عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار با بیان اینکه بین هشت تا ۱۰ میلیون نفر در کشور کارگر فصلی و زیرزمینی هستند و تحت حمایت هیچ نهاد، سازمان و تشکلی قرار ندارند، گفت: کرونا بیشترین آسیب را به این کارگران زده است.
کد خبر: ۸۴۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ 04 May 2020

کرونا؛ کارگران در دو راهی جان و نان/ آسیب سخت کرونا به ضعیف‌ترین قشر جامعه

به گزارش «تابناک البرز»؛ علی اصلانی در خصوص وضعیت معیشتی کارگران فصلی و روزمزد در ایام شیوع کرونا در کشور گفت: کارگران فصلی و روزمزد سال‌های سال است که با مشکلات زیادی مواجه هستند و نه تشکلی دارند و نه کسی از آنها حمایت می‌کند.

اصلانی افزود: سال‌های قبل قرار شد بخشی از این کارگران که در ساختمان‌سازی فعالیت دارند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و مجلس نیز این موضوع را مصوب کرد اما پس از مدتی به دلیل بالا رفتن بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و نپرداختن سهمیه این بخش، سازمان تأمین اجتماعی با این موضوع مخالفت کرد و سهیمه این بخش از کارگران تعلیق شد.

هشت تا ۱۰ میلیون کارگری فصلی و زیرزمینی داریم

وی در ادامه با بیان اینکه کرونا بیشترین آسیب خود را به قشر کارگران فصلی و روزمزد زده است، گفت: در روزهای نخست شیوع کرونا که شعار در خانه ماندن فراگیر شد این کارگران هم در خانه ماندند، بعد که تصمیم به پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری کرونا گرفته شد قرار بود این کارگران هم در نظر گرفته شوند اما بعد از تدوین آیین نامه متأسفانه اعلام شد که فقط کارگران مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی بیمه بیکاری کرونا دریافت خواهند کرد.

اصلانی ادامه داد: بین هشت تا ۱۰ میلیون نفر در کشور چنین وضعیتی دارند و به کارگران فصلی و زیرزمینی معروف شده‌اند، به عنوان نمونه کسانی که کار نقاشی ساختمان انجام می‌دهند، چند ماه در سال بیکار هستند به امید اینکه در اواخر سال هزینه زندگی خود را تأمین کنند که متأسفانه به دلیل کرونا امسال وضعیت خوبی ندارند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: واقعاً تکلیف این کارگران چیست؟ کارگرانی که همیشه در میادین و چهارراه‌ها جمع می‌شوند به امید اینکه یک نفر نیاز به کارگر داشته باشد. این روزها هم که کرونا شیوع پیدا کرده این افراد نه ماسک دارند و نه دستکش و در بسیاری مواقع هم ناامید به خانه باز می‌گردند.

نگرانی از افزایش آسیب‌های اجتماعی میان کارگران

این فعال کارگری افزود: کارگرانی که در بخش کشاورزی هستند، کسانی که در تولیدی‌های زیرزمینی کار می‌کنند و افرادی که در زمینه ساختمان‌سازی فعالیت دارند عمده این قشر را تشکیل می‌دهند که اگرچه همیشه با مشکلاتی مواجه بوده‌اند اما در این ایام کرونا آسیب زیادی دیده‌اند و متأسفانه این ممکن است به آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد و ... دامن بزند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار خاطرنشان کرد: این روزها زندگی کارگرانی که تحت حمایت هستند  و حقوق ثابت دارند هم به سختی می‌گذرد چه برسد به کارگری که صبح به امید کار ازخانه بیرون می‌رود و تا غروب کاری پیدا نمی‌کند.

کارگرانی که حتی یک سایه‌بان هم ندارند

اصلانی افزود: سال‌های سال است که پیشنهاد داده‌ایم حداقل برای کارگرانی که در میادین و چهارراه‌ها به امید کار روزمزد جمع می‌شوند یک سایه‌بان بزنند تا هم منطقه تجمع آنها شناخته شود و هم شأن این افراد حفظ شود اما متأسفانه نتیجه‌ای نداشته است.

وی در خصوص اینکه زندگی این افراد در این روزها چگونه می‌گذرد، ادامه داد: بسیاری از این افراد به بسته‌های معیشتی که تحت عنوان کمک مومنانه تهیه شد نیاز دارند و جا دارد از متولیان آن تشکر کنم که این بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی را از طریق تشکل‌های کارگری در اختیار این افراد قرار دادند. مرحله دوم این کمک‌ها هم در حال آماده شدن است.

اصلانی در پایان گفت: جدا از نگرانی‌های فعلی، ما برای ماه‌های آینده به خصوص در ماه‌های مرداد و شهریور هم نگران هستیم که کارخانه‌ها نتوانند پاسخگوی هزینه‌های ناشی از کرونا باشند و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار