ظرف 20 سال آینده رخ می‌دهد، ایجاد یک سایت موزه در فضای باز است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و شهرداری سبزوار ادامه داد: این پژوهش‌ها به قصد نگهداری آثار در خود سایت موزه صورت می‌گیرد.

سلیمانی با بیان اینکه اجرای عملیات کاوش در این تپه با حمایت‌ها و پشتیبانی شورای شهر و شهرداری صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر کار کاوش در حال اجرا است که با پیگیری‌های صورت گرفته محوطه در کار حصارکشی شده و با درخواست‌های مکرری که از یگان حفاظت میراث فرهنگی داشتیم، پست نگهبانی در منطقه ایجاد شده و نیروی انتظامی نیز به عنوان همکار در اجرای عملیات حفاظت به ما کمک می‌کند.

در ادامه این نشست رئیس گروه کاوش تپه سبزواری‌ها با اشاره به اینکه در گذشته فعالیت‌ها و اقدامات ناهمگون و متفاوتی توسط کارشناسان در سطح کشور و پژوهشگاه در منطقه تاریخی تپه سبزواری‌ها صورت گرفته است، اظهار داشت: پروژه تپه تاریخی سبزواری‌ها یک اثر تاریخی واقع شده در داخل شهر است که مدت‌ها رها شده بوده و در بازه‌ای از زمان نیز تبدیل به یک محیط زباله‌دانی شده بود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه کاوش در تپه سبزواری‌ها یک پروژه و کار بزرگ در منطقه خاور دور است، یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه پنج ساله‌ای که با پژوهشگاه و میراث فرهنگی بسته شده کار آغاز شده است و ما هنوز در مراحل نخستین عملیات کاوش هستیم.

وی با بیان اینکه عملیات کاوش در تپه سبزواری‌ها یک مسئله کاربردی در حوزه شهری است، اضافه کرد: در کنار این پروژه فعالیت‌های علمی و پژوهشی مختلفی نیز صورت می‌گیرد و ما هر منطقه‌ای را که کاوش می‌کنیم به پرسش‌هایمان در ارتباط با تاریخ و گذشته این منطقه می‌پردازیم.

رئیس گروه کاوش تپه سبزواری‌ها با بیان اینکه از سال 91 مباحثی از جمله ارزیابی و نیاز سنجی در تپه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در گذشته به گمانه‌زنی در این منطقه پرداخته بودیم و در حال حاضر در فصل نخست کاوش هستیم و هفت تیم سه نفره با تعداد 35 کارگر در منطقه درحال کاوش آثار و بقای در این تپه هستند.

وی با بیان اینکه برای اجرای کار کاوش در منطقه دامغانی‌ها یک برنامه بلندمدت 20 ساله به صورت 4 فاز پنج ساله در یک چارچوب پژوهشی تعریف کرده‌ایم، گفت: در نیمه نخست دهه 80 یک هیئت فرانسوی به همراه کارشناسان باستان‌شناسی از ایران از تپه سبزواری‌ها بازدید کرده بودند که متأسفانه در این دوره این منطقه تبدیل به زباله‌دان شهر شده بود.

گاراژیان با بیان اینکه پروژه تپه سبزواری‌ها یکی از بزرگترین پروژه‌های علمی در غرب خراسان رضوی است، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 40 درصد از توان ما در مسئله کاوش پروژه صرف فعالیت‌های پژوهشی در منطقه تاریخی سبزواری‌ها می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار