به مناسبت روز شیراز
امسال حال و هوای برگزاری روز و هفته شیراز با شیوع ویروس کرونا در هم آمیخته است و بدین مناسبت هم صدا با استاد سخن سعدی از درگاه خداوند منان خواستار سلامت شیراز و شیرازی ها هستیم و با تورقی بر دیباچه گلستان می گویم که «ایزد تعالی، تقدس خطه پاک شیراز را به هیبت حاکمان عادل و همت عالمان عامل تا زمان قیامت در امان سلامت نگه دارد.»
کد خبر: ۸۴۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 04 May 2020

نیم‌نگاهی به تاریخچه شهر

بنا به روایت اسناد تاریخی نام شیراز از الواح گلی ایلامی متعلق به 2000 سال پیش از میلاد که در گوشه جنوب غربی این شهر یافت شد، گرفته شده. در این الواح به شهری به نام تیرازیس اشاره شده است که بر اثر گذر زمان به شیراز تغییر نام داده است.

در کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید، به سرپرستی جورج کامرون در سال 1314 خورشیدی به پیدایش خشت‌نبشته‌هایی عیلامی انجامید که بر روی چند فقره از آن‌ها به قلعه‌ای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شده ‌است.

همچنین مهره‌هایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، در محل قصر ابونصر یافت شده ‌است که حاوی نام «شیراز» هستند.

چرا 15 اردیبهشت؟

تابناک فارس: اردیبهشت‌ماه که به نیمه می‌رسد، شیراز در اوج شکوه و زیبایی قرار می گیرد در کنارش داشته‌های فرهنگی، هنری و تاریخی شیراز سبب شده که ۱۵ اردیبهشت را به نام "روز شیراز" نامگذاری کنند.

15 اردیبهشت‌ماه سالروز پاسداشت این بهشت زمینی‌ست، پاسداشت شیرازِ حافظ، شیرازِ سعدی، شیرازِ کاشی های هفت رنگ مسجد نصیر الملک، شیراز سرونازهای باغ ارم و شیرازِ گنبد شاهچراغ (ع). شیراز، نه یک شهر که «جهان‌شهر» است، جهان شهری به وسعت تاریخ و طلایه دار فرهنگ، ادب و هنر.

دلبری شهر راز برای جهانیان در روزگار کرونایی که بسیاری از مرزها به روی گردشگران بسته شده، جاریست؛ آنجا که مجله آمریکایی «Condé Nast»که یکی از پرتیراژترین نشریات گردشگری جهان به شمار می‌آید، فهرستی از ۱۹ مکان مقدس جهان شامل کلیساها، تپه‌ها و معابد باستانی را منتشر کرده که مسجد صورتی یا «نصیرالملک» شیراز، تصویر برگزیده این فهرست است.

کهنه زخم‌های شیراز که شاید به بهانه پاسداشتش دیده شود

این شهر سزاوار توجه بیشتر است پس اگر با عنوان شیراز جنت طراز می‌شناسیمش، باید در تمام ابعاد و زمینه‌ها این مهم تحقق یابد.

همسو نبودن سیاست‌ها و اقدامات دستگاه‌ها، فقدان سیاستگذاری یکپارچه و روشن در مواجهه با مسائل مختلف شهری و نبود همکاری‌های میان‌بخشی از آسیب‌های اصلی تدوین سند راهگشای ارتقاء شیراز به جایگاه جهانی به شمار می‌روند.

پس آقای شهردار در کنار ارتقا ساختار بین المللی شهرداری و افق نگاه این مجموعه التفاتی هم دیگر مشکلات داشته باشید. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار